Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Karmea F1-onnettomuus 25 vuotta sitten: kuskia vaivaa yhä tapa, jolla hän tulipalosta pelastui

/ All Over Press
Julkaistu 03.12.2021 05:58
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Romain Grosjeanin kanssa osittain samanlaiseen onnettomuuteen F1-urallaan joutunut Pedro Diniz ei ole vieläkään osannut selittää, miten hän pääsi ulos autostaan Argentiinan GP:n 1996 tulipalossa.

Pääkuvan video: Pedro Diniz joutui F1-urallaan useampaan vakavaan onnettomuuteen. Argentiinan GP:n 1996 ja Euroopan GP:n 1999 pelastumiset olivat suoranaisia ihmeitä.

Nykyisin luomuviljelijänä kotimaassaan Brasiliassa toimiva Diniz puhuu kokemuksistaan F1-sarjan uusimmassa Beyond the Grid -podcastissa.

Diniz joutui toisella F1-kaudellaan Ligierin ratissa kammottavaan tilanteeseen, kun katkennut öljyletku sytytti auton massiiviseen tulipaloon. Ennen leimahdusta Diniz körötteli rauhassa radalla etsien paikkaa pysäyttää autonsa turvallisesti.

LUE MYÖS: Romain Grosjeanilla hyytäviä muistikuvia onnettomuudestaan: "Tunsin rauhan ja tajusin kuolevani"

Tilanteen eskaloitumisen jälkeen pelastautumiseen ei ollut käytettävissä montaakaan sekuntia. Diniz kuitenkin nousi äkkiä ylös tulimeren keskeltä.

– Minulla on aina ollut erittäin hyvät vaistot. Tuo tilanne oli ehkä kaikista pelottavin, koska luulin kuolevani sinne, Diniz muistelee.

– Koko auto oli tulessa, ja minä olin sen tulipalon keskellä. Se oli hullua, koska olin aina ajatellut, etten kuole F1-autossa, niin miksi sitten olen nyt kuolemassa? hän kertoo ajatelleensa.

Vuonna 2000 viimeisen F1-kisansa ajanutta Dinizia jäi pelastautumisessaan mietityttämään yksityiskohta, jota hän ei vielä tänäkään päivänä käsitä.

– En edelleenkään tiedä, miten pääsin ulos autosta ilman ratin irrottamista. Ratti ei nimittäin irronnut, ja silti tulin ulos sieltä.

– Yritin jälkikäteen monesti tulla ulos autosta irrottamatta rattia, enkä onnistunut siinä. Sinä päivänä kuitenkin tein sen. En tiedä miten, Diniz hämmästelee.

Myös vuosi sitten Bahrainissa hirvittävään tulipaloon joutunutta Romain Grosjeania ihmetytti myöhemmin se, miten hän onnistui pakenemaan musertuneesta autostaan.

Toinen kammottava tilanne vuonna 1999

Diniz ajoi Ligierin jälkeen F1-sarjaa vielä Arrowsilla ja Sauberilla. Vuoden 1999 Euroopan GP:ssä Nürburgringillä hänen Sauberinsa kaatui ympäri kontaktissa Alex Wurzin kanssa, ja Diniz jäi päänsä yläpuolella olleen turvakaaren petettyä puristuksiin kasaan litistyneen autonsa sisään.

Tilanne vaikutti äärimmäisen vakavalta, mutta tälläkin kertaa brasilialainen saatiin ehjänä ulos autostaan. Hän nosti paareilla maatessaan peukkua katsojille.

– Se oli varmasti erittäin pelottavaa niille, jotka sitä katsoivat. Minulle se tapahtui niin nopeasti, etten oikein ehtinyt pelätä sitä. Olin ansassa auton alla, mutten nähnyt tulipaloa missään. Olin siis todella onnekas, Diniz kertoo.

LUE MYÖS: Fernando Alonso sekoitettiin Kimi Räikköseen kiusallisella tavalla – paikkausyritys meni aivan yhtä poskelleen

Myöhemmissä tutkimuksissa kävi ilmi, että Sauberin autoonsa tekemä toinen turvarakenne saattoi pelastaa Dinizin auton alle puristumiselta.

Vuonna 2000 hän oli paikalla Sauberin testissä Mugellon radalla, kun Kimi Räikkönen teki ensiesiintymisensä F1-auton ratissa. Diniz menetti seuraavalle kaudelle ajopaikkansa Räikköselle ja Nick Heidfeldille.

Lisää aiheesta:

F1-kuski väisteli tragedian paljastamista tiimilleen – katuu ratkaisuaan karmivalla onnettomuuspaikalla: "Se riitti minulle sen tajuamiseen, että hän oli mennyttä"F1-lehdistökatsaus: Romain Grosjeanin ihmepelastumisen taustalla häiritseviä yksityiskohtiaF1-kuski väisteli tragedian paljastamista tiimilleen – katuu ratkaisuaan karmivalla onnettomuuspaikalla: "Se riitti minulle sen tajuamiseen, että hän oli mennyttä"”Ayrton, joku kuolee tähän muuriin vielä” – entiseltä tallikaverilta hyytävä tarina Sennan kohtaloa edeltäneistä keskusteluista”Ayrton, joku kuolee tähän muuriin vielä” – Gerhard Berger katuu Sennan kohtaloa edeltänyttä ratakävelyäRajuudellaan hätkähdyttänyt F1-turma ei unohdu – "Oli iso onni, ettei keula enää osunut mihinkään"
F1F1-historiaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 13:27
    Ferrari

    Lähde: Karmeita uutisia Ferrarille – ensi kaudesta karu arvio

  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä