Kanta-asiakkaista tehdään vääriä päätelmiä ostosten perusteella

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mielestä kanta-asiakasohjelmien läpinäkyvyyttä pitäisi parantaa. Asiakkaiden on hankala pysyä hänestä kerättyjen tietojen perässä, koska kortit linkittyvät useisiin yrityksiin ja palveluihin.

- Kuluttaja ei esimerkiksi tiedä, meneekö hänen hotellimajoittumisensa kanta-asiakasrekisterien tietoon, Aarnio sanoo.

Aarnion mielestä yritysten pitäisi aina kertoa mahdollisista yritysmuutoksista, joita kanta-asiakkuuden aikana tapahtuu. Hän on huolissaan myös siitä, että esimerkiksi ruokaostosten perusteella saatetaan tehdä vääristyneitä päätelmiä.

- Ihmiselle voidaan tarjota henkivakuutusta kalliimmalla hinnalla siksi, että hänen elintapansa näyttävät ostosten perusteella olevan epäterveelliset. Sitä ennen pitäisi varmistua, että ostokset ovat juuri hänen, eikä esimerkiksi jonkun toisen henkilön jolle hän ystävällisesti toimittaa ruokaa, Aarnio jyrähtää.

Kuluttajalla oikeus tietää asiakasprofiilinsa

Suomen suurimpia kanta-asiakasohjelmia pyörittävät päivittäistavarakaupan ketjut. Asiakastietoja hyödynnetään esimerkiksi kauppojen valikoimien suunnittelussa ja markkinoinnin kohdentamisessa. Tietosuojavaltuutettu muistuttaa, että kauppaketjun täytyy antaa asiakkaalle tästä keräämänsä tiedot pyydettäessä.

- Tämä oikeus kuluttajalle on olemassa aina, ja sen on oltava maksutonta, muistuttaa Aarnio.

Keskon ja S-ryhmän mukaan asiakkaiden kulutustottumuksia seurataan vain yleisellä tasolla.

- Tätä ei ole syytä olla uskomatta. Nyrkkisääntö on se, että kauppa tekee kuluttajan tietojen suhteen vain sen, mitä se lupaa. Usein kanta-asiakastiedot rupeavat vain elämään omaa elämäänsä, Aarnio sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat