Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kalle Rovanperä näytti avauspäivän päätteeksi hapanta naamaa – asiantuntijan arvio ei tiedä suomalaiselle hyvää

Julkaistu 26.02.2021 21:17
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kalle Rovanperä on Rovaniemen MM-rallissa kahden erikoiskokeen jälkeen kolmannella sijalla ja mukana voittotaistelussa, mutta Toyotan suomalaiskuljettaja oli avauspäivän jälkeen silmin nähden pettynyt.

LUE MYÖS: Ott Tänak teki tyrmäysiskun Pohjois-Suomen pimeydessä – Kalle Rovanperä mukana kärkitaistelussa

Rovanperä jäi ensimmäisellä Sarriojärven erikoiskokeella 10,6 sekunnin päähän pohja-ajan kellottaneesta Hyundain Ott Tänakista. Rovanperä teki ek:n puolivälin jälkeen ajovirheen ja menetti reilut 10 sekuntia lumipenkkaan.

Toisen Sarriojärven-vedon Rovanperä selvitti puhtaasti, mutta renkaat kuluivat ja pito katosi. Eroa Tänakiin tuli 9,8 sekuntia.

– Rallin alku oli pettymys. Oma virheeni ensimmäisellä pätkällä. Se ei ollut iso virhe, ja onneksi pääsimme irti niin nopeasti. Toinen pätkä oli pettymys soralla. Minulla oli vaikeuksia aliohjaamisen kanssa. Meidän täytyy tehdä jotain säädöille huomenna. Toisen ajokerran olosuhteissa, kun on paljon soralinjoja, auto aliohjaa ja käytän liikaa eturenkaita. Nyt yritin säästää eturenkaita, mutta en pystynyt siihen. Menetimme paljon aikaa.

Tänakin ja Rovanperän välissä on niin ikään Hyundailla ajava Craig Breen, joka on 16,2 sekunnin päässä Tänakista ja 4,2 sekuntia Rovanperän edellä.

– Olemme yhä kolmansia, ei se ihan surkeasti ole, mutta kyllä se on pettymys. Tunne autossa ei ole hyvä. Meidän täytyy tehdä jotain huomiselle tai muuten toisesta ajokerrasta tulee todella vaikea. Minun täytyy olla nopeampi, ja autoon täytyy keksiä jotain uutta, Rovanperä päätti.

Lauantaina ohjelmassa on yhteensä kuusi erikoiskoetta. Mustalampi, Kaihuavaara ja Siikakämä ajetaan kaikki kahteen kertaan. Ek-kilometrejä kertyy yhteensä 144.

Renkaiden säästäminen on varsinkin lauantain jälkimmäisellä lenkillä ratkaisevassa asemassa, kun sora puskee lumen ja jään läpi esiin.

– Iltapäivällä ratkaisun avain on siinä, miten kuljettajat säästävät renkaita ja nastoja. He ajavat samoilla renkailla pidemmän matkan kuin tänään. Se on todella vaativaa. Siinä täytyy muuttaa lähestymistapaa. Pitää tietää täsmälleen, mitä tehdä, WRC All Liven asiantuntija Mads Östberg ennakoi.

Nastojen säästämisen salaisuus on Östbergin mukaan jarrutuksessa. Tämä ei välttämättä ole ollenkaan hyvä uutinen Rovanperälle, sillä hänen vahvuutensa tulevat parhaiten esiin nopeilla osuuksilla ja toisaalta perjantaina se oli juuri Rovanperän takaa-ajama Tänak, joka onnistui jarruttamisessa ja renkaiden säästämisessä parhaiten.

Ja kuten Rovanperä itse totesi, hän yritti säästää renkaitaan, mutta ei onnistunut siinä.

– Kuljettaja haluaisi jarruttaa mahdollisimman myöhään ja kovasti. Tänak jarrutti ehkä 10–15 metriä aiemmin kuin muut, ja olen melko varma, että erityisesti kovissa jarrutuspaikoissa hän jarrutti ehkä 50 prosenttia pienemmällä paineella kuin muut. Hän piti renkaat pyörimässä eikä pakottanut nastoja vääntymään. Jos jarruttaa myöhään, eturenkaisiin kohdistuu suuret voimat. Silloin voi helposti aliohjata, koska ollaan aivan nastojen suorituskyvyn äärirajoilla. Nastoista saa vain tietyn määrän pitoa, ja jarrutuksessa on helppo ottaa se kaikki pito irti. Mutta jos säästää osan siitä pidosta, pystyy kääntämään auton paremmin, aliohjausta on vähemmän ja renkaat säästyvät, Östberg selvitti.

Östberg huomauttaa, ettei renkaiden säästäminen ole kilpailutilanteessa helppoa, sillä kuljettajien on silloin taisteltava luontaisia vaistojaan vastaan.

– Kun säästää renkaita, se tuntuu hitaalta ja luonnottomalta. Tarvitaan luottamusta siihen, mitä on tekemässä, koska se tuntuu hitaalta. Täytyy ajatella, että haluaisin jarruttaa vasta tuolla, mutta jarrutankin jo nyt ja säästääkseni renkaita käytän vain puolet siitä voimasta, mitä normaalisti käyttäisin; häviän nyt vähän, mutta voitan sen takaisin myöhemmässä vaiheessa.

– Ja itse asiassa Tänakin väliajat olivat alusta asti mahtavia. Kun jarruttaa vähän aiemmin ja pehmeämmin, ei siinä edes häviä paljon mitään.

Lisää aiheesta:

Hyundai isoissa ongelmissa Kanarialla – kuljettajakolmikko huuli pyöreänä: "Todella vaativaa"Kalle Rovanperä avasi yksityiskohtaisesti ongelmiaan – Ott Tänak saattoi esittää ratkaisunKalle Rovanperä välitti nauraen juhannustoiveensa SuomeenKalle Rovanperä teki paljastuksen kovan ek-vetonsa taustoistaRengaspomo taustoittaa Kalle Rovanperän ällistyttävää temppua: yksi erikoistaito pisti silmään jo vuosia sitten – "Minulle se ei ole enää mikään uutinen"Menestyspaineilla marinoitu Kalle Rovanperä pitää päänsä kylmänä: asiantuntija teki merkittävän huomion suomalaisesta – "Se oli todella mukava nähdä"
Suomen MM-ralliKalle RovanperäRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Suomen MM-ralli
  • 11.10.07:00
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä tunnustus: Vihjaus lopettamisesta jo kaksi kuukautta sitten

  • 26.9.10:09
    Elokapina

    Kolme Elokapinan aktivistia on kannellut poliisin televalvonnasta hovioikeuteen – syyttävät väärien tietojen antamisesta MM-rallien tapahtumista

  • 29.8.13:26
    MM-ralli

    Suomen MM-rallin hehkutettu erikoisuus herätti keskustelua: "Onhan se vähän ohut"

  • 10.8.07:30
    MM-ralli

    Tommi Mäkisen uralla onnekas startti – yllättävä muutos avasi tien huipulle

  • 8.8.11:03
    MM-ralli

    Suomen MM-ralli jysäytti hurjat lukemat