Suomalaisen Työn Liiton mukaan ennakkoon pelättyä myynnin notkahdusta joulumarkkinoilla ei välttämättä tulekaan.
Tänäkin vuonna joulupaketteihin kääritään kotimaisia tekstiilejä ja kodintarvikkeita. Parhaillaan käsillä on monelle yritykselle vuoden tärkein myyntisesonki.
Toistaiseksi vaikuttaa, että elinkustannusten noususta ja inflaatiosta huolimatta joulumyynti on lähtenyt liikkeelle pelättyä paremmin.
Suomalaisen Työn Liitto kertoo, että marraskuun lopun Black Week -alennuskampanjoiden aikaan saadun luottokorttitiedon perusteella vaikuttaa siltä, että ostaminen on lähes samalla tasolla kuin viime vuonna.
– Eli merkit ovat tällä hetkellä yllättävänkin hyvät ja itseasiassa ennakoivat, että nyt joulukaupan osaltakaan ei välttämättä tule sellaista notkahdusta kuin on pelätty, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Lausalan mukaan pieni riski tällä hetkellä piilee siinä, että suomalaiset vähentävät palveluiden ostamista.
– Jos miettii suomalaista työtä ja työllisyyttä, palvelut ovat kaikki kaikessa. Ei todellakaan toivota tapahtuvan sitä, että palvelulahjoista nipistetään. Sellaisista, joita voidaan vaikka lahjakortin muodossa ostaa.
"Joulua halutaan rakentaa"
Suomalaisyrityksissä luonnollisesti toivotaan, että jouluostoksilla käännyttäisiin kotimaisten tuottajien puoleen. Vajaat 40 työntekijää työllistävällä Lapuan Kankureilla on kaksi myymälää Suomessa, Lapualla ja Helsingissä.

