Kehä III:n remonttiin tarvitaan pikaisesti rahaa

(MTV3-Katja Nuorvala)

Tiehallinto varautuu joulun alla jopa Porvoon moottoritielle asti ulottuviin jonoihin ja odottaa poliitikoilta päätöksiä, joilla ongelma ratkaistaan lopullisesti.

Kuljetusyrittäjät pelkäävät, että Kehä III ruuhkautuu pahasti vuoden päästä. Vuosaaren uusi satama aloittaa toimintansa ensi vuoden marraskuussa, ja raskaan tavaraliikenteen ennustetaan kolminkertaistuvan kehätiellä. Kehä III:n remontin on määrä valmistua vasta vuonna 2015.

Myös MTV3:n Huomenta Suomessa vieraillut Uudenmaan tiepiirin kunnossapitopäällikkö Tapani Angervuori uskoo, että ruuhkia tulee.

- Kyllä ruuhkia varmasti tulee, nehän ovat pahat jo tänä päivänä. Kehä III:lta pitäisi saada vasemmalle kääntymiset pois, sen jälkeen tilanne paranisi. Vasemmalle kääntymisten poistaminen tarkoittaisi liikennevalojen poistumista, Angervuori toteaa.

- Pikaparannuksia mietitään koko ajan, mutta niillä ei saada kokonaistilannetta kuntoon, vaan suurempi remontti pitää tehdä. Toivoisin, että tienkäyttäjät eivät joudu odottamaan vuoteen 2015 asti, vaan päättäjillä löytyy hyvää tahtoa ja rahoitusta, että tilanne saadaan korjaantumaan jo aikaisemmin.

Joulun tienoilla jonojen arvioidaan ulottuvan jopa Porvoon länsipuolelle saakka. Angervuoren mukaan tähän on varauduttu eri tavoin.

- Olemme pitäneet neuvotteluja, ja Kaakkois-Suomen tiepiirin puolella kokoontuu 2-3 viikon välein ryhmä tarkastelemaan tilannetta. Nyt näyttää siltä, että varaparkkipaikkoja joudutaan pitämään auki Uudenmaan tiepiirinkin puolella. Esimerkiksi tullitilastot kertovat, että tavaraliikenteen lisäys olisi 27 prosenttia. Yleensä jonot pitenevät saman verran.

Rekkaparkkien lisäksi kehätien varteen tulee ruuhkista varoittavia liikennemerkkejä.

- Kyllä nämä meidän mielestämme ovat riittäviä toimia. Pyrimme merkinnöillä varmistamaan sen, että liikenne sujuu mahdollisimman turvallisesti, eivätkä rekat ajaudu kylätaajamiin ja muihin ongelmapaikkoihin.

- Poliisi ohjaa rekat parkkipaikoille. Merkit paljastetaan vasta siinä vaiheessa, kun on tarvetta pysäköintiin. Asiassa edetään idästä länteen päin liittymäväli kerrallaan. Esimerkiksi Porvoon ja Söderkullan taajamat jätetään ulkopuolelle. Toivottavaa olisi, että tämä olisi vain varautumista, eikä tätä tarvitsisi toteuttaa, Angervuori linjaa.

Lue myös: (13.12.2007)

Lue myös:

    Uusimmat