Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jopa satoja jättirekkoja tulossa Suomen teille – ministeriö haluaa eroon erityislupavaatimuksesta jo vuoden alussa

19:33Väinö Peltonen kuvasi jättirekan neitsytmatkanVäinö Peltonen kuvasi uuden jättirekan neitsytmatkan Heinolasta Mikkeliin.Handout
Julkaistu 13.12.2018 16:26

STT

Normaalia suurempia jättirekkoja on liikennöinyt Suomen teillä poikkeusluvalla jo useita vuosia. Tällä hetkellä näitä tavallista rekkaa pidempiä tai raskaampia HCT-rekkoja on viitisenkymmentä. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee kuitenkin asetusmuutosta, joka sallisi jättirekkojen käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Muutos voisi tulla voimaan ensi vuoden alkupuolella.

LVM:n johtava asiantuntija Erik Asplund kertoo, että jättirekoista tähän asti saadut kokemukset ovat olleet pääosin hyviä. HCT-rekkojen käyttö parantaisi hänen mukaansa kuljetustehokkuutta ja vähentäisi hiilidioksidipäästöjä.

– Jos ihan polttoainekustannuksista puhutaan, niin riippuen kuljetettavasta tavarasta hyödyt voisivat parhaimmillaan olla jopa 30 prosenttia.

Asplundin mukaan tarkkaa arviota ei ole tehty siitä, paljonko HCT-rekkoja tulisi liikenteeseen, koska määrä riippuu kuljetusyritysten kiinnostuksesta. Hän kuitenkin arvioi, että puhuttaisiin joka tapauksessa useista sadoista rekoista.

Tähän asti jättirekat ovat voineet ajaa vain ennalta sovittuja reittejä. Esimerkiksi Kuntaliitto on ilmaissut huolensa tilanteesta, jossa ylipitkät rekat saisivat ajaa millä tahansa kadulla, ellei sitä ole erikseen kielletty. Kuntaliiton mukaan kadut on mitoitettu ja rakennettu nykyisten säädösten mukaiselle kalustolle. Jättirekkojen taloudellisia ja ympäristöhyötyjä on liiton mukaan myös liioiteltu.

Lue myös: 32 metriä ja 92 tonnia: Suomen uusin jättirekka on vaikuttava näky liikenteessä

Asplund muistuttaa, että kaikkein pisimmillä yhdistelmillä liikennöidään yleensä lähinnä teollisuuslaitosten, kaupan keskusten ja suurten terminaalien välillä.

– Pääsääntöisesti se tieverkko, mikä soveltuu nykyisille yhdistelmille, soveltuu myös pidemmille yhdistelmille, Asplund sanoo.

Tukkeja ja kappaletavaraa

Jättirekkoja on käytössä paljon esimerkiksi puutavaran ja merikonttien kuljetuksessa. Myös elintarvikkeiden ja kappaletavaran rahtauksessa on hyödynnetty HCT-yhdistelmiä. Tällaisten kuljetusten määrä lisääntyy tulevaisuudessa, kun tehtaat ja kaupan keskittymät kasvavat.

Schenker Oy:llä on käytössään kaksi HCT-rekkaa, jotka kulkevat Sipoon ja Seinäjoen sekä Turun ja Vantaan välillä. Toimitusjohtaja Petteri Nurmi kertoo, että yhtiön kokemukset ovat olleet positiivisia sekä tehokkuuden että turvallisuuden kannalta.

– Tarkoituksemme on lisätä näiden yhdistelmien määrää ensi vuoden aikana. Meidän näkövinkkelistä HCT-yhdistelmät sopivat säännölliseen pitkänmatkanliikenteeseen sekä terminaalien väliseen runkoliikenteeseen.

Kiertotiet tekevät tiukkaa

Pisimmät HCT-rekat voivat olla jopa 34-metrisiä. Autoilijan on hyvä muistaa, että tällaisen yhdistelmän ohittaminen kestää kauemmin ja vaatii pidemmän matkan kuin perinteisen yhdistelmän tapauksessa.

Komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisista kertoo, ettei hän ole kuullut HCT-yhdistelmien aiheuttaneen onnettomuuksia tai muita ongelmia. Kuitenkin, jos valtatien liikenne on vaikkapa onnettomuuden vuoksi jouduttu ohjaamaan kiertotielle, on joskus ollut epäselvää, soveltuuko kiertotie suurimmille HCT-rekoille.

– Välttämättä pelastuslaitokselta tai poliisilta ei löydy ammattitaitoa sanoa jokaisesta kiertotien risteyksestä, että mistä kaikista sellainen mahtuu kääntymään. Saattaakin olla viisaampaa jäädä odottamaan sinne tien varteen, kunnes tie avautuu.

Vaikka jättirekat eivät ole aiheuttaneet ongelmia pääteillä, Kantolakin epäilee niiden soveltuvuutta taajamiin ja kaupunkien keskustoihin. 

Lisää aiheesta:

Yli 30-metrisen megarekan peruuttaminen oli "pahimpia työaikasyöppöjä" – suomalaisfirman nokkela laser puolitti pakittamiseen kuluvan ajanYli 30-metriset jättirekat tulivat maanteille vuosi sitten – miten kävi?Jättirekalla selviää liikenneympyröistä, mutta pullakahvit voivat olla ongelma – valtavien HCT-yhdistelmien määrä räjähti vuodessaSata jättirekkaa Suomen teille hyvin nopeassa aikataulussa – tästä tiedät, että ohitettava rekka on PITKÄJättirekat yhä yleisempiä maanteillä – vanhat sillat ja liikenneympyrät koetuksellaEuroopan suurin jättirekka ollut menestys Suomessa – ”Ruotsissa ollaan meille kateellisia”
Raskas liikenneKuorma-autotKotimaaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Raskas liikenne
  • 14.10.20:45
    Liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • 14.10.15:56
    Tasoristeysonnettomuudet

    Roska-auto ajoi junan eteen – vakavasti loukkaantuneelle kuskille tuomio

  • 12.10.06:46
    Liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 3.10.14:26
    Liikenneturvallisuus

    Olet kuljettajalle täysin näkymätön näissä paikoissa – tunnetko kuorma-auton kuolleet kulmat?

  • 3.10.10:04
    Liikenne

    Rekkakuskin täysin edesvastuuton ohitus tallentui kojelautakameraan: "Ei järjen häivää"