Läpi Suomen kulkevalla nelostiellä eli Valtatie 4:lla onnettomuudet eivät ole harvinaisia, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä vaarallisempaa raskaasti liikennöidyllä tiellä on kulkea.
Silti kipeästi kaivattu moottoritie uupuu edelleen nelostieltä.
Äänekoskelainen ylikonstaapeli Jari Halttunen herätti huolen Valtatie 4:n vaarallisuudesta Keskisuomalaisessa julkaistussa kommenttikirjoituksessaan huhtikuussa.
Ylikonstaapeli kertoi kirjoituksessaan näkevänsä tien vaarallisuuden joka ikinen päivä työtehtävissään: Epätoivoiset ohitukset, viime hetken väistämiset, peräänajot ja jopa kuolonkolarit ovat arkipäivää nelostiellä työskentelevälle Halttuselle.
MTV Uutiset selvitti, miksi läpi Suomen kulkevasta nelostiestä on tullut varsinainen "kuoleman tie."
"Meillä on turvallisuusongelma"
Liikenne- ja infrastruktuuri vastuualueen johtaja Jukka Lehtinen Keski-Suomen Ely-keskuksesta kertoo, että nelostien turvattomuutta lisää sen raskas liikenne.
– Johonkin nähden se on turvallinen tie, mutta Suomen mittakaavassa ja suomalaiseksi valtatieksi se ei ole missään nimessä turvallinen. Tämä johtuu osin siitä, että liikenne on kasvanut hyvin voimakkaasti nimenomaan nelostiellä Keski-Suomessa, kertoo Lehtinen MTV Uutisille.
Lehtinen muistuttaa, että Valtatie 4 on suorin yhteys Suomen lävitse, jolloin raskaan liikenteen osuus korostuu – ja sitä kautta mahdolliset onnettomuudet.
– Tietenkin pitkillä teillä sattuu enemmän kuin lyhyillä teillä. Liikennemäärät kasvavat tiettyyn pisteeseen ja silloin kun infra ei vastaa tarvetta, tulee seurauksia. On totta, että meillä on turvallisuusongelmia, joissa infralla on osansa, hän kuvailee.


