Kulunutta vuotta leimannut hintakisa näkyy myös joulukaupassa.
– Taloustilanteen takia mennään voimakkaasti hinta edellä, sanoo professori Arto Lindblom Aalto-yliopistosta.
Kauppa kaipaa laulavaa kassakonetta jouluksi
– Kuluvasta vuodesta näyttää tulevan jo neljäs peräkkäinen taantumavuosi Suomelle. Kulutuksen mollivire on näkynyt kaupan alalla kovina saneeraustoimina ja kaupan kilpailutilanteen kiristymisenä. Erityisesti ruokakaupassa on käyty tänä vuonna rajua hintakisaa.
– Joulu on vähittäiskaupan tärkein sesonki, ja taloustilanne on viime vuosina tuntunut selvästi myös joulukaupassa.
– Kaupan liitto on ennustanut, että tänä vuonna joulukulutuksen määrä pysyy viime vuoden tasolla, mutta hintojen lasku kutistaa liikevaihtoa. Ennusteen mukaan joulumyynti pienenee puolitoista prosenttia eli saman verran kuin vuosi sitten.
– Viime joulukuussa kuluttajat ostivat vähittäiskaupasta tuotteita noin 4,6 miljardilla eurolla arvonlisäveroineen. Kaupan liiton mukaan joulusesongin tuomaa lisää tästä oli runsaat 770 miljoonaa eli 20 prosenttia keskimääräisen kuukausimyynnin päälle.
Kaupan liitto on aiemmin arvioinut, että hintojen lasku kutistaa joulukaupan liikevaihtoa tänä vuonna, vaikka kulutuksen määrä pysyy viime vuoden tasolla.
Kaupan liiton edunvalvontapäällikön Tuula Loikkasen mukaan viime aikoina kaupoista tulleet viestit kertovat, että joulukaupan määrä olisi ennusteen mukaisesti yltämässä viime vuoden tasolle.


