Joka viides ostaisi auton internetissä

Joka viides kuluttaja ostaisi auton internetin kautta, mikäli tällainen palvelu olisi tarjolla. Tiedot käyvät ilmi konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluja tarjoavan Capgeminin Cars Online 07/08 -tutkimuksesta.

Tutkimukseen osallistui yhteensä 2600 kuluttajaa Kiinassa, Ranskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja USA:ssa. Kaikki tutkimukseen osallistujat aikoivat joko ostaa tai ottaa leasing-auton seuraavan 18 kuukauden aikana. Tutkimus toteutettiin nyt yhdeksännen kerran.

Tutkimus osoittaa, että internet on kuluttajien pääasiallinen tietolähde uutta autoa hankittaessa. Vastaajista 80 prosenttia ilmoittaa käyttävänsä internetiä auton hankinnan yhteydessä. Kuluttajat luottavat yhä enemmän kuluttajien itse luomiin www-sivuihin hakiessaan objektiivista tietoa ostopäätöstensä tueksi.

Internetin uudet työkalut, kuten hakukoneet, blogit ja keskusteluryhmät, ovat tulleet kuluttajien pääasiallisiksi tietolähteiksi.

Tutkimuksessa havaittiin myös kuluttajien ympäristötietoisuuden lisääntyneen autoa hankittaessa. Yli neljännes kuluttajista joko omistaa tai on liisannut energiatehokkaan auton.

Tutkimus kuitenkin paljastaa, että kuluttajat näkevät autojen ympäristöystävällisyyden eri tavoin eri markkina-alueilla. Eurooppalaiset kuluttajat pitävät ympäristöystävällisyyttä ensisijaisena ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä, kun taas kiinalaiset ja yhdysvaltalaiset kuluttajat korostavat auton polttoaineen vähäistä kulutusta.

Jälleenmyyjää valittaessa tärkeiksi tekijöiksi nousevat tiedonsaannin nopeus ja yksilöllinen asiakaspalvelu.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat