Kelan palvelun arvioidaan parantuneen

Asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Kelan palveluihin, paljastaa Kela-barometritutkimus. Palvelun arvioi asiantuntevaksi noin 90 prosenttia vastaajista.

Asiakkaat arvoivat Kelan palveluiden parantuneen. Kelan asiakastutkimusten perusteella asiakkaat antoivat Kelalle yleisarvosanaksi 8,4.

Palvelun ystävällisyydessä ja asiantuntemuksessa Kela saa koko maassa korkeita arvioita. Palvelun arvioi ystävälliseksi 91,8 prosenttia ja asiantuntevaksi 89,1 prosenttia asiakkaista.

Suurin muutos viime vuoteen verrattuna on se, että asiakkaat pitävät päätösten perusteluja aiempaa selkeämpinä. Koko maassa 65,9 prosenttia asiakkaista piti Kelan päätöksiä helppoina ymmärtää, kun viime vuonna samaa mieltä oli 50,9 %.

Kehittämistyötä kuitenkin riittää yhä mm. lomakesuunnittelussa. Monen asiakkaan mielestä hakemuslomakkeita on vaikea täyttää ilman virkailijan apua.

Kelan tutkimusosasto on vuodesta 1996 lähtien tuottanut vuosittain Kela-barometritutkimuksen, jolla selvitetään asiakkaiden mielipidettä Kelan palveluista. Tänä vuonna kyselyyn vastasi noin 19000 toimistoissa asioinutta henkilöä.

Puhelin-gallup antoi huonomman arvosanan

Suomen Gallup teki tänä syksynä puhelinkyselyn, jossa tiedusteltiin kansalaisten, kansanedustajien, virkamiesten ja median Kelaa koskevia käsityksiä. Kansalaisilta Kela sai arvosanan 7,5.

Gallup-kyselyn mukaan kansanedustajat ja virkamiehet ovat tyytyväisimpiä Kelan toimintaan, mutta myös kansalaiset luonnehtivat Kelaa entistä myönteisemmin. Kriittisimmin Kelaan suhtautuu media.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat