Jopa satoja jättirekkoja tulossa Suomen teille – ministeriö haluaa eroon erityislupavaatimuksesta jo vuoden alussa
Normaalia suurempia jättirekkoja on liikennöinyt Suomen teillä poikkeusluvalla jo useita vuosia. Tällä hetkellä näitä tavallista rekkaa pidempiä tai raskaampia HCT-rekkoja on viitisenkymmentä. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee kuitenkin asetusmuutosta, joka sallisi jättirekkojen käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Muutos voisi tulla voimaan ensi vuoden alkupuolella.
LVM:n johtava asiantuntija Erik Asplund kertoo, että jättirekoista tähän asti saadut kokemukset ovat olleet pääosin hyviä. HCT-rekkojen käyttö parantaisi hänen mukaansa kuljetustehokkuutta ja vähentäisi hiilidioksidipäästöjä.
– Jos ihan polttoainekustannuksista puhutaan, niin riippuen kuljetettavasta tavarasta hyödyt voisivat parhaimmillaan olla jopa 30 prosenttia.
Asplundin mukaan tarkkaa arviota ei ole tehty siitä, paljonko HCT-rekkoja tulisi liikenteeseen, koska määrä riippuu kuljetusyritysten kiinnostuksesta. Hän kuitenkin arvioi, että puhuttaisiin joka tapauksessa useista sadoista rekoista.
Tähän asti jättirekat ovat voineet ajaa vain ennalta sovittuja reittejä. Esimerkiksi Kuntaliitto on ilmaissut huolensa tilanteesta, jossa ylipitkät rekat saisivat ajaa millä tahansa kadulla, ellei sitä ole erikseen kielletty. Kuntaliiton mukaan kadut on mitoitettu ja rakennettu nykyisten säädösten mukaiselle kalustolle. Jättirekkojen taloudellisia ja ympäristöhyötyjä on liiton mukaan myös liioiteltu.
Asplund muistuttaa, että kaikkein pisimmillä yhdistelmillä liikennöidään yleensä lähinnä teollisuuslaitosten, kaupan keskusten ja suurten terminaalien välillä.
– Pääsääntöisesti se tieverkko, mikä soveltuu nykyisille yhdistelmille, soveltuu myös pidemmille yhdistelmille, Asplund sanoo.
Tukkeja ja kappaletavaraa
Jättirekkoja on käytössä paljon esimerkiksi puutavaran ja merikonttien kuljetuksessa. Myös elintarvikkeiden ja kappaletavaran rahtauksessa on hyödynnetty HCT-yhdistelmiä. Tällaisten kuljetusten määrä lisääntyy tulevaisuudessa, kun tehtaat ja kaupan keskittymät kasvavat.
Schenker Oy:llä on käytössään kaksi HCT-rekkaa, jotka kulkevat Sipoon ja Seinäjoen sekä Turun ja Vantaan välillä. Toimitusjohtaja Petteri Nurmi kertoo, että yhtiön kokemukset ovat olleet positiivisia sekä tehokkuuden että turvallisuuden kannalta.
– Tarkoituksemme on lisätä näiden yhdistelmien määrää ensi vuoden aikana. Meidän näkövinkkelistä HCT-yhdistelmät sopivat säännölliseen pitkänmatkanliikenteeseen sekä terminaalien väliseen runkoliikenteeseen.
Kiertotiet tekevät tiukkaa
Pisimmät HCT-rekat voivat olla jopa 34-metrisiä. Autoilijan on hyvä muistaa, että tällaisen yhdistelmän ohittaminen kestää kauemmin ja vaatii pidemmän matkan kuin perinteisen yhdistelmän tapauksessa.
Komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisista kertoo, ettei hän ole kuullut HCT-yhdistelmien aiheuttaneen onnettomuuksia tai muita ongelmia. Kuitenkin, jos valtatien liikenne on vaikkapa onnettomuuden vuoksi jouduttu ohjaamaan kiertotielle, on joskus ollut epäselvää, soveltuuko kiertotie suurimmille HCT-rekoille.
– Välttämättä pelastuslaitokselta tai poliisilta ei löydy ammattitaitoa sanoa jokaisesta kiertotien risteyksestä, että mistä kaikista sellainen mahtuu kääntymään. Saattaakin olla viisaampaa jäädä odottamaan sinne tien varteen, kunnes tie avautuu.
Vaikka jättirekat eivät ole aiheuttaneet ongelmia pääteillä, Kantolakin epäilee niiden soveltuvuutta taajamiin ja kaupunkien keskustoihin.
Uusimmat
-
09:09
Tässä ovat uudet Selviytyjät Suomi -kisaajat
-
09:03
Elisa kohensi tulostaan alkuvuonna: Toimitusjohtaja näkee kasvun mahdollisuuksia Suomessa
-
09:02
Jaromir Jagr, 52, rikkoi käsittämättömän ennätyksen
-
09:00
MTV seuraa: Kroatian MM-ralli vauhtiin – sekoittaako jokerikortti heti pakkaa?
-
08:49
Mediatiedot: Yhdysvallat ei tukenut Israelin iskua Iraniin
-
08:46
Suoraa päätä hengenvaaraan – karmiva video Kroatian MM-rallista leviää
-
08:33
Alma Median tulos laski – presidentinvaaleista vain hetkellinen piristysruiske
-
08:32
Kadonnut koira löytyi järkyttävässä kunnossa Yhdysvalloissa, pelastettiin viime hetkellä – "En tiedä, miksi kukaan tekisi tällaista"
-
08:24
WP: Israelin viranomaislähde vahvistaa maan tehneen iskun Iraniin
-
08:23
Asiantuntijan mukaan sisältö, jota suomalaislapset näkevät sosiaalisessa mediassa, ei sovi edes iltauutisiin
-
08:15
Tässä ovat NHL:n pudotuspeliparit – suomalaistähdet haastavat hallitsevan mestarin
-
08:10
Tuntematon mies lausui Aarni Mikkolalle törkeät sanat uimahallissa
-
08:03
SM-liigan finaaleissa kutkuttava asetelma – Tappara jaksaa hämmästyttää Petteri Sihvosta: "Tolkun tuolla puolen"
-
08:01
Sotatieteiden tohtori Limnéll iskusta Iraniin: Koston kierre syvenee
-
07:46
Nurmikko syttyi palamaan kesken F1-harjoitusten – yllätysnimi piti kovinta vauhtia
-
07:31
Venäjä iski Dnipron kaupunkiin Ukrainassa – yksi kuollut ja kuusi loukkaantunut
-
07:29
Prinssi Harry asuu nyt virallisesti Yhdysvalloissa
-
07:08
Selvityksen pysäyttävä tulos: Valtaosa yläkoulun opettajista havaitsee päivittäin nuorilla digipelaamisen haittoja
-
07:00
Poliisilla tehovalvonta liikenteessä viikonloppuna – painopiste kaasujalan käytössä
-
06:57
Rallitähden haavat revittiin taas auki – yksi mutka muutti kaiken: "Yritän unohtaa sen jatkuvasti"
-
Lataa lisää