Kananmunantuottajien markkinointimaksu alenee

Kananmunantuottajien markkinointimaksu laskee lokakuun alussa nykyisestä 65 pennistä 30 penniin kilolta. Viennin rahoittamiseksi kerättävää maksua on voitu alentaa munatuotannon alenemisen ja siten myös pienentyneen vientitarpeen takia.

Kanatalouden Tuki ry:n puheenjohtaja Timo Kaunisto muistuttaa kuitenkin, että ns. Laitila-sopimuksesta lipsahdelleen A-Munan on myös 15. lokakuuta mennessä sitouduttava markkinointimaksuun.

-Muussa tapauksessa Laitila-sopimuksen kohtalosta joudutaan päättämään kokonaan erikseen. Viime keväänä sovittu Laitila-sopimus takaa munatuottajille viiden markan kilohinnan. Toisaalta sopimus edellyttää, että tuottaja maksaa jokaiselta tuottamaltaan munakilolta markkinointimaksua.

Alun perin maksu oli 50 penniä. Sitä jouduttiin kuitenkin elokuussa korottamaan kasvaneiden vientimäärien johdosta 85 penniin kilolta. Syyskuun alussa maksu aleni 65 penniin ja nyt se siis alenee 30 penniin. Kaunisto sanoo, että kanamunien tuotanto on vähentynyt suunnitellulla tavalla. Lisäksi kotimaan kulutus on elokuussa hieman kasvanut noussut, joten viennillä on hoidettava aikaisempaa pienempi munamäärä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat