Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miten käy suomalaisyritysten joulumyynnin? Isoin kysymysmerkki piilee palveluiden ostamisessa

Julkaistu 07.12.2022 07:02
Toimittajan kuva
Laura Pylvänäinen

laura.pylvanainen@mtv.fi

@laurapylv

Suomalaisen Työn Liiton mukaan ennakkoon pelättyä myynnin notkahdusta joulumarkkinoilla ei välttämättä tulekaan.

Tänäkin vuonna joulupaketteihin kääritään kotimaisia tekstiilejä ja kodintarvikkeita. Parhaillaan käsillä on monelle yritykselle vuoden tärkein myyntisesonki.

Toistaiseksi vaikuttaa, että elinkustannusten noususta ja inflaatiosta huolimatta joulumyynti on lähtenyt liikkeelle pelättyä paremmin.

Suomalaisen Työn Liitto kertoo, että marraskuun lopun Black Week -alennuskampanjoiden aikaan saadun luottokorttitiedon perusteella vaikuttaa siltä, että ostaminen on lähes samalla tasolla kuin viime vuonna.

– Eli merkit ovat tällä hetkellä yllättävänkin hyvät ja itseasiassa ennakoivat, että nyt joulukaupan osaltakaan ei välttämättä tule sellaista notkahdusta kuin on pelätty, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Lausalan mukaan pieni riski tällä hetkellä piilee siinä, että suomalaiset vähentävät palveluiden ostamista.

– Jos miettii suomalaista työtä ja työllisyyttä, palvelut ovat kaikki kaikessa. Ei todellakaan toivota tapahtuvan sitä, että palvelulahjoista nipistetään. Sellaisista, joita voidaan vaikka lahjakortin muodossa ostaa.

"Joulua halutaan rakentaa"

Suomalaisyrityksissä luonnollisesti toivotaan, että jouluostoksilla käännyttäisiin kotimaisten tuottajien puoleen. Vajaat 40 työntekijää työllistävällä Lapuan Kankureilla on kaksi myymälää Suomessa, Lapualla ja Helsingissä.

Helsingin liikkeen läheisyydessä avautuneet Tuomaan joulumarkkinat ovat alkaneet tuoda asiakkaita myös kivijalkaliikkeeseen.

– Marraskuun puolella tuntui siltä, että ihmiset olivat epävarmoina, ja ovat edelleen, mutta joulua halutaan silti rakentaa, kuvailee myymäläpäällikkö Johanna Kerttula tunnelmia.

Kotimainen naisten- ja lastenvaateyritys Papu Design on myös kasvattanut myyntiään kivijalkamyymälässään viime vuodesta, jolloin myyntiä rajoittivat vielä koronarajoitukset.

– Asiakaskäyttäytymisessä on selkeää muutosta. Viime syksynä verkkokauppa veti paremmin, nyt ihmiset ovat palanneet kivijalkaan. Mutta riittääkö ihmisten ostovoima, se jää nähtäväksi, sanoo Papu Designin toimitusjohtaja Anu Vauhkonen.

Vauhkosen mukaan Papu Designin Black week -kampanja onnistui tänä vuonna niin, että marraskuun loppupuolen myynti oli viime vuotta suurempaa. Muutkin alennuskampanjat ovat saaneet kuluttajia liikkeelle.

– Silloin tavaraa saadaan liikkeelle. Ihmiset selkeästi harkitsevat etenkin kalliimpien tuotteiden kohdalla enemmän ennen ostopäätöksiä, Vauhkonen kuvailee.

Kotimaisuus tärkeä ostokriteeri

Ostoksilla olleet asiakkaat pitävät kotimaisuutta tärkeänä ostokriteerinä joululahjaostoksilla.

– Olen itse yrittäjätaustaisesta perheestä, minkä takia on tosi tärkeää tukea suomalaista työtä. Ehkä tulee tänä vuonna ostettua vähemmän lahjoja, mutta yritän ostaa laadukasta, jotta se kestäisi mahdollisimman hyvin. Tykkään esimerkiksi suomalaisesta muodista, ja lastenvaatteet pyrin aina ostamaan kotimaisina, kertoo ostoksilla ollut Maija Piekkala.

Lapuan Kankureiden hyllyjen äärellä tuotteita silmäillyt Moona Tikka kertoo haluavansa varsinkin näinä aikoina tukea pieniä myymälöitä.

– Varmaan tänä vuonna hieman harkitummin käyttää rahaa, mutta tuskin se lahjoissa ihan hirveästi näkyy, hän sanoo.

Lisää aiheesta:

Käsityöyrittäjät taloudellisessa ahdingossa koronan takia – Helsingin joulumarkkinoiden peruminen oli erityisen kova isku: "Niiden avulla on päässyt kevään yli"Koronakriisillä voi olla kauaskantoiset vaikutukset muotialalle – lähiviikot kertovat, kuinka moni yritys selviää kriisistä: “Tilanne on todella tukala”Joulun jälkeiset alennusmyynnit alkaneet jälleen – jatkuvat alennuskampanjat laskevat joulualen merkitystäKulutushysteria ei ota hellittääkseen joulun alla – lelukauppa kukoistaa: "Minkäänlaista myynnin laskua ei ole havaittavissa"Joulukuu on edelleen ylivoimainen myyntikuukausi kaupoille – Black Friday vei kuitenkin veronsa: "Marraskuun tempaukset ovat laskeneet joulun myyntipiikkiä"Joulukauppa nyt vilkkaimmillaan – Kaupan liitto ja käsityöläiset odottavat viimevuotista parempaa kautta
JouluKauppaKuluttaminenTyöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Joulu
  • 09:44
    Ruoka

    Tähtitorttuja tehdään jo elokuussa – MTV selvitti, miten joulutuotteet oikeasti valmistetaan

  • ti10:22
    Ruoka

    Aladdin- ja Paradis-konvehtirasioihin iso muutos

  • 24.9.17:16
    Ruokakauppa

    Kolme kuukautta jouluun: Tästä syystä joulumakeisia myydään jo nyt

  • 23.9.12:49
    Lelut

    Tässä ovat vuoden 2025 parhaat lelut!

  • 23.9.12:15
    Lautapelit

    Vuoden 2025 parhaat lautapelit on nyt valittu