Suoratoistamarkkinoille on tunkua – palveluiden suosio kasvaa rytinällä

Suomen suoratoistomarkkinoilla riittää kilpailua. Kesäkuun lopulla Suomessa aloitti Blockbuster-palvelu, joka vuokraa elokuvia kertamaksulla.

Esimerkiksi teleyhtiöt DNA, Elisa ja Telia kauppaavat paketteja, joissa on mukana myös suoratoisto- ja videovuokrauspalveluita.

– Pohjoismaat ja Suomi ovat kilpailtuja markkinoita, ja markkinoille on myös uusia tulijoita. Markkinaa ei vielä ole jaettu, vaikka Netflix on omassa luokassaan, arvioi Telian vastaava tuottaja Jani Hartikainen.

Telialla on verkossa myös vuokraamo, josta voi katsoa elokuvia ja televisiosarjoja. Hartikainen uskoo, että vuokraamo pärjää kiristyvässä kisassa, koska Telian palvelussa on hänen mielestään helppo käyttöliittymä.

Kotimainen viihde ja tosi-tv valttikortteina

Yhtiöt eivät kerro tarkkoja määriä suoratoistopalvelujen asiakkaista, mutta DNA:n mukaan sen DNA TV -palvelulla oli vuodenvaihteessa yli 300 000 asiakasta.

Palvelussa voi katsoa televisiota, suoratoistoa ja vuokrata videoita. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, jonka avulla suoratoistoa voi katsoa helposti perinteisestä televisiosta.

– Olemme tuoneet markkinoille Android-digiboksin, johon kuluttajat voivat asentaa minkä tahansa suoratoistopalvelun, DNA:n kuluttajaliiketoiminnan Pekka Väisänen kertoo.

Nelonen medialla on verkossa Ruutu-palvelu, joka tarjoaa ohjelmia sekä ilmaiseksi että maksua vastaan. Ruutu kisaa kuluttajien suosiosta tositelevision avulla.

– Meillä on pitkä kokemus suomalaisten mausta. Reality on ollut meille tosi hyvä, ja kotimaisia elokuvia katsotaan paljon, Ruudun sisällöistä vastaava johtaja Anne Nokelainen sanoo.

Kotimaisuuden nimiin vannoo myös Elisa, joka myös tuottaa sarjoja itse.

– Uskomme, että kuluttajamaksullisilla palveluilla on markkinoilla tilaa, ja tuomme myös jatkossa katsottavaksi alkuperäissarjoja, joita ei ole muualta saatavissa. Toistaiseksi olemme onnistuneet hyvin, yhtiön liiketoimintajohtaja Sami Aalto sanoo.

Suosio kasvaa rytinällä

Musiikin suoratoistopalveluita, kuten Spotifyta, käyttää yli 1,8 miljoonaa suomalaista eli parisensataatuhatta enemmän kuin vuonna 2016.

Netflixin, HBO Nordicin ja vastaavien elokuva- ja ohjelmapalveluiden käyttäjiä on nyt yli 1,7 miljoonaa. Viimevuotinen luku oli satojatuhansia pienempi. Suosituin palveluista on Netflix.

Tiedot selviävät opetus- ja kulttuuriministeriön teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Netti-tv:n käyttö on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, ja sitä käyttääkin nyt noin seitsemän kymmenestä. Yli 90 prosenttia katsoo televisiolähetyksiä suorina. Digiboksitallenteita katsoo vajaa puolet.

Suosituin musiikin suoratoistopalvelu on Youtube, mutta radio pitää pintansa, sillä se on edelleen selvästi suosituin musiikinkuuntelukanava.

Pilvitallennuspalveluita, kuten Dropboxia, Google Drivea ja Apple iCloudia, käyttää yli kaksi miljoonaa suomalaista, kun käyttäjiä viime vuonna oli selvästi alle kaksi miljoonaa.

Lue myös:

    Uusimmat