Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Känni ei kiinnosta – alkoholittoman oluen suosio kasvaa nopeasti

7:09Pienpanimoiden uudet apajat: ”Tuoretta olutta suoraan panimolta”
Julkaistu 25.06.2018 03:00

MTV UUTISET - STT

Suomalaisten ryystämistä olutlitroista joka vuosi yhä suurempi osa on alkoholitonta olutta.

Panimoliiton jäsenet ovat kymmenessä vuodessa kaksinkertaistaneet alkoholittoman oluen vuosimyyntinsä 2,1 miljoonaan litraan, ja vähittäiskaupassa alkoholittoman oluen menekki kasvaa kaksinumeroisia prosenttilukuja vuosittain.

– Olutkulttuuri ja olueen liittyvät mielikuvat ovat muutoksessa. Oluen kuluttajiin on tullut laatutietoisia nuoria, jotka eivät hae oluiden juomisesta päihtymystä, vaan makuelämyksiä ja vivahteita. Tämä liittyy myös varmasti aiempaa laajempaan terveellisten tuotteiden suosimiseen, arvioi Suomen Olutseuran puheenjohtaja Antti Kotti.

Suuria kasvulukuja selittää osaltaan se, että pienikin määrä innostuneita kuluttajia voi saada aikaan suurta suhteellista kasvua, koska myyntimäärät ovat vielä hyvin pieniä suhteessa muun oluen menekkiin.

S-ryhmän kaupoista ostetusta oluesta 1,5 prosenttia on alkoholitonta, ja Panimoliiton jäsenten olutmyynnistä sitä on 0,55 prosenttia.

Suomi on vastaansanomattomasti olutmaa. Mallasjuomat ovat muodostaneet puolet suomalaisten alkoholinkulutuksesta jo yli parinkymmenen vuoden ajan, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastot kertovat.

Hartwallin, Sinebrychoffin ja Olvin kaltaiset Panimoliiton jäsenyritykset myyvät Suomessa vuosittain olutta 380 miljoonaa litraa eli yhtä paljon kuin siideriä, lonkeroa, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä yhteensä.

Alkoholittomissakin oluissa suomalaiset ostavat kaupasta eniten peruslageria, vaikka eri oluttyyppien tarjonta onkin kasvanut paljon.

"Toukokuun myynti kasvoi 78 prosenttia"

S-ryhmän valikoimajohtajan Antti Oksan mukaan alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut tänä vuonna 38 prosenttia verrattuna samaan ajanjaksoon viime vuonna.

– Kasvu on ollut 10 prosentin luokkaa useita vuosia, ja tänä vuonna tuli uusi kasvuloikka. Tuotteiden laatu ja maku ovat parantuneet merkittävästi, eivätkä ne ole enää paha kompromissi useimmille kuluttajille, Oksa sanoo.

Keskon kaupoissa kasvu on ollut samansuuntaista: nyt kuukausittaista kasvua on tullut 30–40 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja toukokuu oli suorastaan huikea.

– Toukokuun myynti kasvoi 78 prosenttia viime toukokuuhun verrattuna. Se varmasti osittain johtui tästä erittäin lämpimästä kelistä, eli kuluttajat ovat löytäneet alkoholittomat oluet lämpimän kelin janojuomaksi, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä.

Ravintolatkin lähtevät mukaan

Myös ravintoloissa yhä useammat asiakkaat haluavat oluensa ilman alkoholia.

– Kyllä se trendi on. Alkoholitonta olutta kysytään melko paljon, ja olemme lisänneet niiden valikoimaa. Ne ovat muutama prosentti kokonaismyynnistä, ja jonkin verran alkoholitonta siideriäkin menee, kertoo ravintoloitsija Marika Tähtinen-Hakala tamperelaisesta panimoravintola Plevnasta.

– Enemmän niitä menee kuin kolme vuotta sitten. Aikaisemmin tarjolla oli lähinnä vehnäoluita ja lagereita, mutta nyt meillä on esimerkiksi belgialaisia aleja ja pale aleja, joilla on selvästi enemmän kysyntää, kertoo ravintolavastaava Aki Nieminen panimoravintola Bruuverista Helsingistä. 

Lisää aiheesta:

Alkoholin ostaminen helpottui – näin kävi kulutukselleNollaolut nakertaa myös mietojen oluiden myyntiä – näin käy ykkösoluelleJuotko sinäkin? Olut, josta on tullut selvä hitti Suomessa: "Kehittynyt huomattavasti"Lonkeroiden myynti liki tuplautui, nelosoluen menekki vaisua – MTV-kysely paljastaa myös yllätyksen: "Iso ilmiö" Vahvat oluet kauppoihin – päihdetyöhön halutaan lisää varojaValtava buumi! Näitä oluita suomalaiset haluavat nyt juoda
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 06:30
    Kotimaa

    Nuorten hyvinvointi voisi parantua, jos arjessa olisi vähän enemmän löysää, sanoo tutkija

  • 06:13
    Kone

    Bloomberg: Kone harkitsee tarjouksen tekemistä saksalaisesta kilpailijastaan

  • Eilen21:45
    Tampere

    305 huonetta varattu – mitä tapahtuu Tampereen Tornissa ensi viikolla?

  • Eilen18:48
    Kotimaa

    Lappajärvellä tapahtui jotain mullistavaa 74 miljoonaa vuotta sitten

  • Eilen18:45
    Talous

    Asiantuntijat: Pelko pitää Suomen talouden jalan jarrulla