Käyttäydytkö sinä näin? Some-käyttäjiä piinaa onnellisuuspakko

Sosiaalisessa mediassa yritetään omasta arjestaan luoda yleensä mahdollisimman positiivinen kuva. Tämä ei tule mediatutkija Katariina Kyrölälle juurikaan yllätyksenä.

Lähestulkoon jokainen on tutustunut johonkin sosiaalisen median muotoon. Osa käyttää Facebookia tai Twitteriä, toiset haluavat jakaa kuviaan Instagrammissa.

Oletko huomannut, että ystäväsi tai kenties sinä itse julkaiset sosiaalisessa mediassa ainoastaan positiivisia tarinoita ja kuvia? Ystäväsi saattoi juuri kehua Facebookissa päivänsä ihanuutta yleisesti kaikille, mutta soittaessaan ja kertoessaan päivästään sinulle, hän avautuu useista murheista.

– Sosiaalisessa mediassa esitellään muille ja itselle onnellista minää. Kun tätä positiivista minää toistetaan tarpeeksi, niin sitä todellisemmalta se voi tuntua muutoinkin, mediatutkija Katariina Kyrölä kertoo.

Onni on omalla vastuulla

Sosiaalisessa mediassa ei välttämättä myöskään haluta avautua jokaisesta ongelmasta sen takia, että sitä kautta tieto kulkeutuu myös useille puolitutuille tai aivan tuntemattomillekin ihmisille. Kyrölä myös kertoo, että nykykulttuuria on todettu vaivaavan onnellisuuspakko.

– On lähes mahdotonta arvioida ovatko ihmiset nykyään onnellisempia vai onnettomampia. Tämä voi kuitenkin liittyä kulttuuriseen trendiin, että nykyaikana on sellainen niin sanottu onnellisuuspakko.

– Väitetään, että on sinun oma syysi, jos et ole onnellinen. Onni on vain omalla vastuulla, eikä sen puute voi olla esimerkiksi syrjimisen seuraus. Kyrölä summaa. 

Lue myös:

    Uusimmat