"Käytösnumero voidaan palauttaa päättötodistukseen"

Murrosiän kuohuissa voi joskus käydä niin, ettei koulussa tule sanaa suusta. Joskus voi tulla ärräpää poikineen.

Pahimpien hormonimyrskyjen uhreiksi joutuneita haluttiin suojella poistamalla peruskoulun päättötodistuksesta käytösnumero 1990-luvun puolivälissä.

Nyt numeroa haikailee takaisin Viitasaaren kaupunki, joka aikoo esittää valtioneuvostolle, että numeron saisi liittää päättötodistuksiin jo ensi keväänä. Asiasta kertoi Helsingin Sanomat.

Temperamenttia tutkinut psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen Helsingin yliopistosta ei vastusta käytösnumeron palauttamista.

- Numero voidaan palauttaa, kunhan se määritellään sellaisiksi asioiksi, joihin lapsi voi tietoisesti vaikuttaa. Kyllä murrosikäinenkin pystyy vaikuttamaan siihen, myöhästyykö koulusta joka aamu.

Arvosanan perusteet yhdenmukaisiksi

Keltikangas-Järvisen tutkimuksen mukaan nykyinen käytösnumero mittaa kuitenkin vääriä asioita. Noin 80 prosenttia käytösarvosanasta muodostuu oppilaan persoonallisuuden mukaan.

-Ei ole oikein, että ujous, aktiivisuus tai muu persoonallisuuden piirre vaikuttaa numeroon. Niiden arviointi ei ole koulun tehtävä.

Keltikangas-Järvisen mielestä käytösnumeroa annettaessa on tärkeää, että se määräytyy tarkoin määritettyjen mittareiden mukaan ja että mitattavat asiat ovat oleellisia esimerkiksi jatko-opintojen kannalta. Tällaisia ovat muun muassa ulkoinen käytös, annettujen tehtävien suorittaminen, myöhästely ja koulun sääntöjen rikkominen.

Opetushallitus ei Viitasaaren ehdotukselle lämpene, koska numeron pelätään leimaavan murrosiän tunneaallokossa elävää nuorta.

Opetusneuvos Irmeli Halinen Opetushallituksesta muistuttaa, että käytösnumeron erikoisuus piilee myös siinä, että sitä ei voi korottaa jälkeenpäin kuten oppiaineiden numeroita.

- Päättötodistus jää pysyväksi oppilaalle. Sitä edeltävien todistusten jälkeen työskennellään ja mennään aina eteenpäin, ja oppilaalle jää mahdollisuus parantaa numeroa. Halutessaan oppilas voi pyytää erillisen todistuksen, johon käytösarvosana merkitään.

Halisen mukaan käytösnumeroa ovat tähän mennessä haikailleet takaisin ainoastaan yksittäiset opettajat.

-Opettaja saattaa sanoa, että olisi hyvä olla tällainen kannustin oppilaalle, että jostain asiasta voi saada hyvän numeron.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat