Legendaarisen mutkan arvaamattomuus ja uudet rataratkaisut kuolonkolarin katalyytteinä – Niki Juusela: "Tässä on FIA:lla iso mietinnän paikka"

Belgiassa Span radalla lauantaina tapahtunut F2-kisan kuolonkolari käynnistää varmasti pohdinnat siitä, miten formulakisoista saataisiin entistä turvallisempia, arvioi C Moren selostaja Niki Juusela. 

MAINOS

F1 palaa kesätauolta!

Belgian GP suorana 30.8.-1.9.
Su: Belgian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa​​​​​​​

Belgian kisaviikonloppu sai traagisen käänteen lauantaina, kun Anthoine Hubert menehtyi F2-kilpailun kolarissa saamiinsa vammoihin. 

Kauhistuttava tapaus sai alkunsa, kun Giuliano Alesi menetti autonsa hallinnan Eau Rouge-Raidillon-mutkayhdistelmässä. Takaa tullut Hubert ajautui tämän seurauksena rengasvalliin ja kimposi sieltä takaisin radalle, minkä jälkeen Juan Manuel Correa syöksyi autollaan Hubertin ajokin kylkeen.

Tragediaa paikan päällä selostuskopissa todistanut Niki Juusela selvitti tapahtumien kulkua ja Span varikon ilmapiiriä MTV Uutiset Livessä sunnuntaina. 

– Kysymyksessä on F1-sarjan ehkä legendaarisin mutkayhdistelmä. Siihen ajetaan F1-autoilla täydellä kaasulla. Paikka on erittäin haastava, ehkä jopa haastavampi näille pienemmille formulaluokille. Radan matalimmasta kohdasta lähdetään tekemään todella jyrkkää nousua, ja ikään kuin sokkona käännetään vasemmalle. Kuljettaja ei välttämättä näe hyvin, mitä siellä edessä tapahtuu, Juusela selvittää. 

– Mielestäni tämä on ollut yksi katalyytti ja merkittävä tekijä tähän onnettomuuteen. Hubertin edessä ajanut Alesi menetti autonsa hallinnan, ja sokkona mutkaan tullut Hubert ei nähnyt välttämättä Alesin autoa ennen kuin oli liian myöhäistä. Hän teki väistöliikkeen, osui radan oikealle rengasvalliin, mistä kimposi takaisin radalle. Hyvin haastava paikka, sillä jos tapahtuu jotain, takana tulevalla kuljettajalla ei ole oikeastaan aikaa reagoida. Tai jos reagoi, seuraukset ovat usein aika hirvittäviä.

Juusela korostaa, ettei formuloita voi koskaan tehdä täysin vaarattomiksi. Riski on aina olemassa. 

– Tässä kolarissa oli monia muuttujia, jotka vaikuttivat Hubertin kohtaloon. Esimerkiksi se, että osuma tuli käytännössä suoraan 90 asteen kulmassa sivuttain auton kylkeen, joka on periaatteessa se heikoin kohta. 

Keskustelu tapahtuneesta ja sen seurauksista on käynyt varikolla kuumana. 

– Täällä on muun muassa noussut puheeksi se, että niin sanottuja ulosajoalueita on nykyään asvaltoitu. Ennen ne olivat karkeata soraa. Tämä asvaltointi saattaa vaikuttaa kuljettajien päätöksiin ajaa mutkia eri tavalla. Riskejä voidaan ehkä ottaa nyt enemmän. 

Lisäksi ulosajoalueiden päällystys vaikuttaa autojen liikkeisiin ulosajojen yhteydessä. Sora hidastaa vauhtia tehokkaammin. 

– Tässä on (Kansainvälisellä autoliitolla) FIA:lla mielestäni iso mietinnän paikka. Otettaisiinko askel taakse päin ja ulosajoalueille laitettaisiin taas soraa? Varmasti FIA ja laji-ihmiset miettivät nyt, miten turvallisuutta voitaisiin parantaa, Juusela summaa.  

Eau Rouge-Raidillon-mutkayhdistelmä on aiemminkin vaatinut kuolonuhreja. C Moren selostaja Niki Juusela ja asiantuntija Mika Salo esittelivät mutkaa Belgian GP -viikonlopun alla, ennen Hubertin traagista kolaria. 


Lue myös:

    Uusimmat