Joulukuu on edelleen ylivoimainen myyntikuukausi kaupoille – Black Friday vei kuitenkin veronsa: "Marraskuun tempaukset ovat laskeneet joulun myyntipiikkiä"

8:01
Lapset testasitvat kauppojen lelujoulukalenterit – videolla raati arvioi kalenterien sisältöä.

Joulukuu on edelleen ylivoimainen myyntikuukausi kaupoille. Kaupan liiton selvityksen mukaan sesonki on kuitenkin liukumassa aikaisemmaksi ja marraskuun merkitys kasvaa.

2000-luvulla vähittäiskaupan liikevaihto on yleensä ollut joulukuussa 25 prosenttia suurempi verrattuna kaikkien kuukausien keskiarvoon. Viime vuonna joulukuun liikevaihto oli kuitenkin vain 20 prosenttia keskimääräistä isompi.

Marraskuun merkitystä myyntisesonkina on vauhdittanut eritoten Black Friday -ostospäivä, joka tosin on mainosten perusteella venymässä koko viikoksi. Myyntikampanja lisää erityisesti kodintekniikan kauppaa.

– Marraskuun tempaukset ovat laskeneet joulun myyntipiikkiä. Se on itse asiassa aika kallis piikki kaupalle, koska ylimääräistä väkeä pitää palkata runsaasti. Kaksi joulunalusviikkoa voivat kiristää kuluttajienkin hermoja. Jos myyntisesonkia pystyy vähän tasoittamaan, kauppa ja kuluttajat kiittävät, pohtii edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta.

Hän kuitenkin lisää, että jos ostoksia tehdään etukäteen paljon alennusmyynneistä, se ei ole kaupalle kovin hyvä asia.

Veronpalautukset juuri joulun alla ovat aiemmin vauhdittaneet kauppaa. Se on nyt historiaa, sillä tänä vuonna ensimmäistä kertaa palautuksia on maksettu useana ajankohtana. Kaupan liiton kyselyn perusteella tämän ei kuitenkaan pitäisi juuri vaikuttaa myyntiin, sillä vastaajista 66 prosenttia oli varautunut jouluhankintoihin palautuksista riippumatta.

Vastuullisuus ja klassikot vahvoilla

Jouluna ostetaan innokkaasti kelloja, koruja ja kultasepäntuotteita, joiden myynti yli tuplaantuu. Myös kodintekniikka tekee hyvin kauppansa. Eniten vähenee veneiden ja veneilytarvikkeiden myynti.

– Sokoksen tavarataloissa odotetaan myynnin jatkavan jouluna kasvuaan sekä verkko- että kivijalkakaupassa, arvioi myyntijohtaja Hans Backström.

Tämän joulun aatteisiin kuuluu hänen mukaansa vastuullinen kuluttaminen. Lahjaksi halutaan ostaa hyödyllisiä tavaroita, joiden materiaaleissa on otettu vastuullisuus ja kestävyys huomioon.

Klassikkolahjat ovat aina vahvoilla. Niitä ovat esimerkiksi flanelliyöasut, neuleet, pussilakanasetit, sisustustuotteet, astiat, tuoksut ja kosmetiikan lahjapakkaukset.

Myös K-Citymarketeissa myyntinäkymät ovat hyvät, sanoo ketjun johtaja Ari Sääksmäki. Viihtyisää joulua rakennetaan hänen mukaansa kattaustuotteilla, tekstiileillä, valoilla ja hyvällä ruualla.

Sushi täydentää kalapöytää

Sääksmäen mukaan joulupöydän antimet monipuolistuvat, vaikka perinteiset herkut kuten kinkut, laatikot ja rosollit säilyttävät edelleen asemansa. Myös uudentyyppiset tuotteet löytävät tiensä joulupöytään.

Yllättävästi suosiota näyttää saaneen esimerkiksi sushi.

– Jo viime jouluna huomasimme, että kaupoissa on laajalti sushia tarjolla. Sitä käydään hakemassa ihan joulun alla ja tarjotaan tuoreeltaan joulupöydässä.

Esimerkiksi vilkasta sushipistettä pyörittävä Pirkkalan K-Citymarket varautuu myymään neljän joulunaluspäivän aikana 89 000 sushipalaa, kertoo kauppias Sami Sivonen. Susheista noin puolessa on raaka-aineena kalaa.

Myös Lidlissä on huomattu kalan vetovoima ja ihmisten halu kokeilla uusia jouluruokia.

– Viime vuonna tekemämme tutkimuksen mukaan 16 prosenttia suomalaisista haluaa lisätä joulupöytäänsä kalaa ja 17 prosenttia kasviksia. Yli puolet kaipaa joulupöytään vaihtelua tai jotakin uutta, vaikka suurin osa ei olekaan valmis luopumaan perinteisistä ruuista, kuvailee Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.

Lidl vastaa vaihtelunhaluun laajentamalla jouluvalikoimaansa 400 tuotteella.

Jollei ihmeitä tapahdu, kinkku on yhä joulupöydän kunkku. Lidlin tutkimuksessa kinkku löytyi 82 prosentissa kodeista, vaikka sen suosio onkin hieman laskenut.

Monet tottumukset joulun valmistelussa pysyvät, mutta muutoksiakin tapahtuu. Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto mainitsee vuoden 2016 alussa toteutetun kauppojen aukioloaikojen vapautumisen, mikä vaikutti ostokäyttäytymiseen.

– Kuluttajan ei tarvitse enää ostaa liikaa ruokaa varastoon ennen joulua. Se on antanut kaupalle ja kuluttajalle mahdollisuuden parempaan hävikin hallintaan.

Auttoiko postilakko kivijalkakauppaa?

Jo päättyneen postilakon vaikutuksista joulukaupan varhaiseen vaiheeseen ei ole tarkkaa tietoa. Ostivatko kuluttajat lakon aikana verkkokaupoista tavallista vähemmän postinkulun häiriöiden takia?

– Pitää muistaa, että myös Matkahuolto ja muut toimijat toimittavat tuotteita asiakkaille. Kuluttajan mieleen ajatus postilakosta on voinut silti vaikuttaa, Loikkanen Kaupan liitosta sanoo.

Sokoksen myyntijohtaja Backström ei usko lakon vaikuttaneen radikaalisti myyntiin, vaikka yleisen käsityksen mukaan kivijalkakauppa on voinut siitä hieman hyötyä. K-Citymarketeille postilakolla ei ollut suoria vaikutuksia, sillä niiden verkkokauppatuotteita jakelevat paikalliset kumppaniyritykset.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja