Keskikaide hidastaa hälytysajoa

Keskikaiteet estävät u-käännöksen teon. Lisäksi toisinaan hälytysajoneuvo juuttuu hitaamman kulkupelin taakse.

Tiehallinnon tutkimusten mukaan vastakkaisten ajokaistojen välinen keskikaide laskee kohtaamisonnettomuuksien kuolonuhrilukua jopa 70 prosentilla. Siinä, missä keskikaiteen merkitys liikenneturvallisuuden edistämisessä on kiistaton, voi kaide olla pelastusajoneuvolle merkittävä haitta.

-Kolikon kääntöpuoli on se, että poliisi tai hälytysajoneuvo ei keskikaiteisella tiellä voi tarvittaessa tehdä U-käännöstä. Toinen lieveilmiö on hälytysajoneuvon juuttuminen yksikaistaisella keskikaideosuudella hitaan ajoneuvon taakse, josta ei pääse ohi. Joskus keskikaiteesta koituu työtehtävissä merkittävää haittaa, komisario Heikki Koskimaa liikkuvan poliisin Helsingin yksiköstä myöntää.

Suomessa on tällä hetkellä moottoritiet pois lukien keskikaiteellista tieosuutta noin 70 kilometriä, mutta diplomi-insinööri Pauli Velhonoja Tiehallinnosta kertoo, että kaiteen vaativaa tietä olisi yli 500 kilometriä enemmän. Tämäkin määrä on naapurimaa-Ruotsiin verrattuna vaatimaton, sillä Ruotsissa keskikaidetta on jo yli 1100 tiekilometrillä.

Kaiteesta enemmän hyötyä kuin haittaa

Hälytysajoneuvoille ongelmallisia ovat varsinkin ne keskikaideosuudet, missä toiseen suuntaan on vain yksi kaista. Tällaista tietä on Tiehallinnon mukaan Suomessa noin 40 kilometriä ja lisää voi tulla useita satoja kilometrejä, jos kaikki suunnitellut keskikaideosuudet toteutuvat.

-Yksikaistaisella keskikaideosuudella on tietyissä keliolosuhteissa mahdotonta päästä hälytysajoneuvolla hitaamman ohi, vaikka kaistan leveys riittäisikin väistämiseen. Lähes viikoittain joudumme hälytysajossa tilanteeseen, jossa matkanteko hieman hidastuu kaiteen vuoksi, palomestari Jarkko Jäntti Keski-Suomen pelastuslaitokselta kertoo.

-Pelastusviranomaisten näkökulmasta molempiin suuntiin kaksikaistainen tie olisi ehdottomasti parempi ratkaisu, mutta tietenkin näemme asian niin, että keskikaiteesta koituva haitta on joka tapauksessa pienempi kuin sillä saavutettava turvallisuushyöty, Koskimaa tähdentää.

Onnettomuus voi motittaa myös hälytysajon

Suomessa on käytössä lähes poikkeuksetta putkipalkkikaidemalli, kun taas Ruotsissa keskikaiteet ovat valtaosin vaijeria. Vaijerin etu teräskaiteeseen nähden on sen muunneltavuus, sillä tarvittaessa vaijeri on helpompi laskea alas kohdasta, missä poikkeuksellisesti tarvitaan läpikulkumahdollisuus.

-Kaidealueella sattuva liikenneonnettomuus voi aiheuttaa pahan ruuhkan, jos turma tukkii yksikaistaisen väylän ja kaiteen taakse jää esimerkiksi sata autoa mottiin. Tilanteen purkaminen on poliisille erittäin haasteellista. Tässä tulisi miettiä teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistaisivat teräskaiteen avaamisen melko vaivattomasti jostakin kohdasta, Koskimaa pohtii.

Kiertotietä ei kaikille osuuksille löydy Keski-Suomen pelastuslaitos on tehnyt yhteistyössä Tiehallinnon kanssa kiertotiesuunnitelmat valtatie 9:n keskikaideosuuksille onnettomuuksien varalta. Kaikkia osuuksia ei kuitenkaan voida kiertää, jolloin pelastuskalusto kohtaa saman mottiongelman.

Valtatien normaali liikennevirta aiheuttaa nopeasti parin kilometrin jonon, joten onnettomuuspaikalle lähetetään molemmista suunnista pelastuskalustoa, jotta ainakin toinen pääsisi kohteeseen.

-Meillä on myös autossa välineet, joilla saamme teräskaiteeseenkin tarvittaessa reiän, mutta tietenkin sellainen hidastaa matkaa, Jäntti sanoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat