Suomen suoratoistomarkkinoilla riittää kilpailua. Kesäkuun lopulla Suomessa aloitti Blockbuster-palvelu, joka vuokraa elokuvia kertamaksulla.
Esimerkiksi teleyhtiöt DNA, Elisa ja Telia kauppaavat paketteja, joissa on mukana myös suoratoisto- ja videovuokrauspalveluita.
– Pohjoismaat ja Suomi ovat kilpailtuja markkinoita, ja markkinoille on myös uusia tulijoita. Markkinaa ei vielä ole jaettu, vaikka Netflix on omassa luokassaan, arvioi Telian vastaava tuottaja Jani Hartikainen.
Telialla on verkossa myös vuokraamo, josta voi katsoa elokuvia ja televisiosarjoja. Hartikainen uskoo, että vuokraamo pärjää kiristyvässä kisassa, koska Telian palvelussa on hänen mielestään helppo käyttöliittymä.
Kotimainen viihde ja tosi-tv valttikortteina
Yhtiöt eivät kerro tarkkoja määriä suoratoistopalvelujen asiakkaista, mutta DNA:n mukaan sen DNA TV -palvelulla oli vuodenvaihteessa yli 300 000 asiakasta.
Palvelussa voi katsoa televisiota, suoratoistoa ja vuokrata videoita. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, jonka avulla suoratoistoa voi katsoa helposti perinteisestä televisiosta.
– Olemme tuoneet markkinoille Android-digiboksin, johon kuluttajat voivat asentaa minkä tahansa suoratoistopalvelun, DNA:n kuluttajaliiketoiminnan Pekka Väisänen kertoo.
Nelonen medialla on verkossa Ruutu-palvelu, joka tarjoaa ohjelmia sekä ilmaiseksi että maksua vastaan. Ruutu kisaa kuluttajien suosiosta tositelevision avulla.
