Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lonkeroiden myynti liki tuplautui, nelosoluen menekki vaisua – MTV-kysely paljastaa myös yllätyksen: "Iso ilmiö"

0:58MTV:n kysely: Lonkeron myynti liki tuplautui
Julkaistu 09.02.2018 05:51
Toimittajan kuva

Antti Tuuri

antti.tuuri@mtv.fi

antti_tuuri

Nelosoluen kysyntä on ollut ruokakaupoissa maltillista, sillä valtaosa myynnistä tulee edelleen keskioluesta. Lonkeronmyynnissä on tapahtunut selkeämpi muutos, sillä se on ainakin S-Ryhmän kaupoissa lähes kaksikertaistunut tammikuun aikana. Myös alkoholittomien oluiden kategoriassa on tapahtunut iso muutos. Niiden kysyntä on selkeässä kasvussa.

Lisäksi pienpanimoiden tuotteet näyttävät löytäneen kohderyhmänsä, sanoo S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa.

– Varsinkin kotimaisten pienpanimoiden oluet ovat kiinnostaneet asiakkaita ja moni on kaupoissa jäänyt oikein tutkimaan, että mitä sieltä hyllyväleistä löytyy. Muuten nelosoluen kysyntä on ollut odotetun maltillista, sillä vahvempien oluiden osuus oluen koko myyntivolyymista oli tammikuussa 5,5 prosenttia.

Keskon liikkeissä nelosoluen osuus oli hieman suurempi, 10 prosentin luokkaa.

– Olemme arvioineet, että noin yhdeksän kymmenestä oluttölkistä on edelleen kolmosolutta, kertoo tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Lidl Suomen kaupallisen johtajan Timo Hansion mukaan myös heillä kysyntäosuus osuu tähän haarukkaan. Hansio arvioi osuuden kasvan jatkossa laajenevan valikoiman myötä.

Lue myös: 
Olutmestari huhkii alkoholilain muututtua yli 20-tuntisia työpäiviä


Keskioluen asema on vahva

S-Ryhmän Oksa uskoo, että keskiolut tulee jatkossakin säilyttämään vahvan asemansa.

– Makutottumus sekä verotuksen kautta tuleva hintaero tekee sen, että valtaosa oluen kysynnästä tulee jatkossakin olemaan tutun vahvuisessa keskioluessa.

Uuden valikoiman myötä oluen kokonaiskulutus ei ole Oksan mukaan merkittävästi lisääntynyt.

– Litramäärällisesti oluen kulutus on S-Ryhmässä lisääntynyt kaksi prosenttia, eli varsin maltillisesta muutoksesta on kyse.

Lonkeroissa selkeä muutos

S-Ryhmässä lonkeromyynti kasvoi tammikuussa peräti yli 90 prosentilla.

– Tilanne on tässä tuoteryhmässä hieman erilainen, sillä suosituimpia lonkerotuotteita on aiemmin saanut vain Alkoista ja nyt saatavuus on parempi. Tammikuussa puolet myynnistä tuli vahvemmista vaihtoehdoista, Antti Oksa kertoo.

Myös Keskon Hovi sanoo, että odotetusti lonkeroissa vahvemmat vaihtoehdot ovat ottaneet myynnistä suuremman osan kuin oluissa.

Lidlin Hansio puolestaan arvioi, että lonkeromarkkina on kasvanut hieman ja samalla käymisteitse valmistetut miedommat lonkerot menettävät osuuttaan myynnistä.

Lue myös: 
Alkoholilaki sai ruotsalaiset hakemaan limuviinoja Torniosta

Alkoholiton olut tekee kauppansa

Alkoholittomien oluiden kysynnässä tapahtui tammikuussa merkittävä muutos.

– Alkoholittomien oluiden myynnin kasvu on ollut tammikuussa iso ilmiö. Myynti lisääntyi 18 prosentilla vuotta aikaisempaan verrattuna,  Oksa sanoo.

Kaikista kaupparyhmistä arvioidaan, että taustalla on jo muutaman vuoden ajan kestänyt ja jatkuvasti vahvistunut kulutustrendi.

– Alkoholittomien oluiden laatu on parantunut vuosi vuodelta, joten ne ovat nyt uskottavia ja aitoja vaihtoehtoja yhä useammalle kuluttajalle, S-Ryhmän Oksa kertoo MTV Uutisille. 

2:02Vahvemmat oluet ja lonkerot tulivat ruokakauppoihin

Lisää aiheesta:

Nollaolut nakertaa myös mietojen oluiden myyntiä – näin käy ykkösoluelle5,5-prosenttisten lonkeroiden myynti romahti Alkossa – Kasvua vain kahdessa tuoteryhmässä: "Keveys ja raikkaus suosittua"Känni ei kiinnosta – alkoholittoman oluen suosio kasvaa nopeastiTaloussanomat: Kansa ei luovu keskioluestaan – kaupan 10 myydystä tölkistä 9 on yhä samaa tavaraa"Osa vahvemmista tuotteista on jo päässyt loppumaan" – Kaupat odottavat täydennystä 5,5-prosenttisista juomistaVahvat oluet kauppoihin – päihdetyöhön halutaan lisää varoja
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 05:33
    Tekoäly

    Ivan Puopolo haastattelemassa avaruusoliota – testaa, erottaisitko nämä "uutisvideot" tekoälyn tekemiksi

  • 05:17
    Junat

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • Eilen21:04
    Tasa-arvo

    Suomalainen klubi ei hyväksy naisia jäsenikseen vieläkään

  • Eilen19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • Eilen19:53
    Turvallisuus

    Mitä jos sähköt katkeavat ja nettikin mykistyy? Varaudu näin