Moottoriurheilun turvallisuutta parantava työ on jatkuva prosessi ja jokainen järkevä edistysaskel on syytä ottaa, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen alleviivaa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 6.-8.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Moottoriurheilun ikuisuuskysymys – jokaisessa kisassa läsnäoleva kuolemanvaara – nosti päätään Span radalla viime lauantaina, kun F2-kuljettaja Anthoine Hubert menehtyi kovavauhtisessa kolarissa saamiinsa vammoihin.
Kansainvälinen autoliitto FIA on ilmoittanut, että se suorittaa traagisesta tapauksesta perinpohjaisen tutkinnan. Aiemmin kuolemantapaukset ja huippuvaaralliset tilanteet ovat johtaneet usein uusiin turvallisuusratkaisuihin.
Viime vuosilta tällainen esimerkki on halo-turvakaari, joka on suojannut formulakuljettajia ilmaan sinkoutuvilta isoilta osilta kaudesta 2018 lähtien. Turvakaari kohtasi aikanaan paljon vastustusta, kun kriitikot vetosivat muun muassa sen aiheuttamiin näkyvyysongelmiin ja ulkonäköön. Jälkikäteen narinaa ei ole kuultu.
– Mielestäni kaikki askeleet, joita tehdään autourheilussa turvallisuuden parantamisen eteen, kuuluu tehdä. Tämä (Hubertin) tapaus on esimerkki siitä, että turvallisuustyö on jatkuvaa ja sitä ei saa lopettaa, Oikarinen linjaa MTV Uutiset Livessä.
– Formuloiden ja kaiken autourheilun turvallisuuden eteen on tehty paljon työtä, mutta valitettavasti välillä näitä käy. Ihan kaikkeen ei voida varautua. Autoista ei saada sellaisia panssarivaunuja, joissa kuljettajat olisivat täysin turvassa.
LUE MYÖS: F2-turmassa loukkaantunut kuski yhä tehohoidossa: molemmat jalat murtuneet ja vamma selkärangassa
Oikarinen uskoo, että turvallisuusasiat perataan nyt perinpohjin läpi. FIA:n tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä on kuitenkin syytä odottaa ennen kuin ilmoille heitetään uusia ideoita.
– Keskusteluja on ollut paljon siitä, että pitäisikö ratoja ja niiden turva-alueita muuttaa? Pitäisikö autoja muuttaa? Autojen turvallisuutta ja törmäyssuojaa voidaan parantaa. Radat pitää tietysti käydä läpi – onko jotain, mitä voitaisiin tehdä eri tavalla?
– Totuus on kuitenkin se, että kun ajetaan 200-300 kilometrin tuntivauhdilla, niin onnettomuuksien mahdollisuus on olemassa. Ja sitten tulee raja vastaan fysiikan lakien takia, ettei ihmiskeho kestä kaikkea, Oikarinen summaa.
Pääkuvan videolla lisäksi Oikarisen mietteet muun muassa Räikkösen ja Verstappenin kolarista sekä Antonio Giovinazzin asemasta Alfa Romeolla.
Uusimmat
-
16:04
Poliisi muistuttaa: Sakkoja napsahtaa tarvittaessa muillekin kuin autoilijoille – näin kävi skootterikuskin
-
16:03
EK5: "Ei pitänyt" – pätkällä yllätys: MTV seuraa Kroatian MM-rallia
-
15:59
Tre Kronor vahvistuu: NHL-hyökkääjä lähtee MM-jäälle
-
15:58
Pariisissa pidätetty henkilö, joka uhkasi räjäyttää itsensä Iranin suurlähetystöllä
-
15:31
Hiihtoliitto myllerryksessä – toiminnanjohtaja sai lähteä
-
15:14
Ott Tänakin ympärillä muhii rallifiasko
-
15:10
Kanye Westiä epäillään pahoinpitelystä
-
14:57
Suomalainen everstiluutnantti: Tämä on Israelin "kirurgisen" iskun viesti
-
14:48
Kuutti pyrki sinnikkäästi kohti merta Helsingissä – katso Harrin kuvaama video
-
14:42
MTV testasi: Suomessa keksittiin ennennäkemätön sushi – "Aiomme myydä tätä Japaniin"
-
14:38
Ensin vatsa tyhjäksi, sitten renkaat – MM-rallin suomalaiskuskilla painajaisreissu
-
14:36
Auto törmäsi pyöräilijään ja pakeni – poliisi pyytää autoilijaa ilmoittautumaan
-
14:27
HIFK:lle kova menetys – Suomen mestari siirtyy ulkomaille
-
14:24
Rantaradalla henkilövahinko – junaliikenne pysähtynyt Helsingin ja Turun välillä
-
14:08
Venäjä tehnyt suuren ilmahyökkäyksen – Ukraina kertoo ampuneensa alas pommikoneen
-
14:07
Sebastien Ogierilta mystinen heitto kuumasta puheenaiheesta
-
14:02
Hallituslähteet STT:lle: Suomessa tullaan irtisanomaan tuhansia virkamiehiä
-
14:00
Tapakouluttajan mukaan "ole oma itsesi" ei ole aina hyvä neuvo
-
13:59
Urheilupomon ero ei ratkaise HIFK:n ongelmia – Petteri Sihvoselta painava huomautus: "Toinen pää palaa vielä"
-
13:50
Konkarituottaja puhui törkeästi Sydney Sweeneystä – näyttelijä vastaa: "Häpeällistä"
-
Lataa lisää