Jos uudessa autossa on vain yksi turvatyyny, eikä edes kunnon turvavöitä, ei nollan tähden törmäystestitulos voi tulla yllätyksenä

Törmäystesti: Chatenet CH30 1:33
Oletko nähnyt, miten mopoauton käy törmäystestissä? Katso videolta! Artikkeliin liittyvän videon löydät jutun lopusta.

Kuten jutun lopusta löytyvä törmäystesti paljastaa, ovat uusien ajoneuvojen turvallisuusvaatimukset ovat Intiassa hyvin erilaiset kuin esimerkiksi Euroopassa.

Intian-markkinoilla oleva Maruti Suzuki S-Presso on saanut aikuiselle matkustajalle tarjoamastaan suojasta pyöreät nolla tähteä viidestä. Tylyn tuomion lätkäisi Global NCAP.

On kuitenkin syytä täsmentää, että Maruti Suzuki S-Pressolla ei ole mitään tekemistä Euroopassa myytävien Suzukien kanssa. Japanilaisen Suzukin omistama Maruti Suzuki on Intian markkinajohtaja.

Global NCAP testasi S-Presson karvalakkimallin, joka tarjoaa käsittämättömästi vain yhden ainokaisen turvatyynyn. Autossa ei myöskään ole kolmipistevöitä kaikilla istumapaikoilla, eikä siitä löydy ISOFIX-kiinnitysjärjestelmää turvaistuimille. Lapsimatkustajan suojasta se sai kuitenkin kaikesta huolimatta jopa kaksi tähteä viidestä.

Global NCAP kritisoi auton perusrakennetta epävakaaksi ja kehottaa valmistajaa tekemään asialle jotain. Intian-markkinoille laskettavat autot testataan vain etutörmäyssuojansa osalta, eikä esimerkiksi sivutörmäyksen turvallisuuteen kiinnitetä huomiota.

– Olemme pettyneitä, että Maruti Suzuki, Intian markkinajohtaja, tarjoaa tällaisia autoja intialaisille asiakkailleen, Global NCAPin johtaja Alejandro Furas kertoo.

– Intialaiset valmistajat, kuten Mahindra ja Tata, ovat osoittaneet heidän autojensa turvallisuuden olevan korkealla tasolla saaden täydet viisi tähteä, Furas jatkoi.

Katso alta video Maruti Suzuki S-Presson nollan tähden kolaritestistä.

Lähde: Global NCAP

Lue myös:

    Uusimmat