Joulua edeltävä viikonloppu on kaupoissa vilkas

Tulevasta viikonlopusta odotetaan joulumyynnin huippua. Joulun jälkeen alennusmyynteihin odotetaan puolestaan tungosta heti joulupyhien jälkeisienä torstaina.

Joulua edeltävästä viikonlopusta odotetaan jälleen joulukaupan huippuaikaa. Tänä viikonloppuna jouluostosten pääpaino on ruokatavaroissa. Aiempina viikonloppuina asiakkaat ovat ostaneet enimmäkseen lahjoja.

Suomen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Guy Wires kertoo saman käytännön näkyvän vuosittain.

- Jo kaksi edellistä viikonloppua ovat olleet myynnin kannalta hyviä. Viimeinen viikonloppu ennen joulua myykin sitten kuin itsestään.

Toimitusjohtaja Wireksen mukaan joulukauppa on kasvanut jatkuvasti viimeisen kymmenen vuoden ajan. Kaupan kasvu johtuu kotitalouksien ostovoiman kasvusta.

- Suomalainen kuluttaa nykyisin jouluostoksiinsa keskimäärin noin 140-150 euroa henkeä kohti. Jotkut kuluttavat kuitenkin selvästi sitä enemmän tai vähemmän. Nelihenkinen perhe käyttää jouluostoksiin noin 500-600 euroa.

Wires toteaa ihmisten ostavan ennen joulua kevyempiä tavaroita, kuten paitoja, hansikkaita, pipoja ja sukkia toisille ihmisille. Joulun jälkeen ostetaan itselle raskaampaa vaatetusta alennusmyynneistä.

Alennusmyynnit saavat kansan liikkeelle

Joulun alennusmyynnit teettänevät tänä vuonna tungosta kauppoihin heti joulupyhien jälkeisenä torstaina. Wireksen mukaan massojen liikkeelle saantiin vaaditaan ainakin 20-30 prosentin alennukset.

- Yleinen alennusprosentti on viime vuosina ollut 30-50 prosenttia. Alennusmyyntikauden lopulla alennukset voivat nousta jopa 70 prosenttiin. Varastointi on usein kalliimpaa kuin myydä tappiolla.

Wires kertoo, että suomalaisten kuluttajien vaatimustaso on noussut vuosien myötä ja se näkyy myös alennusmyynneissä.

- Asiakkaat hakevat alennusmyynneistäkin entistä laadukkaampia tuotteita ja merkkitavaraa.

Joulun kännykkäkauppa ennätysvauhdissa

Myös matkapuhelimien joulumyynti on kasvamassa suuremmaksi kuin koskaan Suomessa, Elektroniikan tukkukauppiaat arvioivat.

Marraskuussa matkapuhelimia toimitettiin vähittäiskauppoihin 214000 eli 21 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Myös joulukuussa toimitusten arvioidaan jatkuvan rivakkana. Koko vuoden matkapuhelinmyynnin ennustetaan nousevan 1,8 miljoonaan kännykkään viime vuoden 1,6 miljoonasta puhelimesta.

Tammi-marraskuussa puhelimia toimitettiin kauppoihin yli 1,5 miljonaa eli 19 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.

Tukkukauppiaiden mukaan etenkin kamerapuhelimet kiinnostavat tänä jouluna suomalaisia. Elektroniikan tukkukauppiaiden matkapuhelinryhmän puheenjohtajan Mauri Pietikäisen mukaan jo enemmistö myydyistä puhelimista on varustettu kameralla.

- Kameroiden kyvykkyys on parantunut puhelimissa kuluneen vuoden aikana aika merkittävästi. Se on yksi lisäominaisuus, joka selvästi houkuttelee kuluttajia, Pietikäinen sanoo.

Nuorisoa kiinnostaa Pietikäisen mukaan etenkin digitaalisilla mp3-musiikkisoittimilla varustetut matkapuhelimet.

Ei selviä hittituotteita

Matkapuhelinkauppiaiden mukaan valmistajien laajat valikoimat edesauttavat kännyköiden hyvää menekkiä. Jokaiselle löytyy jotakin.

- Tänä vuonna ei ole mitään selkeitä hittituotteita, jotka putsaavat pöydän joulumyynnissä. Myytävien tuotteiden skaala on tänä vuonna laaja, sanoo Elisan Shopit-ketjusta vastaava myyntipäällikkö Pasi Riikonen.

Riikosen mukaan kuluttajien asiantuntemus matkapuhelinten suhteen on kasvanut selvästi vuosien mittaan.

- Moni on hankkimassa jo kuudetta tai seitsemättä puhelinta, ja tietää tarkalleen mitä haluaa, Riikonen kertoo.

Markkinajohtaja Nokian suomalaisuus on Riikosen mukaan vanhemmille kuluttajille edelleen merkittävä tekijä uutta puhelinta valittaessa, mutta nuoremmat kuluttajat ovat alttiimpia tarttumaan muidenkin valmistajien laitteisiin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat