Pieniprosenttisen pilsnerin sijaan nyt valitaan täysin alkoholittomia vaihtoehtoja.
Alkoholittomien oluiden valikoima on paisunut kaupoissa vuosi vuodelta, ja sama ilmiö näkyy myös ravintoloissa.
Kansan suussa ykkösoluiksi ja pilsnereiksi nimetyt juomat ovat sen sijaan päätyneet kauppojen alimmille hyllyille tai jääneet kokonaan pois valikoimista.
Tämä muutos näkyy selvästi myös Panimoliiton tilastoissa. Alkoholittomat vaihtoehdot ajoivat mietojen, korkeintaan 3,5-prosenttisten oluiden ohi jo korona-aikana, ja parin viime vuoden aikana tuo etumatka on vain kasvanut.
Viime vuonna alkoholittomia oluita myytiin runsaat 7,8 miljoonaa litraa. Miedon eli yli 0,5, mutta enintään 3,5 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävän oluen myynti oli enää runsaat 6,7 miljoonaa litraa.
Myös perinteisten keski- ja nelosoluiden myynti on pudonnut viime vuodet tasaista tahtia. Kauppa käy silti kitkattomasti, ja menekki on aivan eri luokkaa kuin miedoilla oluilla. Yli 3,5 prosenttia, mutta alle 5,5 prosenttia alkoholia sisältäviä oluita myytiin viime vuonna lähes 307,5 miljoonaa litraa.
Ykkösoluella ei enää ole virallista määritelmää, mutta kansankielellä sillä tarkoitetaan mietoa olutta, joka sisältää noin pari prosenttia alkoholia.
