"Kertokaa hänelle terveydenhuollosta" – Voiko Trumpin haravakommentit kääntää markkinoinniksi? Suomessa ei innostuta surun ja kärsimyksen hyödyntämisestä

Trumpin mielestä mallia pitää ottaa Suomesta:"He käyttävät aikaa haravointiin" 0:36

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump aiheutti niin hämmennystä kuin huvitusta kertoessaan, että Suomen presidentti Sauli Niinistö kertoi hänelle Suomen välttävän mittavat metsäpalot tuhoineen ahkeralla metsänhoidolla – Trumpin tulkinnan mukaan haravoinnilla.

Niinistö kiirehti antamaan haastattelun, jossa tarkensi kertoneensa Suomen olevan metsämaa, ja Suomella olevan laadukas valvontajärjestelmä metsäpalojen havaitsemiseksi. Hän myös arveli, että Trumpin mieleen tuli haravointi tämän nähdessä palomiehiä haravoimassa palaneita alueita Kaliforniassa.

Myöhemmin esitettiin myös epäilys yksinkertaisesta käännösvirheestä: englanninkielen sana rake tarkoittaa haravoinnin lisäksi metsänhoidossa syntyvän raivausjätteen keräämistä talteen.

Trumpin puheita ihmeteltiin

Tarina jäi kuitenkin elämään, ja lukuisat sosiaalisen median käyttäjät tarttuivat Trumpin kommentteihin myös irvailevassa sävyssä.

– Jos hän on niin pirun vaikuttunut metsien lakaisemisesta Suomessa, voisiko joku kertoa hänelle heidän terveydenhoitojärjestelmästään, näyttelijä-ohjaaja Colin Hanks kysyi Twitterissä.

Kommenteissa pohdittiin myös, voisiko Suomen ja Kalifornian ilmastoeroilla olla tekemistä metsäpalo-ongelmien kanssa.

Kääntyvätkö kommentit Suomi-mainokseksi?

Suomen maine metsämaana on jo nyt aktiivisessa käytössä maamme markkinoinnissa. Business Finlandin kansainvälisen markkinoinnoin johtaja Heli Jimenez kertoo, että luonto metsineen on markkinoinnin kärkiä niin businesspuolella kuin matkailussa.

Kun turisteille kerrotaan luonnon vaikutuksista, jokamiehenoikeuksista ja metsien läheisyydestä kaupungeissakin, on businesspuolella kyse taas metsäosaamisesta. Alan yritysten kasvua tuetaan useilla hankkeilla.

Trumpin kommentit eivät muuta Suomi-brändin markkinointia.

– Jatkamme sitä, mitä olemme tehneet aiemmin. Globaalisti aihe on tullut tarkemmin huomioidusti, mutta mitään kampanjaa emme tee, Jimenez kertoo.

Osaltaan tähän päätökseen vaikuttaa aiheen arkuus: Kalifornian metsäpaloissa menetettiin ihmishenkiä, ja ne aiheuttivat suurta surua. Sellaisessa tilateessa ei kampanjaa haluta tehdä.

Pitkäjänteinen metsä-Suomen markkinointi sen sijaan jatkuu. Mahdollisuuksia nähdään metsissä laajasti biotuotteista matkailuun.

– Meillä on metsänhoidollista osaamista todella paljon sekä erilaisia työkaluja ja välineitä. Yksi suuri alue on myös puu ja niistä tehtävät tuotteet, Jimenez arvioi.

Jimenez ei sulje myöskään pois mahdollisuutta, että Suomen osaaminen metsäpalojen ehkäisyssä ja hallinnassa voisi olla yksi maailmalle vietävä teema. Ilmastonmuutoksen aiheuttamat sään ääri-ilmiöt voivat luoda osaamiselle uudenlaista kysyntää.

Trumpin kummentti huvitti suomalaisia

Suomessa Trumpin kommentit herättivät somekansan.

Lukuisat suomalaiset julkaisivat esimerkiksi Twitterissä ja Instagramissa kuvia ja videoita syksyisistä haravointisessioista, kommentoiden niiden yhteydessä "kansallista velvollisuuttaan" haravoida metsät, eräiden irvileukojen mukaan "estääkseen Kalifornian metsäpaloja leviämisen Suomeen".

Lue myös:

    Uusimmat