Suomella ei ole tuomiovaltaa Eagle S:n tapauksessa, koska Helsingin käräjäoikeus näkee kyseessä olleen merenkulkuonnettomuuden.
Helsingin käräjäoikeus ei antanut tuomiota Eagle S:n tapauksesta, koska asiaan ei voitu soveltaa Suomen rikosoikeutta. Tällä perusteella käräjäoikeus jätti syytteen ja siihen perustuneet korvausvaatimukset tutkimatta.
Syytteessä ollut kaapelirikko tapahtui kansainvälisellä merialueella, Suomen niin sanotulla talousvyöhykkeellä.
Käräjäoikeuden päätös perustuu siihen, että käräjäoikeus katsoi, ettei teosta aiheutunut tuhotyön tai törkeän tuhotyön tunnusmerkistön edellyttämiä seurauksia Suomen energiahuollolle tai tietoliikenteelle.
Cookinsaarille rekisteröidyn Eagle S -tankkerin epäillään raahanneen joulupäivänä ankkuriaan merenpohjassa tuntien ajan ja noin 90 kilometrin matkan katkaisten viisi merikaapelia. Käräjäoikeus katsoo, että ankkurin putoaminen mereen johtui sen kiinnitysmekanismin rikkoutumisesta.
– Käräjäoikeus katsoi, että ankkurin putoaminen oli johtunut sen kiinnitysmekanismin rikkoutumisesta, käräjäoikeus kertoo tiedotteessaan.
Oikeus katsoi, että tapahtuneessa on ollut kyse syytettyjen väitetyistä laiminlyönneistä aluksella. Siksi kyse oli merenkulkuonnettomuudesta, jossa rikosoikeudellinen toimivalta on aluksen lippuvaltion tai syytettyjen kansallisuusvaltioiden tuomioistuimilla.
Eagle S kulkee Cookinsaarten lipun alla. Laivan miehistö koostuu Georgian ja Intian kansalaisista.

