Kaikki F1-testeistä: Ferrarin asiakastalli yllätti, Mersu hallitsi

Formula ykkösten testikausi päättyi sunnuntaina Espanjan Barcelonassa ja yhteenvedon myötä on aika kääntää katseet kohti Australian avausosakilpailua.

Jerezissä ja Barcelonassa ajettiin yhteensä 12 testipäivää. Niiden aikana eniten kilometrejä keräsi tililleen viime vuonna sarjaa ylivoimaisesti hallinnut Mercedes-talli, joka ajoi peräti 6121 kilometriä.

Toiseksi ahkerin testaaja oli yllättäen Sauber, jonka luotettavuus ja toisaalta hyvät kierrosajat povaavat samalla hyvää myös sveitsiläistallille moottorit valmistaneelle Ferrarille.

Valtteri Bottaksen edustama Williams ajoi kaikkiaan 4900 kilometriä, mikä oli vertailussa vasta viidenneksi eniten, mutta talli luotti autoonsa erittäin paljon ja teki esiintymisiään harkitusti.

Selvästi vähiten testikilometrejä ajoivat McLaren ja Force India, joista ensimmäinen tuskaili jatkuvasti uuden Honda-moottorinsa kanssa ja jälkimmäinen toi uuden autonsa Barcelonaan vasta kolmanneksi viimeisenä ajopäivänä.

Tallikavereiden kesken suurin heitto kilometrimäärissä tuli eniten ajaneelle Mercedekselle. Nico Rosberg kiersi rataa yli tuhat kilometriä enemmän kuin Lewis Hamilton.

Kisakuskeista vähiten testiajoa kertyi Barcelonan toisen viikon päätteeksi ulosajossa loukkaantuneelle McLarenin Fernando Alonsolle, joka istui uudessa autossaan vain reilun 500 kilometrin verran.

F1-kuskien ajokilometrit Barcelonan testeissä

Red Bullin aika-ajovauhti arvoitus

Viimeisellä testiviikolla monet kuskit ottivat autoistaan irti myös suorituskykyä aika-ajokierroksilla. Mercedes ei tuonut koskaan autoaan radalle nopeimmilla eli superpehmeillä (SS) renkailla, mutta siitä huolimatta Rosberg ja Hamilton ajoivat testien kaksi nopeinta kierrosaikaa.

Mersun vauhdin arvioidaan olevan ainakin puoli sekuntia, todennäköisesti muutaman kymmenyksen enemmän, nopeampaa kuin lähimmillä uhkaajillaan Williamsilla, Ferrarilla ja Red Bullilla.

Näistä viimeisellä oli hankaluuksia autonsa kanssa ja Daniel Ricciardon paras kierrosaika hävisi vertailussa molemmille Saubereille, Lotuksille ja Toro Rossoille. Hän teki aikansa muita kovemmilla (S) renkailla. Red Bullin pitkien vetojen vauhti oli kuitenkin edelleen vakuuttavaa.

Nopeimmat kierrosajat Barcelonan F1-testeissä

Räikkösellä pisin stintti

F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli listasi testien päätteeksi hankkimiaan tietoja eri rengasseosten kestävyydestä.

Superpehmeillä renkailla ei kukaan ajanut kerrallaan viittä kierrosta enempää. Sauberin ja Force Indian molemmat kuskit ajoivat tämän verran nopeimmilla renkailla.

Keltaisella merkityillä pehmeillä renkailla ajettiin maksimissaan 15 kierrosta (Felipe Massa ja Rosberg), valkoisilla mediumeilla 26 kierrosta (Marcus Ericsson) ja oransseilla kovilla renkailla 27 kierrosta (Hamilton, Daniil Kvjat).

Pirelli testasi myös vasta kehitysvaiheessa olevia mediumseoksen prototyyppirenkaita, joilla Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi pisimmän vedon, 28 kierrosta.

Testipäivien tarkemmat raportit:

TV-ohjelmat: Formula 1

    Ei tulevia TV-esityksiä

    Tässä lajissa ei ole tiedossa olevia TV-esityksiä seuraavan kolmen kuukauden aikana.

  • Lisää TV-lähetyksiä

Lue myös:

    Uusimmat