Kiinassa livestriimaus löi läpi ja siitä kasvoi miljardimarkkina – Koronapandemia on vauhdittanut bisnestä

Livestriimaajaksi voi ryhtyä kuka vain, mutta harva elättää itsensä streemeillä.

Livestriimaus, eli sosiaalisen median elementtejä hyödyntävät, kuluttajatuotteita esittelevät live-lähetykset, on kasvanut miljardimarkkinaksi Kiinassa.

Kyseessä on hieman ostos-tv:n kaltainen konsepti, joskin lähetystä seurataan älypuhelimella verkkokaupan mobiilisovellusta hyödyntäen.

Striimauksen aikana katsojat voivat ostaa tuotteita muutamalla klikkauksella tai esittää kysymyksiä tuote-esittelijöille. Vaikka verkkokauppa-alustat nappaavat leijonanosan myytyjen tuotteiden hinnasta, tuotteita esittelevät henkilöt saavat myynnistä provision.

Pääosa striimausten sisällöstä koostuu siitä, että striimaustähti esittelee ja testaa tuotteita. Striimausten sisältöinä voivat olla myös esimerkiksi tyylivinkit tai muotinäytös.

Striimit vetävät väkeä

Livestriimaus toimii erityisen hyvin Kiinan länsimaita valovuosia edellä olevalla verkkokauppamarkkinalla, jossa tilatut tuotteet toimitetaan asiakkaille parhaimmillaan tunneissa. Livestriimaajien merkitys myös korostui entisestään koronapandemian aikana, kun kuluttajat eivät päässeet asioimaan kivijalkakaupoissa.

Talouslehti Forbesin mukaan Kiinan livestriimausmarkkinan arvo on jo 60 miljardia Yhdysvaltain dollaria, mikä kattaa lähes kymmenen prosenttia Kiinan koko verkkokauppamarkkinasta.

Vuoden 2020 aikana yli 560 miljoonan ihmisen arvioidaan katsoneen livelähetyksiä. Mikäli luku pitää paikkansa, kyseessä on lähes 40 prosenttia Kiinan koko väestöstä.

Tavikset striimaustähtinä

Vaikka julkisuuden henkilöitä valjastetaan mukaan kuluttajatuoteyritysten mainoskampanjoihin, parhaat striimaajat eivät aina ole julkkiksia. Parhaista striimaajista voi kuitenkin tulla mielipidevaikuttajia itsessään.

Yksi Kiinan kuuluisimmista striimaajista on Brother Lipstick eli Li Jiaqi. Hänen kerrotaan myyneen kerran 15 000 huulipunaa viiden minuutin aikana, vaikka tarina ei kerrokaan huulipunien myyntihintaa.

Myyntitaitojensa ansiosta miljonääriksi noussut Li ei ole miehenä huulipunien suurinta kohderyhmää. Hän kuitenkin testaa myymiään huulipunia omiin huuliinsa, jotta katsojat näkisivät, miltä huulipunan väri todellisuudessa näyttää.

Li keskittyy keskihintaisten tuotteiden myyntiin jättäen länsimaalaiset luksusmerkit pois lähetyksistään. Hän myös arvioi tuotteita varsin rehellisesti.

Kilpailu tiukkaa

Rehellisyys ja samaistuttavuus lienevätkin striimaustähtien suosion taustalla. Suosituimpien striimaustähtien palkkiot houkuttelevat monia yrittämään striimausta omassa olohuoneessaan tai pyrkimään striimauksia järjestävän agenttitoimiston listoille.

Kilpailu on kuitenkin kovaa. Uutta sisältöä on tuotettava jatkuvasti. Useissa livelähetysstudioissa töitä tehdään kolmessa vuorossa, mutta harva pääsee edes yli tuhannen euron kuukausituloihin.

Livestriimaustähdeksi ei myöskään pääse pelkillä hauskoilla ja mielenkiintoisilla jutuilla. Kauneusleikkaukset, kasvojen muotoa muokkaavat teipit ja pelkästään videolähetyksen ajaksi asennettavat tekonenät ovat kauneusvideotähtien arkipäivää.

Lue myös:

    Uusimmat