Kilpailuvirasto hyväksyi Valiojäätelön myynnin Nestlèlle

Kilpailuvirasto päätyi selvityksissään siihen, ettei Valiojäätelön siirtyminen Nestlélle johda kilpailua merkittävästi estävään määräävään markkina-asemaan.

Tähän asti Nestlé on toiminut Suomen jäätelömarkkinoilla pääasiassa autosta myytävien kotipakkausten katumyynnissä Suomen Kotijäätelö Oy:n tunnuksilla. Muutoin yhtiön markkinaosuus Suomen jäätelömarkkinoista on jäänyt alle viiteen prosenttiin.

Suomen Nestlélle jäätelökauppa merkitsee sen liikevaihdon tuplaantumista Suomessa. Eurooppalaiset jäätelömarkkinat ovat kahden suuryrityksen Nestlén ja Unileverin temmellyskenttää: ne ostavat hyviä kilpailukykyisiä brändejä.

Valio kertoi toukokuun lopulla aikeestaan luopua sekä jäätelöistään että lastenruoistaan. Nestlé-kauppaan kuuluvat niin Valiojäätelön liiketoiminta kuin pitkäaikainen käyttöoikeus tuotemerkkiin. Niin ikään kaupassa vaihtaa omistajaa Turengin jäätelötehdas.

Valio ei ole kertonut jäätelöbisneksen kauppahintaa.

Viime vuonna Valiojäätelön liikevaihto oli 63 miljoonaa euroa. Jäätelöiden parissa työskentelee noin 200 henkilöä.

Valion lastenruokaliiketoiminta on menossa hollantilaiselle elintarvikeyritys Royal Numicolle.

Valio perusteli kummankin liiketoiminnan myyntiä halullaan keskittyä ydinliiketoimintaansa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat