Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kalle Rovanperä liputtaa radikaalin uudistuksen puolesta: "Ehdottoman hyvä juttu"

Kalle Rovanperä ottaisi heti ensitilassa aika-ajot takaisin rallin MM-sarjaan.
Kalle Rovanperä ottaisi heti ensitilassa aika-ajot takaisin rallin MM-sarjaan.Toyota GAZOO Racing
Julkaistu 07.12.2024 07:45
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Kasperi Kunnas

kasperi.kunnas@mtv.fi

kaustoFI

Lyhyesti MM-rallissa aiemmin käytössä olleen aika-ajon palauttaminen saa Kalle Rovanperältä varauksetonta kannatusta.

Aika-ajoja kokeiltiin rallin ajojärjestyksen ratkaisemiseen vuosina 2012–13, jolloin aika-ajossa parhaimmin menestyneet kuskit saivat itse valita ajovuoronsa täysille ajopäiville. 

Pian systeemi kuitenkin korvattiin nykyisin käytössä olevalla tavalla, jossa ensimmäisenä ajopäivänä MM-sarjan johtava kuski lähtee ensimmäisenä matkaan. Tämä on varsinkin sora- ja lumiralleissa usein melkoinen haitta.

LUE MYÖS: MM-ralliin harkitaan tuntuvaa muutosta – Kalle Rovanperälle tarjolla etu, josta yksi kilpakumppani varoitti jo aiemmin

Dirtfish-sivusto uutisoi marraskuussa, että aika-ajojen palauttamista suunnitellaan jälleen kisaviikonloppujen elävöittäjäksi. Kalle Rovanperälle uudistus maistuisi, sillä kaksinkertaisena mestarina hän on joutunut usein olemaan ”auraajan” roolissa ralleissa, jotka olisivat hänelle muuten lähtökohtaisesti vahvimpia.

– Olen itse asiassa sitä mieltä, että se olisi ehdottoman hyvä juttu. Olen kyllä äänestänyt sen puolesta koko ajan aina, kun siitä on ollut puhetta, Rovanperä sanoo MTV Urheilulle.

– Se, että onko se nyt tulossa, niin en tiedä. Taitaa tässä ihan lähipäivinä ollut tullut ilmoituksia meillekin. En ole itse asiassa edes katsonut vielä, mitä sieltä on tullut. Olen kyllä sitä mieltä, että se olisi hyvä juttu, hän pohtii.

Hybridien poistaminen uusi haaste

Yksi varma muutos on jo saatu Rovanperän paluukaudelle täysipainoisen MM-ralliohjelman pariin. Hybridit päätettiin poistaa kokonaan autoista jo tulevalle kaudelle.

Rovanperä nousi mestariksi juuri hybridimoottorien tultua käyttöön, joten Toyotan suomalaiskuskin on nyt otettava haltuun myös perinteiseen polttomoottoriin nojaavat entistä kevyemmät autot. Hän kertoo aloittaneensa niihin tutustumisen jo osittaisen välivuotensa aikana.

– Kyllä minulla vähän on tuntumaa siitä. Ei siinä mitään hirveitä eroja vielä ole. En ole päässyt vielä ensi vuoden kilpa-autoa ajamaan, joten en osaa siitä vielä sen enempää sanoa, Rovanperä toteaa.

Aivan mielissään hän ei uudistuksesta ole.

– Tykkäsin siitä, kun hybridit olivat. Siinä oli taas yksi asia enemmän, jolla kuljettajat voivat tehdä eroja muihin. Ainakin omalla kohdalla osasin käyttää hybridiä hyvin, ja varmasti yksi syy, miksi olin nopea Rally1-autolla heti silloin 2022 oli se, että osasin käyttää uutta autoa ja hybridiä hyvin.

– Tähän asti olen ollut tosi vahva sen kanssa, niin mielestäni se oli hyvä, että oli asia, millä tehdä eroja muihin.

LUE MYÖS: Rallin MM-sarjaan tehtiin merkittävä muutos – kaksijakoiset seuraukset: "Ei ollut muuta vaihtoehtoa"

Lisää aiheesta:

Toyotan hurja etumatka paljastui – Kalle Rovanperä harmittelee tehtyä muutosta: "Saattavat sopia muille"Kalle Rovanperä katkaisi huhuilta siivet – latasi totuuden ensi kaudestaanKalle Rovanperä puhuu suunsa puhtaaksi – ankara jyrähdys: "Ei yhtään mitään järkeä"Ott Tänakilla on uudessa tallissaan ässä hihassa – sääntökirja tarjoaa virolaiselle massiivisen edun mestaruustaisteluun: "Kyllähän se kuulostaa tosi hyvältä"Esapekka Lapilta "melkoinen pomppu" – tuore Hyundai-kuski paljastaa nyt, mitä pari vuotta sitten tapahtui: "Tämä on huvittavaa"Kalle Rovanperä ei pidä käsillä olevasta muutoksesta: muistuttaa kuljettajien turvallisuudesta – "Outoa"
MM-ralliRalliKalle RovanperäToyotaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 16:24
    Esapekka Lappi

    Kartturia vaihtanut Esapekka Lappi suorana: "Freesi tuulahdus"

  • 13:20
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lappi salamyhkäisenä MM-ohjelmastaan – "Ei tunnu että sysään perheen syrjään"

  • 11:11
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lappi: Paluu MM-ralliin!

  • 08:58
    Ott Tänak

    Ott Tänakilta täystyrmäys huhuille

  • 30.11.07:02
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä jätti MM-rallin – Janne Ferm herkistyi