Kärsitkö migreeneistä? Tutkimus: Joogaaminen voi auttaa – osalla migreenit jopa loppuivat

1:08
Kaipaatko rentoutta arkeen? Kokeile rentouttavaa "pötköttelyjoogaa"!

Tutkijoiden mukaan joogasta voisi olla hyötyä migreenin hoidossa.

Paras apu migreenikohtaukseen on yleensä siihen määrätty lääke, mutta myös joogasta voi olla apua, uutisoi CNN. Neurology-julkaisussa julkaistu tutkimus kertoo, että tietyt joogaliikkeet voivat tuoda helpotusta kärsimykseen.

Tutkijoiden mukaan migreeniä hoidetaan yleisyydestään huolimatta edelleen usein riittämättömin keinoin. Moni joutuukin ottamaan vapaata töistä tai opiskeluista säryn vuoksi. Lääkkeistäkään ei ole kaikille apua.

Yksi testiryhmä joogasi, toinen ei

Nyt tehty intialaistutkimus kesti kolme kuukautta, ja siihen osallistui 114 ihmistä, jotka jaettiin kahteen ryhmään. Osanottajien kanssa käytin kymmenen minuutin ohjaushetki, jossa heille kerrottiin elämäntapamuutoksista, kuten unesta, aterioista, henkisestä rentoutumisesta ja treeniaikatauluista.

Kaikki saivat päänsärkypäiväkirjan, johon tuli kirjoittaa esimerkiksi tietoja siitä, miten pitkään migreeni kesti ja miten voimakas se oli.

Toinen testiryhmä joogasi kolmesti päivässä kuukauden ajan, ja heitä ojasi koulutettu joogaohjaaja. Heitä myös tarkkailivat lääkärit. Kuukauden testiajan jälkeen joogaryhmä seurasi saamaansa ohjelmaa kotona viitenä päivänä viikossa. He pitivät päiväkirjaa toimistaan, minkä lisäksi joogakeskus soitti heille kaksi kertaa kuussa.

Toinen testiryhmä käytti vain omaa lääkitystään migreenin hoitoon.

Migreenien intensiteetti ja esiintymistaajuus laskivat joogalla

Migreenien intensiteetti, esiintymistaajuus ja tarvittavien lääkkeiden määrä laskivat niillä osanottajilla, jotka lääkkeiden syömisen lisäksi joogasivat annetun ohjelman mukaan. 12 prosentilla joogaryhmäläisistä migreenit lakkasivat.

– Jooga laskee stressitasoja, ja stressi on (yksi) migreenin aiheuttaja, tutkimusta tehnyt Gautam Sharma kuvailee.

Sharman mukaan jooga on kuin liikuntaa lisämaustein: siinä on mukana myös hengitysharjoitteita, rentoutumista ja mindfulness-harjoituksia. Joogasta kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin ensin keskustella asiasta migreeniään hoitavan lääkärin kanssa.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja