Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Eagle S -saaga lässähti – näin merenkulun asiantuntija arvioi oikeuden ratkaisua

1:28Käräjäoikeus jätti yllättäen tutkimatta Eagle S -alukseen liittyvät rikosepäilytKäräjäoikeus jätti yllättäen tutkimatta Eagle S -alukseen liittyvät rikosepäilyt.
Julkaistu 03.10.2025 18:53
Toimittajan kuva
Valtteri Kykkänen

valtteri.kykkanen@mtv.fi

Helsingin käräjäoikeus päätti perjantaina jättää tutkimatta Eagle S -alukseen liittyvät rikosepäilyt.

Polttoainelastissa olleen aluksen ankkuri vaurioitti kaapeleita Suomenlahdella viime joulukuussa. Oikeus katsoi, ettei Suomella ole asiassa tuomiovaltaa. 

Euroopan meriturvallisuusviraston entinen johtaja, merenkulkuneuvos Markku Mylly kertoo MTV Uutisille, ettei Helsingin käräjäoikeuden Eagle S -ratkaisu ollut yllätys. Lainsäädäntö suojelee tehokkaasti kansainvälisillä vesillä liikkuvia aluksia.

– Pitää pystyä osoittamaan, että kyse on rikollisesta toiminnasta, terrorismista tai tämän tyyppisestä. Sellaisesta ei ollut kysymys. Ei ole näyttöä, että se olisi tahallista, Mylly sanoo.

Mylly on moneen kertaan todennut, että ankkurin putoaminen pitäisi huomata aluksella hyvin nopeasti. Polttoainelastissa olleen Eagle S:n ankkurin tippuminen tapahtui vielä päiväsaikaan hyvällä säällä. 

Useita kaapelirikkoja lyhyessä ajassa

Suomenlahdella on tapahtunut useita kaapelirikkoja melko lyhyen ajan sisällä. Niin sanottuun Venäjän varjolaivastoon yhdistetyn Eagle S:n kohdalla on pohdittu laajasti, oliko kyse itänaapurin hybridivaikuttamisesta.

– Valvontaa pitää tehostaa ja on tehostettukin Suomen talousvyöhykkeellä. Nyt näitä vahingossa tapahtuneita ankkurien tippumisia ei ole viime aikoina sattunut, vaikka niitä oli puolenkymmentä tuossa puolentoista vuoden aikana. Se on käsittämätön määrä näin pienelle merialueelle, Markku Mylly toteaa.

Syyttäjät pohtivat vielä, valittavatko käräjäoikeuden ratkaisusta. Oikeus linjasi, että merenkulkuonnettomuudessa toimivalta on aluksen lippuvaltiolla. Periaatteessa taloudellisia vahinkoja kärsineet sähkö- ja tietoliikenneyhtiöt voisivat viedä asiaa eteenpäin kansainvälisessä merioikeudessa, mutta sen prosessit voivat Myllyn mukaan viedä vuosia.

– On mahdollista, että asia jää tähän. Yritykset voivat toki yrittää saada aluksen vakuutusyhtiöltä jotain. Merkittävät vahingot tässä on kyseessä.

Elisa, Fingrid ja Elering AS vaativat oikeudessa vastaajilta kymmenien miljoonien eurojen korvauksia kaapeleiden korjaamisesta sekä tulonmenetyksistä.

Lue myös: Merikaapelituho Suomenlahdella, yllätyskäänne oikeudessa: Tämän takia Suomi ei voinut antaa tuomiota tapauksessa

Eagle S -asianajaja sivaltaa Suomea: "Kuka tässä oikeastaan on käyttäytynyt törkeästi?"

Lisää aiheesta:

Merikaapelituho Suomenlahdella, yllätyskäänne oikeudessa: Tämän takia Suomi ei voinut antaa tuomiota tapauksessaEagle S -syytettyjen matkustuskiellot kumottuEagle S -aluksen kapteeni Svenska Ylelle: Se oli onnettomuusSuomenlahden kaapelirikoista syytteet – Eagle S:n ankkuri raahasi pohjaa 90 kilometriä"Sumutusta": Asiantuntija avasi, kuinka epätodennäköistä olisi, että kaikki Itämeren kaapelirikot olisivat onnettomuuksiaOlisiko Eagle S -tankkeri voinut vain jatkaa matkaansa? Nämä asiat hämmästyttävät meriturvallisuuden asiantuntijaa
MeretSuomenlahtiTurvallisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Meret
  • 27.7.19:27
    Ympäristö

    Et kai pissaa mereen? Ruotsalaisbiologi varoittaa seurauksista

  • 20.7.13:20
    Turvallisuus

    Opettele hengen pelastava taito: "Antaa keholle aikaa rauhoittua ja hengitykselle tasaantua"

  • 10.7.13:35
    Sinilevä

    Hyviä uutisia sinilevätilanteesta

  • 24.6.22:53
    Sinilevä

    Ainutlaatuinen innovaatio: Suomessa aletaan valmistaa levästä kemikaaleja kosmetiikka- ja tekstiiliteollisuuteen

  • 26.5.19:48
    Luonto ja eläimet

    Luonnontieteellisen keskusmuseon tutkijat löysivät yli 150 tieteelle uutta lajia