Alennusmyynnit pyörähtävät käyntiin viimeistään joulun jälkeen, ja osin ne ovat jo alkaneet.
Kaupan alan asiantuntijoiden mukaan joulualen merkitys on hieman laskenut takavuosista muun muassa syksyn alennuskampanjoiden, kuten Black Fridayn myötä. Kauppojen näkökulmasta jouluale on silti tärkeä kausialennusmyynti, jonka tarkoituksena on tyhjätä varastoja seuraavaa kautta varten.
– Kyllä talvitavaraa on pakko laittaa kaupoista eteenpäin, koska sinne alkaa ihan oikeasti tulla niitä kevääksi tilattuja tavaroita tilalle, sanoo edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta.
Johtaja Ari Sääksmäki K-Citymarket-ketjusta kuitenkin kertoo, että varastotilanteeseen liittyvä paine on vähentynyt, kun varastonhallintaan liittyvä automatisointi ja ennustettavuus ovat parantuneet.
– Kulutuskäyttäytymisen puolella merkittävin asia on, että alennuksia on jo nähty ennen sesonkia ja monet ovat hankkineet kauden sesonkituotteita jo ennen joulua. Siinä mielessä joulun alennusmyyntien merkitys on pikkuisen pienentynyt.
Sääksmäki arvioi, että Black Fridayn kaltaiset tapahtumat ovat tuoneet kuluttajille tavan odottaa tiettyjä alennuksia eli pantata ostamistaan. Silti tuotetta ei nykyään välttämättä osteta edes hyvällä hinnalla, jos tarvetta ei ole.
– Kaiken kaikkiaan kuluttaminen on mennyt siihen suuntaan, että kun se tarve on, niin silloin hankitaan.
Myös talvikamppeita jo alennuksella
Etelä-Suomessa talvi antaa vielä odottaa itseään, mikä heijastuu talvivaatteiden ja -varusteiden kauppaan. Kaupan liiton Loikkasen mukaan näitäkin saattaa silti jo tulla joulualennusmyyntiin.
