Kansainvälinen autoliitto (FIA) harkitsee aika-ajoerikoiskokeen palauttamista MM-ralleihin jo ensi kaudella, uutisoi Dirtfish-sivusto. Formaatti oli käytössä viimeksi 2012–2013.
LUE MYÖS: Hyundai heti lähellä katastrofia – Japanin MM-ralli alkoi näyttävällä tavalla
Aika-ajoerikoiskokeen idea on se, että kuljettajat saavat sen jälkeen valita paremmuusjärjestyksessä itselleen lähtöpaikan ensimmäiselle täydelle ajopäivälle.
Ensimmäisen ajopäivän lähtöjärjestys on määrittynyt vuodesta 2017 lähtien MM-sarjan pistetilanteen mukaan. Eniten pisteitä kerännyt kuljettaja joutuu lähtemään perjantain erikoiskokeille ensimmäisenä, mikä tietää varsinkin lumella ja soralla ajettavissa kilpailuissa monesti aikatappiota taaempaa lähteviin verrattuna. Vastaava sääntö oli käytössä jo 2014.
Vuosina 2015–2016 MM-sarjan johtaja toimi aura-auton roolissa myös toisena täytenä ajopäivänä, tosin vuonna 2015 kisaa keskeytyksen jälkeen jatkaneet kuskit pantiin toisena päivänä hänen eteensä.
Nyt kaavailtu formaatti eroaa reilun kymmenen vuoden takaisesta siinä, että perjantain lähtöpaikkaansa pääsisi vaikuttamaan ainoastaan MM-sarjan kärkikolmikko. Heidän kolmas vetonsa testi-ek:lla olisi aika-ajo, jonka jälkeen he saisivat paremmuusjärjestyksessä valita itselleen perjantaiksi ensimmäisen, toisen tai kolmannen lähtöpaikan. Muut kuljettajat starttaisivat heidän perässään MM-sarjasijoitusten mukaisessa järjestyksessä.

