Kalastusalus Kingstonin miehistöä ei ole löydetty

Selkämerellä torstaina uponneen Kingston-kalastusaluksen neljää miehistön jäsentä ei löydetty tänään merivartioston päiväpartiointien yhteydessä. Itse Kingstonin hylky löytyi jo aamuyöllä Finngrundetin majakan läheltä noin 85 metrin syvyydestä.

Kingston

Ruotsin merivartiosto lopetti hylyn tutkimisen aamupäivällä. Se tutki uponnutta alusta robottikameran avulla, mutta kuvamateriaali ei tuonut selvyyttä aluksen miehistön kohtaloon. Heistä kaksi oli suomalaisia ja kaksi virolaisia. Kaikkien uskotaan hukkuneen.

Onnettomuustutkintakeskus on asettanut tutkijalautakunnan tutkimaan uppoamista. Lautakuntaa johtavan erikoistutkija Risto Revon mukaan alkuviikosta selviää, kuvataanko hylkyä vielä uudelleen.

-Kuvan laatu riippuu paljon valaistuksesta ja veden sameudesta. Tutkimme nyt saadun filmin ja harkitsemme, tarvitaanko uusintakuvausta. Sukeltajaa hylkyyn tuskin lähetetään, Repo kertoi illalla.

Hänen mukaansa tutkintalautakuntaa kiinnostaa esimerkiksi se, oliko Kingston jo lopettanut kalastamisen ja palaamassa kotiin, kun haveri sattui. Tähän näyttää viittaavan se, että alustavan tiedon mukaan aluksen trooli olisi vedetty sisään kelalle.

Ei hätäviestiä

Helsinkiläinen hieman yli 30-metrinen Kingston oli ollut kalastamassa Finngrundetin lähellä, ja sen piti saapua eilisaamuna Laupusten kalasatamaan Kustaviin. Eilen aamupäivällä tutkittiin kaikki mahdolliset hätäsatamat tuloksetta, ja lentoetsinnät aloitettiin puolilta päivin.

Finngrundetin länsipuolelta löytyi eilen merestä dieselöljyä, puuritilä ja muuta puutavaraa. Vastuu etsinnöistä siirrettiin Göteborgin meripelastuskeskukselle, koska haveripaikka on Ruotsin meripelastusvastuualueella.

Meripelastajien tietoon ei tullut mitään hätäviestiä alukselta, esimerkiksi mayday-signaalia tai hätärakettia. Kingstonissa tiedettiin olleen pelastautumispukuja, mutta sitä ei tiedetty, oliko miehistö pukeutunut niihin, kertoi Turun meripelastuskeskuksen meripelastusjohtaja Jari Simi tänään.

Kalastusalus Kingstonin haverissa kadonneet kalastajat ovat aluksen vuonna 1954 syntynyt päällikkö Pauli Nurmi, vuonna 1958 syntynyt konemestari Juha Huttunen sekä virolaiset kansimiehet Sergei Zuk ja Ahti Purju. Onnettomuustutkintakeskus julkisti nimet tänään.

Zuk on syntynyt vahvistamattoman tiedon mukaan vuonna 1970 ja Purju vuonna 1983. Nurmi on kotoisin Inkoosta ja Huttunen Savonlinnasta. Tiedot olivat vielä epävirallisia, sillä kukaan ei tosiasiassa nähnyt miesten lähtöä merelle. He ovat kuitenkin olleet kateissa turmasta lähtien.

Kingston

Göteborgin meripelastuskeskus löysi helsinkiläisen Kingston-aluksen hylyn yöllä robottikameran avulla. Hylky on lähellä Finngrundetin majakkaa, noin sata kilometriä Gävlestä koilliseen. Aluksen hyttiosa tutkittiin kameran avulla, eikä sen sisältä löytynyt ruumiita. Pidemmälle aluksen sisälle tutkimuksissa ei menty.

Aiheuttiko ylärakenteisiin jäätynyt vesi kaatumisen?

Kingstoniiin oltiin viimeksi yhteydessä torstaina klo 12, jolloin kalastajat kertoivat ryhtyvänsä troolaamaan. Hylystä robottikameralla otettujen kuvien mukaan trooli oli kelalla. Tämä tarkoittaisi, että kalastajat olivat ilmeisesti ehtineet tehdä troolauksen, ottaa troolin sisään ja olivat mahdollisesti jo matkalla kotiin päin.

Ilmoituksesta olisi siten kulunut useampi tunti itse onnettomuuteen eli uppoamisen tapahtuma-aika olisi aikaisintaan torstai-ilta. Jo päivällä oli kova tuuli ja jäätävä keli, ja tuuli voimistui iltaa kohti. Pakkasta oli alueella neljän asteen verran ja vesi oli yhden asteen lämpöistä.

Vaikka turman syy on vielä tänään ollut arvailun varassa, yksi luonnollinen tutkintalinja on, että Kingstonin ylärakenteisiin pärskeinä lentänyt vesi on muodostunut nopeasti jääksi, jota ei saatu heti pois. Silloin aluksen tasapaino olisi järkkynyt kohtalokkain seurauksin.

Jos alus oli kotimatkalla, joku oli hereillä ja ajoi laivaa. Toisaalta ajovauhdissa pärskeet syntyvät huomattavasti kovempina ja nopeammin.
(MTV3-STT-TT)

Lue myös:

    Uusimmat