Suomalaisten ryystämistä olutlitroista joka vuosi yhä suurempi osa on alkoholitonta olutta.
Panimoliiton jäsenet ovat kymmenessä vuodessa kaksinkertaistaneet alkoholittoman oluen vuosimyyntinsä 2,1 miljoonaan litraan, ja vähittäiskaupassa alkoholittoman oluen menekki kasvaa kaksinumeroisia prosenttilukuja vuosittain.
– Olutkulttuuri ja olueen liittyvät mielikuvat ovat muutoksessa. Oluen kuluttajiin on tullut laatutietoisia nuoria, jotka eivät hae oluiden juomisesta päihtymystä, vaan makuelämyksiä ja vivahteita. Tämä liittyy myös varmasti aiempaa laajempaan terveellisten tuotteiden suosimiseen, arvioi Suomen Olutseuran puheenjohtaja Antti Kotti.
Suuria kasvulukuja selittää osaltaan se, että pienikin määrä innostuneita kuluttajia voi saada aikaan suurta suhteellista kasvua, koska myyntimäärät ovat vielä hyvin pieniä suhteessa muun oluen menekkiin.
S-ryhmän kaupoista ostetusta oluesta 1,5 prosenttia on alkoholitonta, ja Panimoliiton jäsenten olutmyynnistä sitä on 0,55 prosenttia.
Suomi on vastaansanomattomasti olutmaa. Mallasjuomat ovat muodostaneet puolet suomalaisten alkoholinkulutuksesta jo yli parinkymmenen vuoden ajan, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastot kertovat.
Hartwallin, Sinebrychoffin ja Olvin kaltaiset Panimoliiton jäsenyritykset myyvät Suomessa vuosittain olutta 380 miljoonaa litraa eli yhtä paljon kuin siideriä, lonkeroa, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä yhteensä.
Alkoholittomissakin oluissa suomalaiset ostavat kaupasta eniten peruslageria, vaikka eri oluttyyppien tarjonta onkin kasvanut paljon.