Entistä suuremmat ajoneuvoyhdistelmät ovat yhä tutumpi näky Suomen teillä.
Viralliselta nimeltään HCT-rekkoja, on liikenteessä poikkeusluvalla jo nelisenkymmentä. Uusia hakemuksia on Liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa käsittelyssä toistakymmentä.
Johtava asiantuntija Otto Lahti Trafista arvioi kiinnostuksen johtuvan siitä, että kuljetusalalla halutaan tehostaa toimintaa kovan kilpailun ja asiakkaiden toiveiden takia.
– Se on melkein pakko kaikkien lähteä mukaan, jos haluaa olla kehityksessä mukana. Kaikki isot toimijat ovat tehneet vähintäänkin työpöytäharjoitukset, että mitä tämä tarkoittaisi heidän toimintamallissaan.
Suurten rekkojen hyödyt perustuvat siihen, että niillä voidaan saavuttaa pienempi polttoaineen kulutus kuljetettuun kuormaan suhteutettuna.
Jättirekkoja testataan paljon esimerkiksi puutavaran ja merikonttien kuljetuksissa.
– Suurin ryhmä on kuitenkin elintarvike- ja kappaletavarakuljetukset, Lahti kertoo.
Lahti arvelee, että tulevaisuudessa jättirekkojen tarvetta lisää se, että tehtaat, logistiikkakeskukset ja kaupan keskittymät kasvavat. Tämä synnyttää suuria tavaravirtoja, joissa jättirekkoja voidaan hyödyntää tehokkaasti.
Myös kuluttajien odotukset kasvavat.
– Se tavara halutaan kotiin tai tuotantolinjalle mielellään jo huomenna.
Ohitusmatka venyy
Muulle liikenteelle jopa 34-metrinen jättirekka voi olla pulmallinen ohitustilanteessa. Vaikka yhdistelmä olisi vain muutamia metrejä normaalirekkaa pitempi, ohittamiseen tarvittava matka venyy kymmeniä metrejä.
