Erikoisoluet maistuvat suomalaisille yhä paremmin. Kysyntää riittää, sillä uudet maut kiinnostavat oluen ystäviä.
Kotimaisia pienpanimoita on jo noin 60, ja uusia perustetaan noin yhden panimon kuukausivauhdilla. Erikoisoluet ovat rantautuneet myös pienempien kaupunkien kaljakuppiloihin ja niiden suosio näkyy jopa risteilyjen tax free -myynnissä.
– Tämä olutbuumi ei ole missään nimessä enää pienen piirin juttu. Suomalaiset ovat valmiita maksamaan laatuoluesta. Ei haluta enää sitä euron olutta, vaan ollaan valmiita maksamaan 3–5 euroa pullolta, jopa yli 10 euroa hyvästä barley winesta. Ennen ne olivat ihan marginaalituotteita, nyt täysin päinvastoin, Viking Mariellan tax free -myymälän myymäläpäällikkö Jukka Sulonen kertoi Makuja.fille maaliskuussa.
Tiesitkö?
Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan oluiden vuosituotanto (arviolta 8 milj. litraa) on yli puolet koko maan pienpanimo-oluiden valmistuksesta. Laitila ja Nokian Panimo vastaavat jopa 70–75 prosentta kaikista pienpanimoiden valmistamista litroista, kertoo Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen.
Kaarinalaisen Radbrew-panimon Patrik Niskanen kertoo, että heidän tuotantokapasiteettinsa on laajentunut kovan kysynnän vuoksi. Aluksi olutta pantiin 800-litraisella käymisastialla, nyt käytössä on kymmenen 1000-litraista astiaa. Valikoimissa on 29 erilaista olutta.

