Kauppojen salainen ase: Näin asiakas sortuu tuhlaamaan
Nykyään liikkeiden markkinointikeinot eivät rajoitu pelkästään silmillä havaittaviin mainosbanderolleihin tai korvilla kuultavaan musiikkiin – nyt kisataan myös tuoksujen avulla. Mutta onko kyseessä vain entistä salakavalampi tapa saada ihmiset tuhlaamaan enemmän?
Kävelet kahvilan ohi, ja ilmaan lehahtaa paahtuneiden kahvipapujen tuoksu. Mmm. Mieleesi vilahtaa heti ihana höyryävä maitokahvikupillinen. Samassa huomaatkin jo astelevasi kahvilan ovesta sisään, josta palaat pian takaisin kadulle take-away -kuppi kourassasi.
Mutta mikä sai sinut alunperin tekemään tämän spontaanin ostopäätöksen?
Tuoksu.
Tuoksut vaikuttavat alitajuntaan huomaamatta
Tuoksujen ja hajujen vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen on tutkittu viime vuosikymmeninä paljon myös markkinoinnin näkökulmasta.
Hajuaisti on yhteydessä muistia ja tunne-elämää säätelevään keskukseen aivoissa, ja sen on sanottu olevan ihmisen tärkein aisti heti näköaistin jälkeen. Tuoksuilla siis todella on merkitystä, eikä ihme: ne vaikuttavat vahvasti alitajuntaamme, tunteisiimme ja mielialoihimme.
Kuten käytännön esimerkki osoittaa, tuoksut ovat varsin voimakas markkinointitaktiikka – ja varsin huomaamaton sellainen.
Etenkin Yhdysvalloissa kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa leijuvat erilaiset tuoksut ovat olleet olennainen osa yritysten asiakkaidenkalastelustrategiaa jo pitkään. Ja mitä muut edellä, sitä Suomi perässä: tuoksumarkkinointitoimisto Ideair Oy:n toimitusjohtajan Antti Pasilan mukaan tilatuoksujen käyttö alkoi 2000-luvulta lähtien yleistyä selvästi myös Suomessa.
Tilatuoksutusta ovatkin käyttäneet ainakin Aleksi 13, KappAhl, Finnmatkat sekä Glo Hotelli – eikä lista varmasti jää tähän. Pasilan mukaan esimerkiksi Helsingissä tilatuoksutukseen törmää tietyissä tavarataloissa ja urheiluliikkeissä.
Tutkimukset ovatkin osoittaneet, että tuoksuilla voidaan suoraan vaikuttaa positiivisesti yrityksen liikevaihtoon. Niille, jotka toivoisivat ostohimojensa pysyvän omassa kontrollissa, on tämä melko karua kuultavaa.
Ovatko siis kaikki kaupat nyt tuoksuansoja, jotka vain odottavat saalistaan, kuluttajaa, astumaan siihen ja tuhlaamaan entistä enemmän?
– Tuoksujen käyttäminen ei ole sen enempää manipulointia kuin mikään muukaan markkinointi. Jo pelkät alennuskyltitkin saavat ihmiset toimimaan täysin eri tavalla, Pasila puolustaa tilatuoksujen käyttöä.
Pasila vertaakin tuoksujen käyttöä esimerkiksi liikkeiden sisustukseen tai niissä soivaan musiikkiin, joiden tarkoitusperä on samanlainen kuin tuoksujenkin.
Mutta vaikuttavatko hienot designsohvat tai klassinen musiikki yhtä vahvasti kuluttajien päätöksiin kuin liikkeen kotoisa tilatuoksu taikka mummolasta muistuttava korvapuustin leijailu – se jääköön jokaisen kuluttajan harkinnan varaan.
Helena Mustonen/MTV3
Lähteet: Antti Pasila, toimitusjohtaja, Ideair Oy, www.brandsense.fi, www.ideair.fi, www.scentia.fi, http://utain.uta.fi/2007s/10/40750.html
Kuvat: Shutterstock
Uusimmat
-
22:16
Biden allekirjoitti Suomen ja Ruotsin Nato-protokollat – "Sotilasliitosta tulee vahvempi kuin koskaan"
-
22:07
Niinistö keskusteli Bidenin ja Ruotsin Anderssonin kanssa – "Olemme tulleet pitkän matkan"
-
21:53
Luka Modricin silmissä siintää Super Cupin voitto suomalaisfanien ympäröimänä – "Odotamme peliä innolla"
-
21:41
Luhtitalon sammutustyöt käynnissä Nokialla – palosta levisi valtava savupatsas taivaalle, katso video
-
21:27
Nuorten Leijonien MM-kisataival starttaa tulevana yönä – näillä kentällisillä isketään Latvian kimppuun
-
21:01
Spice Girls -Geri täytti 50 vuotta – fanit villiintyivät bändikaverin onnitteluista
-
20:54
Real Madrid korkkasi Helsingin Olympiastadionin nurmen – tältä treeneissä näytti
-
20:48
Justin Bieber villitsee yleisöä Helsingin Kaisaniemessä
-
20:29
Onko sinulla väärä mielikuva viikingeistä? Dosentit kertovat, mitä myyttisistä hahmoista oikeasti tiedetään
-
20:13
Venäjän Krimin sotilaslentokentällä räjähtänyt – New York Times: Ukraina teki iskun, Venäjä kiistää
-
20:00
Salkkarit-hahmo tekee tunnustuksen: "Voinko luottaa sinuun?"
-
19:49
Yö-yhtyeen taustalaulajana toiminut Suvi Teräsniska muistelee Jussi Hakulisen ja Olli Lindholmin ystävyyttä
-
19:43
Jari Litmanen voitti urallaan kaksi Super Cupia – nämä värikkäät muistot eivät kuitenkaan vedä vertoja Helsingin finaalille: "Kaikista kovin"
-
19:24
Hyundai-tähti ei enää haaveile Kalle Rovanperän haastamisesta – "Kakkossijasta on käynnissä hyvä kamppailu"
-
19:11
Tartuntatautilain muutos: Syksyllä kynnys koronarajoituksiin olisi aiempaa korkeampi – tavoitteena nopeammat ja täsmällisemmät toimenpiteet
-
19:02
Labradorinnoutaja huomasi vedessä harmaavalaan, eikä sitä pidätellyt enää mikään!
-
19:01
Justin Bieberin superfanit jonottivat Helsingin Kaisaniemen puistossa monta päivää: "Pakko päästä eturiviin"
-
18:48
Ensimmäinen Ukrainasta lähtenyt viljalaiva on vailla määränpäätä – MTV seuraa sotaa
-
18:29
Alpinen F1-kuljettajasoppa sakenee – tallipäälliköltä raju uhkaus: "Oikeuteen meneminen on 90-prosenttisen varmaa"
-
18:07
Terveydenhuollon kriisi kärjistyy – hoitajat lähtevät alalta, päivystysruuhkat pahenevat ja nuoria lääkäreitä uhkaa loppuunpalaminen
-
Lataa lisää