Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti huhtikuussa, että ristelyaluksia kielletään tyhjentämästä jätevetensä Itämereen vuodesta 2019 alkaen. Helsingin satama kannustaa jo nyt risteilyaluksia jättämään käymälävetensä satamaan jätevesialennuksella. Monissa muissa Itämeren satamissa kireä aikataulu asettaa haasteita.
Itämeri on maailman saastunein meri. Lähimertamme vaivaa etenkin rehevöityminen, joka johtuu ihmisten ulosteista ja maatalouden ravinnepäästöistä.
Helsingin satamassa on ryhdytty tositoimiin. Tänä vuonna Helsinkiin saapuville noin 250 risteilyalukselle tarjotaan kannustinta pumpata jätevetensä satamaan.
– Kaikki ne risteilijät, jotka kytkevät jätevesiletkut kaupungin viemäriverkkoon ja pumppaavat jätevettä saavat 20 prosentin alennuksen jätevesimaksuista. Tähän menessä kautta kannustin näyttäisi purevan, sanoo Helsingin sataman satamamestari Antti Pulkkinen.
Pulkkisen mukaan risteililyalukset jättivät satamaan viime vuonna noin 52–55 000 kuutiometriä. Tänä vuonna odotetaan suurempia määriä. Tavoitteena on, että jokainen alus tyhjentäisi käymälävetensä satamaan, kun viime vuonna pumppausaste oli noin 80 prosenttia.
Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n päätös
- Uudet laivat eivät saa tyhjentää käymäläjätevesiään Itämereen 1.6.2019 jälkeen.
 - Nykyisillä käytössä oleville risteilyaluksilla kahden vuoden siirtymäaika, 1.6.2021 saakka.
 
