Ruotsalaisesta Spotifysta se alkoi. Musiikin suoratoistopalvelu kasvoi muutamassa vuodessa niin suosituksi, että samalla konseptilla on alettu myydä muutakin kulttuuria ja viihdettä.
Idea on yksinkertainen: noin kympin kuukausimaksu, laaja valikoima ja rajaton käyttöoikeus. Yhteistä palveluille on sekin, että niitä voi käyttää tietokoneen lisäksi mobiililaitteella.
Verkon menestyneimmät viihdepalvelut tarjoavat joko musiikkia tai tv-sarjoja ja elokuvia. Markkinajohtajat Spotify ja Netflix ovat saaneet joukon kilpailijoita, joista jokin voi ennen pitkää nousta niiden ohi.
Suosituimmat palvelut tarjoavat musiikkia ja tv-ohjelmia
- Verkon suurimmat viihde- ja kulttuuripalvelut toimivat useimmilla mobiililaitteilla ja tietokoneella.
- Maksu veloitetaan yleensä luottokortilta kuukausittain.
- Valtaosa palveluista tarjoaa ilmaista tutustumisjaksoa.
- Spotify: Rajattomasti musiikin kuuntelua 9,99 eurolla kuukaudessa. Ilmaisversiossa mainoksia ja mahdollisuus vain satunnaistoistoon.
- Apple Music: Rajattomasti musiikin kuuntelua 9,99 eurolla kuukaudessa. Perhejäsenyys (korkeintaan kuudelle ihmiselle) 14,99 euroa kuukaudessa.
- Netflix: Tv-sarjoja, elokuvia ja dokumentteja. Yhden ruudun jäsenyys on 7,99 euroa kuussa, kahden ruudun 9,99 euroa ja neljän ruudun 11,99 euroa.
- HBO Nordic: Tv-sarjoja, elokuvia ja dokumentteja. 9,95 euroa kuukaudessa.
- Viaplay: Tv-sarjoja, elokuvia ja urheilua. Peruspalvelu 8,95 euroa kuukaudessa, Viaplay Sport 24,95 euroa kuukaudessa.
Yli 20 miljoonan käyttäjän Spotifyn tärkein haastaja on tuore Apple Music, jonka kelkkaan lähti kourallinen niitä artisteja, joille Spotifyn ehdot eivät sopineet. Spotifyn ja Apple Musicin kaltaisten musiikkipalveluiden kannalta tärkeänä virstanpylväänä pidetään sitä, että The Beatles -yhtyeen tuotanto julkaistiin niissä jouluaattona. Taistelu on ohi - suoratoistopalvelut ovat tulleet jäädäkseen. Niitä on kritisoitu pienistä korvauksia artisteille, ja osa pienemmistä levy-yhtiöistä on jättäytynyt niiden ulkopuolelle.
