Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Törmäystesti 200 km/h:n nopeudella näyttää todella brutaalilta – tällaisesta ei ole mitään toivoa selvitä hengissä

YouTube
Julkaistu 06.12.2018 09:50

Ville Järveläinen

Autojen kolariturvallisuutta testataan tyypillisesti noin 50 kilometrin tuntinopeuksilla. Oheinen video tarjoaakin tavallista dramaattisempaa kuvaa, kun autoja törmäytetään betoniseiniin ja toisiin autoihin jopa 200 kilometrin tuntinopeudella.

Toisinaan kuulee ihmeteltävän sitä, miksi autojen kolariturvallisuutta testataan lähinnä taajamanopeuksilla. Syy on kuitenkin yksinkertainen: Selviytymismahdollisuudet moottoritienopeuksissa ja siitä ylöspäin tapahtuvissa nokkakolareissa ovat aina äärimmäisen ohuet.

Henkilöautoja ei ole myöskään järkeä valmistaa kestämään sellaisia törmäysvoimia, sillä autot muuttuisivat joko panssarivaunuiksi tai kohtuuttoman kalliiksi. Tavanomaiset turvavyöt eivät myöskään enää riitä moisissa nopeuksissa tapahtuvissa törmäyksissä, vaikka itse auto kestäisikin, ja harva haluaa itseään köytettävän nelipistevöillä kauppakassiinsa.

Hurjimmat törmäykset löytyvät artikkelin yllä olevan videon loppupuolelta. Alla olevalla videolla viime vuoden turvallisimmat autot Euro NCAPin kolaritestissä.

1:01Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä

Lisää aiheesta:

Tiedätkö, miltä näyttää, kun joku ohittaa sinut yleisellä tiellä 332 km/h? Tämän videon jälkeen tiedät!Näin karua on jälki, kun pakettiautoon lastataan ensin lähes tonni betonia, sitten lipsuillaan kuorman sitomisessa ja lopuksi ajetaan päin seinääKatso ja kuuntele: Kaaharin järkyttävä ulosajo ilmalentoineen tallentui kameraan äänien kanssaHyytävä video: Mittarissa 230 km/h yleisellä tiellä – sitten Skoda-kuski vaihtaa kaistaa ilman vilkkuaJenkkitutkimus: Katumaasturit ovat jalankulkijoiden kannalta todella ikäviä laitteitaTällaista jälkeä syntyy, kun pakettiautoon lastataan 800 kiloa betonitavaraa, lipsuillaan kuorman varmistamisessa ja sitten ajetaan päin seinää
TörmäystestitLiikenneturvallisuusYlinopeusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Törmäystestit
  • 24.03.202420:29
    Mercedes-Benz

    Mitä ihmettä? Mercedes-Benz käyttää röntgensäteitä törmäystestissä

  • 04.05.202310:28
    Autoteollisuus

    Toyota myöntää törmäystestihuijauksen

  • 10.04.202311:03
    Autot

    Tesla julkaisi ärsyttävän videon Cybertruckin kolaritestistä

  • 17.12.202213:57
    Autot

    Onnettomuustutkija muistelee kolaria, joka paljasti autojen turvallisuudessa tapahtuneen harppauksen: "Vanhemmassa autossa menehtyivät kaikki, kun uudemmassa kuskilta nyrjähti vain nilkka"

  • 30.11.202206:25
    Sähköautot

    "Halvat" kiinalaisautot saamassa tukevan jalansijan Euroopassa – "Laatu on jopa parempaa moneen muuhun verrattuna"