Keskon Tuko-kauppa lobattiin nurin

Keskon pääjohtajan Eero Kinnusen mielestä Tuko-kaupan kaatumisesta hyötyvät eniten suuret eurooppalaiset merkkitavarayhtiöt, jotka lobbasivat Brysselissä tehokkaasti asiansa puolesta.

EU:n komissio torjui Keskon Tuko-fuusion, koska kaupan jättikeskittymä olisi saanut liian määräävän markkina-aseman. Se taas olisi voinut vaarantaa tehokkaan kilpailun ja suomalaisten kuluttajien edun.

Keskon pääjohtajan silmin ratkaisu kuitenkin palvelee erityisesti suuria merkkitavarayhtiöitä, jotka eivät kaipaa vastaansa liian vahvoja ostajia.

Kinnusen mukaan Europan suuryhtiöt saivat myös äänensä kuuluviin EU:n sisällä tehokkaan lobbauksensa ansiosta. Paitsi eri tahojen edunvalvontatyö, myös virallinen paperisota oli Kinnusen mukaan prosessin aikana paljon tiedettyä laajempaa.

Esimerkiksi Suomessa peräti 150 yritystä joutui laatimaan EU:lle seikkaperäiset paperit Tuko-kaupan vaikutuksista.

Lue myös:

    Uusimmat