Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jo Mussolini ja Berlusconi haaveilivat tästä sillasta – voiko Italian ikuisuusprojekti vihdoinkin valmistua?

Stretto di Messina projektin havainnekuva mahdollisesta sillasta Messinansalmen yli
Stretto di Messina projektin havainnekuva mahdollisesta sillasta Messinansalmen yli Handout
Julkaistu 03.07.2025 15:07

MTV UUTISET – STT

Italia yrittää saada ikuisuusprojektinsa sillasta Sisiliaan toteutettua puolustushankkeena.

Messinansalmen silta olisi ylivoimaisesti maailman pisin riippusilta, mutta hankkeen taloudellinen mielekkyys ja sijainti aktiivisella maanjäristysalueella arveluttavat monia.

Italian kenties kuuluisin julkinen rakennushanke on silta, jota ei ole olemassa. Ajatukset yhteydestä Manner-Italiasta Sisilian saarelle juontavat aina roomalaisaikaan saakka, ja sillan rakentamisesta ovat haaveilleet vuorollaan niin Benito Mussolini kuin Silvio Berlusconikin.

Sillan suunnitteluun on palanut rahaa jo satoja miljoonia euroja, mutta ilmoitukset töiden aloittamisesta ovat tulleet ja menneet ilman ensimmäistäkään lapionpistoa. Tästä huolimatta Italian johdossa ollaan jälleen toiveikkaita sillan toteutumisesta, koska nyt pelissä on mukana uusi ajankohtainen taikasana: puolustus.

Pääministeri Giorgia Melonin hallitus haluaa saada Messinansalmen ylittävän sillan mukaan EU:n sotilaallisen liikkuvuuden toimintasuunnitelmaan. Samalla silta halutaan määritellä strategiseksi puolustukseen liittyväksi hankkeeksi, jonka yli 13 miljardin euron suuruisiksi arvioidut kustannukset auttaisivat takamatkalla olevaa Italiaa tekemään aimo harppauksen kohti sotilasliitto Naton uutta viiden prosentin puolustusmenotavoitta.

Ilmeisesti kyseessä olisi Nato-tavoitteen 1,5 prosentin osuus, johon on mahdollista sisällyttää puolustukseen suoraan kulumattomia, mutta sitä tukevia infrastruktuurihankkeita.

Sotilaallinen tarve kysymysmerkki

Verkkolehti Politicon haastatteleman Italian valtiovarainministeriön edustajan mukaan päätöstä sillan luokittelemisesta kokonaisturvallisuuteen liittyväksi hankkeeksi ei ole vielä tehty. Lieneekin epävarmaa, saako Italia ajatuksen myytyä EU- ja Nato-liittolaisilleen.

Virkamieslähteen mukaan sillan määrittely turvallisuuden kannalta välttämättömäksi hankkeeksi olisi omiaan karsimaan byrokraattisia esteitä töiden aloittamiselta.

Huhtikuussa EU-komissiolle lähettämässään kirjeessä Italian hallitus muun muassa perusteli, että silta helpottaisi joukkojen siirtoja Pohjois-Euroopasta Sisilian sotilastukikohtiin. Suomalaisittain ajateltuna suunta vaikuttaa äkkiseltään väärältä nykytilanteessa.

Italialaisen Istituto Affari Internazionali -tutkimuslaitoksen Alessandro Marrone kyseenalaistaa sillan sotilaallisen tarpeen ainakin Venäjän uhkaan vastaamisessa, myös, jos suunta olisi pois saarelta.

– Suurten sotilaallisten kykyjen siirtäminen Sisiliasta mantereelle ei olisi järkevää, Marrone sanoo Euractiv-sivustolle.

Kuusi kaistaa, kahdet raiteet

Italiassa ei ole luovuttu toivosta: varapääministeri Matteo Salvini vakuutti toukokuussa, että rakennustyöt alkavat kesän loppuun mennessä.

Oppositiossa ei jaeta optimismia tai perusteita sillan tarpeesta. Vasemmistopopulistisen Viiden tähden liikkeen eurokansanedustajan Giuseppe Antocin mukaan hallituksen pyrkimykset pitävät pilkkanaan sekä italialaisia että Italian Natolle antamia sitoumuksia.

– En usko, että tämä hämäys menee läpi, hän sanoi Politicolle.

Lisäksi Messinansalmi on seismologisesti aktiivista aluetta, jossa joulukuun 1908 maanjäristys surmasi ainakin 70 000 ihmistä.

Ympäristönsuojelijat puolestaan ovat huolissaan sillan vaikutuksista lintuihin ja meriekosysteemiin.

Messinansalmen riippusillan jänneväli olisi noin 3 300 metriä eli yli kilometrin pidempi kuin maailman toistaiseksi pisimmässä 1915 Canakkale -riippusillassa Turkissa.

Siltaa kannattelevat pylonit kohoaisivat 399 metrin korkeuteen. Sillan kannella olisi autoille kolme ajokaistaa molempiin suuntiin junaraiteiden lisäksi.

Lisää aiheesta:

Jättisiltasotku Italiassa – mukana mafia, EU, aktivistit ja nyt myös NatoHelena Petäistön kolumni: Tuleeko "Euroopan vaarallisimmasta naisesta" Italian pääministeri? Giorgia Meloni saattaa kyetä siihen, missä Marine Le Pen epäonnistuiHelena Petäistön kolumni: Onko Euroopan koneessa kapteenia?Italian pikkukylille jättipotti EU:n elvytyspaketista – 200 asukkaan paikkakunnalle 20 miljoonaaMiljardin dollarin tie ei johda mihinkään Montenegrossa – Onko kyseessä Kiinan ovela velkaloukku?Turistit kulkevat hellemekoissa koleassa, tulvivassa Venetsiassa – maailmankuulua kaupunkia uhkaa kaksi asiaa, joita ei saada suitsittua
ItaliaEURakentaminenUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Italia
  • 30.9.14:59
    Olympialaiset

    Maanvyöry uhkaa olympialaisia

  • 27.9.16:12
    Eija-Riitta Korhola

    Härskit vanhukset varastivat Eija-Riitta Korholan puhelimen: "Luulin höperöksi mummoksi"

  • 19.9.18:37
    Autot

    Ylinopeutta ajanut Ferrari-kuski pysäytettiin – seurasi erikoinen yllätys

  • 10.9.15:27
    Sää

    "Vaaranpaikat" – Välimerelle nyt suuntaavilla voi olla edessään karmea yllätys, sanoo Pekka Pouta

  • 9.9.18:59
    Raha

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua