Joulukuu on edelleen ylivoimainen myyntikuukausi kaupoille. Kaupan liiton selvityksen mukaan sesonki on kuitenkin liukumassa aikaisemmaksi ja marraskuun merkitys kasvaa.
2000-luvulla vähittäiskaupan liikevaihto on yleensä ollut joulukuussa 25 prosenttia suurempi verrattuna kaikkien kuukausien keskiarvoon. Viime vuonna joulukuun liikevaihto oli kuitenkin vain 20 prosenttia keskimääräistä isompi.
Lue myös: Suomen suurimmat kauppaketjut paljastavat joulun hittilahjat – nämä voivat loppua kaupoista: "Suosio joululahjana on taattu"
Marraskuun merkitystä myyntisesonkina on vauhdittanut eritoten Black Friday -ostospäivä, joka tosin on mainosten perusteella venymässä koko viikoksi. Myyntikampanja lisää erityisesti kodintekniikan kauppaa.
– Marraskuun tempaukset ovat laskeneet joulun myyntipiikkiä. Se on itse asiassa aika kallis piikki kaupalle, koska ylimääräistä väkeä pitää palkata runsaasti. Kaksi joulunalusviikkoa voivat kiristää kuluttajienkin hermoja. Jos myyntisesonkia pystyy vähän tasoittamaan, kauppa ja kuluttajat kiittävät, pohtii edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta.
Hän kuitenkin lisää, että jos ostoksia tehdään etukäteen paljon alennusmyynneistä, se ei ole kaupalle kovin hyvä asia.
Veronpalautukset juuri joulun alla ovat aiemmin vauhdittaneet kauppaa. Se on nyt historiaa, sillä tänä vuonna ensimmäistä kertaa palautuksia on maksettu useana ajankohtana. Kaupan liiton kyselyn perusteella tämän ei kuitenkaan pitäisi juuri vaikuttaa myyntiin, sillä vastaajista 66 prosenttia oli varautunut jouluhankintoihin palautuksista riippumatta.