Jättirekat yhä yleisempiä maanteillä – vanhat sillat ja liikenneympyrät koetuksella
Entistä suuremmat ajoneuvoyhdistelmät ovat yhä tutumpi näky Suomen teillä.
Viralliselta nimeltään HCT-rekkoja, on liikenteessä poikkeusluvalla jo nelisenkymmentä. Uusia hakemuksia on Liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa käsittelyssä toistakymmentä.
Johtava asiantuntija Otto Lahti Trafista arvioi kiinnostuksen johtuvan siitä, että kuljetusalalla halutaan tehostaa toimintaa kovan kilpailun ja asiakkaiden toiveiden takia.
– Se on melkein pakko kaikkien lähteä mukaan, jos haluaa olla kehityksessä mukana. Kaikki isot toimijat ovat tehneet vähintäänkin työpöytäharjoitukset, että mitä tämä tarkoittaisi heidän toimintamallissaan.
Suurten rekkojen hyödyt perustuvat siihen, että niillä voidaan saavuttaa pienempi polttoaineen kulutus kuljetettuun kuormaan suhteutettuna.
Jättirekkoja testataan paljon esimerkiksi puutavaran ja merikonttien kuljetuksissa.
– Suurin ryhmä on kuitenkin elintarvike- ja kappaletavarakuljetukset, Lahti kertoo.
Lahti arvelee, että tulevaisuudessa jättirekkojen tarvetta lisää se, että tehtaat, logistiikkakeskukset ja kaupan keskittymät kasvavat. Tämä synnyttää suuria tavaravirtoja, joissa jättirekkoja voidaan hyödyntää tehokkaasti.
Myös kuluttajien odotukset kasvavat.
– Se tavara halutaan kotiin tai tuotantolinjalle mielellään jo huomenna.
Ohitusmatka venyy
Muulle liikenteelle jopa 34-metrinen jättirekka voi olla pulmallinen ohitustilanteessa. Vaikka yhdistelmä olisi vain muutamia metrejä normaalirekkaa pitempi, ohittamiseen tarvittava matka venyy kymmeniä metrejä.
Toisaalta rekkojen kokonaismäärä liikenteessä vähenee, jos jättirekat yleistyvät. Tämän on arvioitu lisäävän liikenneturvallisuutta.
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen ei pidä jättirekkoja nykyisellään ongelmana muille tienkäyttäjille.
– Jos nämä yleistyvät, niin se voi tietenkin joissakin kohdissa vaikuttaa esimerkiksi ohituskieltojen pituuksiin. Se täytyy sitten ottaa huomioon sulkuviivojen maalauksissa, Valtonen arvelee.
Valtosen mukaan tavallinen autoilija ei välttämättä ohittaessaan edes huomaa, että kyseessä on jotenkin poikkeuksellinen yhdistelmä.
– Ellei nyt rupea sitten akseleita laskemaan.
Paino jopa sata tonnia
Jättirekan paino saattaa koetella tieverkostoa ja vanhempia siltoja. Tällä hetkellä raskaimmat kokeiluluvalla ajavat yhdistelmät painavat jopa 100 tonnia, kun normaalin rekan enimmäispaino on vuodesta 2013 lähtien ollut 76 tonnia.
– Se tulee olemaan suuri haaste Suomen silloille, arvioi yksikön päällikkö Tuomas Toivonen Liikennevirastosta.
Toivosen mukaan suurin osa varsinkin alemman tieverkon silloista on rakennettu pian sotien jälkeen tai viimeistään 1960-luvulla.
– Sellaisestakin tieverkosta, joka on tarkoitettu raskaan liikenteen verkoksi, löytyy kymmeniä siltoja, joille täytyy laittaa joku painorajoitus 76 tonnin jälkeen.
Rekan kokonaispainon ohella tiestön kulumiseen vaikuttaa se, paljonko painoa tulee yhdelle akselille eli pyöräparille.
Yhdistelmän pituus puolestaan saattaa Toivosen mukaan tuottaa ongelmia joissakin kiertoliittymissä.
– Jotain sekin varmaan vaikuttaa meidän suunnitteluohjeisiin jatkossa, mutta se ei ole ollenkaan sellainen haaste kuin tämä paino.
Toivonen arvioi, että kokeiluluvilla liikenteessä olevien HCT-rekkojen vaikutuksista tiestölle aletaan saada tutkimustietoa ehkä jo ensi vuonna.
Mainos
Suosituimmat videot
Mainos
Uusimmat
-
22:00
Surkea sattuma myöhästyttää kauppakeskus Redin yhteyteen tulevan tornitalon valmistumista – rikkoutunut vesijohto ruiskutti alas 32. kerroksesta
-
22:00
Naisleijonien päävalmentaja Pasi Mustonen uskoo naispalloilujen nousuun: "Dissaamisen perustelut alkavat käydä vähiin"
-
21:51
Kohuvideolla norjalaisia haukkuneen ruotsalaistähden MM-avaus epäonnistui totaalisesti – Petter Northug vitsaili tylysti entisen kilpakumppaninsa kohtalolla
-
21:45
Arsenal selätti demoninsa Eurooppa-liigassa – valkovenäläinen yllätys suli kammokämmin jälkeen
-
21:40
Oudon kuolemantapauksen tutkinta valmistui: Hammaslääkäri sytytti savukkeen ja roihahti hetkeä myöhemmin liekkeihin
-
21:30
Kim Kardashian kumoaa huhut tyttärensä seurustelusta: "Tämä on niin outoa"
-
21:22
Kimi Räikkösen nopein kierros F1-testiviikon parhaimmistoa – päihitti muun muassa Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin
-
21:22
Finaalissa kaatunut Ruotsin mitalitoivo ei peitellyt rajua pettymystään – ”Tuntuu v***n pahalta”
-
21:01
Susanna Penttilän Instagram-kuvaa hehkutetaan: "Olo on kuin omenalla"
-
20:54
Muistatko sukat sandaaleissa? Kammottu turistitrendi tekee nyt paluun – nähty jo catwalkilla!
-
20:51
Susijengin unelma MM-kisoista elää! Jamar Wilson rikkoi oman piste-ennätyksensä kotiyleisön edessä
-
20:45
Taas uusi Attendon hoivakoti joutui syyniin – Jyväskylän kaupunki lähetti yksikköön omat hoitajansa
-
20:30
"Silmänruokaa riitti kyllä" – Aira Samulin muistelee ex-miehensä Ekku Peltomäen tapaamista
-
20:30
Painilegenda Hulk Hoganista tehdään elokuva – Thor-tähti valittu pääosaan
-
20:30
Karmea munaus! Valkovenäläisyllättäjän ilta Arsenalin vieraana käynnistyi painajaismaisella tavalla
-
20:25
Ovatko Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton jo liian hyvissä väleissä? Kuskit kertovat huomanneensa avoimien palaverien merkityksen
-
20:21
Rekan kanssa kolaroinut autoilija jäi uskomattomaan pinteeseen – selvisi hengissä kuin ihmeen kaupalla
-
20:14
Rannikkovartioston upseeri haaveili massamurhasta ja valkoisesta kotimaasta – ehti hankkia jo 15 tuliasetta ja huumaavia lääkkeitä
-
20:02
Michelin-tähden illallinen koitui kohtaloksi – nainen kuoli syötyään myrkkysientä
-
20:01
Yhden aikakauden loppu – kaksi sotaveteraanien perinteikästä lehteä yhdisti voimansa: "Muualla mediassa havahdutaan veteraanien olemassaoloon vasta ennen itsenäisyyspäivää"
-
Lataa lisää