Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Johtaako formulatragedia uusiin vääntöihin turvaratkaisuista? – "Kaikki keinot käytettävä"

Julkaistu 04.09.2019 06:11
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

ossikarvonen

Moottoriurheilun turvallisuutta parantava työ on jatkuva prosessi ja jokainen järkevä edistysaskel on syytä ottaa, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen alleviivaa. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 6.-8.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Moottoriurheilun ikuisuuskysymys – jokaisessa kisassa läsnäoleva kuolemanvaara – nosti päätään Span radalla viime lauantaina, kun F2-kuljettaja Anthoine Hubert menehtyi kovavauhtisessa kolarissa saamiinsa vammoihin. 

LUE MYÖS: Traagisesta F2-turmasta uutta tietoa – lähtikö koko tapahtumasarja liikkeelle jo paljon luultua aiemmin?

Kansainvälinen autoliitto FIA on ilmoittanut, että se suorittaa traagisesta tapauksesta perinpohjaisen tutkinnan. Aiemmin kuolemantapaukset ja huippuvaaralliset tilanteet ovat johtaneet usein uusiin turvallisuusratkaisuihin.

Viime vuosilta tällainen esimerkki on halo-turvakaari, joka on suojannut formulakuljettajia ilmaan sinkoutuvilta isoilta osilta kaudesta 2018 lähtien. Turvakaari kohtasi aikanaan paljon vastustusta, kun kriitikot vetosivat muun muassa sen aiheuttamiin näkyvyysongelmiin ja ulkonäköön. Jälkikäteen narinaa ei ole kuultu.  

– Mielestäni kaikki askeleet, joita tehdään autourheilussa turvallisuuden parantamisen eteen, kuuluu tehdä. Tämä (Hubertin) tapaus on esimerkki siitä, että turvallisuustyö on jatkuvaa ja sitä ei saa lopettaa, Oikarinen linjaa MTV Uutiset Livessä. 

– Formuloiden ja kaiken autourheilun turvallisuuden eteen on tehty paljon työtä, mutta valitettavasti välillä näitä käy. Ihan kaikkeen ei voida varautua. Autoista ei saada sellaisia panssarivaunuja, joissa kuljettajat olisivat täysin turvassa. 

LUE MYÖS: F2-turmassa loukkaantunut kuski yhä tehohoidossa: molemmat jalat murtuneet ja vamma selkärangassa

Oikarinen uskoo, että turvallisuusasiat perataan nyt perinpohjin läpi. FIA:n tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä on kuitenkin syytä odottaa ennen kuin ilmoille heitetään uusia ideoita.

– Keskusteluja on ollut paljon siitä, että pitäisikö ratoja ja niiden turva-alueita muuttaa? Pitäisikö autoja muuttaa? Autojen turvallisuutta ja törmäyssuojaa voidaan parantaa. Radat pitää tietysti käydä läpi – onko jotain, mitä voitaisiin tehdä eri tavalla? 

– Totuus on kuitenkin se, että kun ajetaan 200-300 kilometrin tuntivauhdilla, niin onnettomuuksien mahdollisuus on olemassa. Ja sitten tulee raja vastaan fysiikan lakien takia, ettei ihmiskeho kestä kaikkea, Oikarinen summaa. 

Pääkuvan videolla lisäksi Oikarisen mietteet muun muassa Räikkösen ja Verstappenin kolarista sekä Antonio Giovinazzin asemasta Alfa Romeolla. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Max Verstappenin viimeisin ryöppy lisäsi jännitettä loppukaudelle – "Typerää ja naiivia"Kimi Räikkönen ottaa kantaa Belgian järkyttäviin tapahtumiin: ”Emme olisi koskaan pystyneet ennustamaan sitä”Laittoiko järkyttävä kuolonkolari miettimään vaaroja, Valtteri Bottas? – ”Jossain vaiheessa raja tulee vastaan”Legendaarisen mutkan arvaamattomuus ja uudet rataratkaisut kuolonkolarin katalyytteinä – Niki Juusela: "Tässä on FIA:lla iso mietinnän paikka"Kimi Räikkönen ottaa voimakkaasti kantaa Azerbaidzhanin sekoiluun: “Ei tässä mitään amatöörejä olla – vastuu radasta on FIA:lla”FIA-pomo kommentoi järkyttävää kolaria: "Kaikki tutkittava tarkasti"
F1F2Belgian GPOnnettomuudetTurvallisuusUrheiluMTV Uutiset Live

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ti16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • ma12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • ma10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"

  • 7.12.17:52
    Moottoriurheilu

    F1-mestari Lando Norris puhkesi kyyneliin

  • 7.12.16:50
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset