Itämeren rehevöitymistä ei osaltaan auta se, että rahtilaivat saavat laskea jätevetensä suoraan mereen. Yksi vesillämme seilaava yritys aikoo kuitenkin panna käytännölle omalta osaltaan stopin.
Sinileväkausi on pian pahimmillaan Itämerellä. Merta rehevöittää pieneltä osaltaan sekin, että avomerellä rahtilaivat saavat laskea jätevetensä - mukaanlukien vessavedet - suoraan mereen.
Ainakin tältä osin parannusta on näkyvissä. Turkulaiseen Meriaura Group -yritysryhmään kuuluva VG-Shipping -varustamo lopettaa omistamillaan kahdeksalla laivalla kaiken jäteveden laskemisen Itämereen.
– Heinäkuun alusta alkaen tuomme kaikki jätevedet maihin, sanoo VG-Shipping varustamon laatu- ja turvallisuusjohtaja Thomas Friis.
– Varmasti tästä jonkin verran tulee lisäkuluja. Pyrimme siihen, että tästä tulee rutiinia, ja pyrimme myös vähän toimimaan esimerkkinä, Meriaura Groupin pääomistaja Jussi Mälkiä sanoo.
Muutos koskee aluksi vain omia laivoja
Yhtiön laivoilla jätteen pumppaaminen maihin tulee sitomaan yhden henkilön tekemään lisätöitä satamassa, jossa aika on muutenkin kiireistä.
Yhtiön vuokraamilla laivoilla muutosten tekeminen ei ainakaan vielä aluksi onnistu. Yhteensä konserni liikennöi parillakymmenellä laivalla. Yhtiön laivoista neljällä on jäteveden puhdistuslaiteet, jotka puhdistavat niin mustan kuin harmaankin veden.
Jatkossa kaikki tuodaan kuitenkin maihin. Hyvä kysymys on myös se, ovatko kaikki satamat valmiita ottamaan jätevedet vastaan.
– Valmius tähän satamissa vaihtelee. Satamien on oltava valmiita vastaanottamaan kohtuullinen määrä jätevettä. Käytännössä moni satama joutuu tilaamaan tankkiauton, Friis sanoo.
