Kaikki alkoi Spotifysta – nyt haastajia tulee sankoin joukoin

Ruotsalaisesta Spotifysta se alkoi. Musiikin suoratoistopalvelu kasvoi muutamassa vuodessa niin suosituksi, että samalla konseptilla on alettu myydä muutakin kulttuuria ja viihdettä.

Idea on yksinkertainen: noin kympin kuukausimaksu, laaja valikoima ja rajaton käyttöoikeus. Yhteistä palveluille on sekin, että niitä voi käyttää tietokoneen lisäksi mobiililaitteella.

Verkon menestyneimmät viihdepalvelut tarjoavat joko musiikkia tai tv-sarjoja ja elokuvia. Markkinajohtajat Spotify ja Netflix ovat saaneet joukon kilpailijoita, joista jokin voi ennen pitkää nousta niiden ohi.

Suosituimmat palvelut tarjoavat musiikkia ja tv-ohjelmia 

- Verkon suurimmat viihde- ja kulttuuripalvelut toimivat useimmilla mobiililaitteilla ja tietokoneella.

- Maksu veloitetaan yleensä luottokortilta kuukausittain.

- Valtaosa palveluista tarjoaa ilmaista tutustumisjaksoa.

- Spotify: Rajattomasti musiikin kuuntelua 9,99 eurolla kuukaudessa. Ilmaisversiossa mainoksia ja mahdollisuus vain satunnaistoistoon.

- Apple Music: Rajattomasti musiikin kuuntelua 9,99 eurolla kuukaudessa. Perhejäsenyys (korkeintaan kuudelle ihmiselle) 14,99 euroa kuukaudessa.

- Netflix: Tv-sarjoja, elokuvia ja dokumentteja. Yhden ruudun jäsenyys on 7,99 euroa kuussa, kahden ruudun 9,99 euroa ja neljän ruudun 11,99 euroa.

- HBO Nordic: Tv-sarjoja, elokuvia ja dokumentteja. 9,95 euroa kuukaudessa.

- Viaplay: Tv-sarjoja, elokuvia ja urheilua. Peruspalvelu 8,95 euroa kuukaudessa, Viaplay Sport 24,95 euroa kuukaudessa.  

Yli 20 miljoonan käyttäjän Spotifyn tärkein haastaja on tuore Apple Music, jonka kelkkaan lähti kourallinen niitä artisteja, joille Spotifyn ehdot eivät sopineet. Spotifyn ja Apple Musicin kaltaisten musiikkipalveluiden kannalta tärkeänä virstanpylväänä pidetään sitä, että The Beatles -yhtyeen tuotanto julkaistiin niissä jouluaattona. Taistelu on ohi - suoratoistopalvelut ovat tulleet jäädäkseen. Niitä on kritisoitu pienistä korvauksia artisteille, ja osa pienemmistä levy-yhtiöistä on jättäytynyt niiden ulkopuolelle.

Yhdysvaltalaisella Netflix-tv-palvelulla on yhtiön mukaan yli 69 miljoonaa jäsentä. Sen kilpailijoita ovat Suomessa esimerkiksi HBO Nordic ja Viaplay. 

Kirjallisuutta ja journalismia 

Maailmalla on otettu käyttöön myös lukuisten muiden kulttuurin ja viihteen alojen kuukausimaksullisia palveluita. Esimerkiksi sähköisten kirjojen markkinoilla on tehty kokeiluja.

Suomessa uusin toimija on Fabula, jonka valikoimissa on 22 kustantajan teoksia. Kaikkein suurimmat kustantamot loistavat poissaolollaan. Kirjallisuuden lisäksi tarjolla on hieman journalismia. Fabulan perushinta on 9,99 euroa kuukaudessa.

Helsingin Sanomien vastaava palvelu kantaa nimeä HS Kirjasto ja maksaa 9,90 euroa kuukaudessa. Kirjallisuuspalvelun käyttö edellyttää lisäksi lehden maksullista verkkolukuoikeutta.

Journalismin saralla kysyntää kokeilee tänä vuonna palvelu nimeltä Readom, joka sai alkunsa liikenne- ja viestintäministeriön järjestämästä Mediainnovaatiokilpailusta. Readomin toimitusjohtaja on Vihreä Lanka -lehden päätoimittajana aiemmin työskennellyt Juha Honkonen.

Honkonen kertoo, että palvelun teknistä toteutusta rakennetaan parhaillaan. Palvelun odotetaan olevan testausvalmiina keväällä, mutta kustantajien kanssa neuvotteleminen voi kestää syksyyn saakka.

– Aloitamme neuvottelut nyt alkuvuodesta. Haluaisimme saada mukaan useamman ison tai keskisuuren kustantajan, Honkonen sanoo.

– Myös pienet, laadukkaat toimijat ovat hyvin tervetulleita ja voi olla, että myöhemmin alamme itse julkaista yksittäisten kirjoittajien juttuja. 

"Ei klikkiotsikoita" 

Readomin ideana on tarjota pitkää laatujournalismia, käytännössä siis aikakauslehtien artikkeleita. Uutiskilpailuun se ei lähde.

– Uutiset löytyvät ilmaiseksi iltapäivälehtien ja Ylen verkkosivuilta, Honkonen toteaa. Hän kuvailee Readomia Ampparit-uutisportaalin vastakohdaksi.

Honkonen sanoo, ettei ole toistaiseksi törmännyt vastaavaan palveluun muualla. Kuukausimaksullisissa journalismipalveluissa luetaan yleensä näköislehtiä, ei niinkään artikkeleita.

Myös Readomin kuukausihinnaksi on kaavailtu kymppiä. Honkosen mukaan kuluttajat ovat tottuneet maksamaan sen verran.

– Käytän itsekin Spotifyta ja Netflixiä. Uskon, että tämäntyyppiset palvelut lisääntyvät entisestään tulevaisuudessa.  

Lue myös:

    Uusimmat