Jopa satoja jättirekkoja tulossa Suomen teille – ministeriö haluaa eroon erityislupavaatimuksesta jo vuoden alussa

Normaalia suurempia jättirekkoja on liikennöinyt Suomen teillä poikkeusluvalla jo useita vuosia. Tällä hetkellä näitä tavallista rekkaa pidempiä tai raskaampia HCT-rekkoja on viitisenkymmentä. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee kuitenkin asetusmuutosta, joka sallisi jättirekkojen käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Muutos voisi tulla voimaan ensi vuoden alkupuolella.
LVM:n johtava asiantuntija Erik Asplund kertoo, että jättirekoista tähän asti saadut kokemukset ovat olleet pääosin hyviä. HCT-rekkojen käyttö parantaisi hänen mukaansa kuljetustehokkuutta ja vähentäisi hiilidioksidipäästöjä.
– Jos ihan polttoainekustannuksista puhutaan, niin riippuen kuljetettavasta tavarasta hyödyt voisivat parhaimmillaan olla jopa 30 prosenttia.
Asplundin mukaan tarkkaa arviota ei ole tehty siitä, paljonko HCT-rekkoja tulisi liikenteeseen, koska määrä riippuu kuljetusyritysten kiinnostuksesta. Hän kuitenkin arvioi, että puhuttaisiin joka tapauksessa useista sadoista rekoista.
Tähän asti jättirekat ovat voineet ajaa vain ennalta sovittuja reittejä. Esimerkiksi Kuntaliitto on ilmaissut huolensa tilanteesta, jossa ylipitkät rekat saisivat ajaa millä tahansa kadulla, ellei sitä ole erikseen kielletty. Kuntaliiton mukaan kadut on mitoitettu ja rakennettu nykyisten säädösten mukaiselle kalustolle. Jättirekkojen taloudellisia ja ympäristöhyötyjä on liiton mukaan myös liioiteltu.
Asplund muistuttaa, että kaikkein pisimmillä yhdistelmillä liikennöidään yleensä lähinnä teollisuuslaitosten, kaupan keskusten ja suurten terminaalien välillä.
– Pääsääntöisesti se tieverkko, mikä soveltuu nykyisille yhdistelmille, soveltuu myös pidemmille yhdistelmille, Asplund sanoo.
Tukkeja ja kappaletavaraa
Jättirekkoja on käytössä paljon esimerkiksi puutavaran ja merikonttien kuljetuksessa. Myös elintarvikkeiden ja kappaletavaran rahtauksessa on hyödynnetty HCT-yhdistelmiä. Tällaisten kuljetusten määrä lisääntyy tulevaisuudessa, kun tehtaat ja kaupan keskittymät kasvavat.
Schenker Oy:llä on käytössään kaksi HCT-rekkaa, jotka kulkevat Sipoon ja Seinäjoen sekä Turun ja Vantaan välillä. Toimitusjohtaja Petteri Nurmi kertoo, että yhtiön kokemukset ovat olleet positiivisia sekä tehokkuuden että turvallisuuden kannalta.
– Tarkoituksemme on lisätä näiden yhdistelmien määrää ensi vuoden aikana. Meidän näkövinkkelistä HCT-yhdistelmät sopivat säännölliseen pitkänmatkanliikenteeseen sekä terminaalien väliseen runkoliikenteeseen.
Kiertotiet tekevät tiukkaa
Pisimmät HCT-rekat voivat olla jopa 34-metrisiä. Autoilijan on hyvä muistaa, että tällaisen yhdistelmän ohittaminen kestää kauemmin ja vaatii pidemmän matkan kuin perinteisen yhdistelmän tapauksessa.
Komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisista kertoo, ettei hän ole kuullut HCT-yhdistelmien aiheuttaneen onnettomuuksia tai muita ongelmia. Kuitenkin, jos valtatien liikenne on vaikkapa onnettomuuden vuoksi jouduttu ohjaamaan kiertotielle, on joskus ollut epäselvää, soveltuuko kiertotie suurimmille HCT-rekoille.
– Välttämättä pelastuslaitokselta tai poliisilta ei löydy ammattitaitoa sanoa jokaisesta kiertotien risteyksestä, että mistä kaikista sellainen mahtuu kääntymään. Saattaakin olla viisaampaa jäädä odottamaan sinne tien varteen, kunnes tie avautuu.
Vaikka jättirekat eivät ole aiheuttaneet ongelmia pääteillä, Kantolakin epäilee niiden soveltuvuutta taajamiin ja kaupunkien keskustoihin.
Uusimmat
-
15:31
Taaperon jalka murtui leikkipuistossa – äiti varoittaa nyt muita virheestään
-
15:30
MTV seuraa: Leijonat voitonnälkäisenä Itävallan kimppuun
-
15:28
Elokapina osoittanut tänään mieltä yhdeksässä eri kaupungissa – mielenosoittajat "liimautuivat" vaatekauppojen näyteikkunoihin – katso kuvat!
-
15:25
Näin ilman viimeistä ruusua jäänyt Henna suhtautuu Bachelor 2022 -sarjan loppuratkaisuun: "Kun Timon silloin viimeisellä kerralla näin..."
-
15:13
Ferrari, Red Bull ja Mercedes kovaan taisteluun F1-paalupaikasta – Valtteri Bottas urakoi kierroksia
-
15:12
Miten ruotsalaissingot päätyivät kurdimilitanteille? Asiantuntija tyrmää Turkin levittämän väitteen: "Mahdoton ajatus"
-
15:12
Turkki on ollut Natolle vaikea kumppani jo vuosia – nyt se teki itsestään entistä hankalamman kiristämällä Natoa: "Epäluotettava vaikutelma"
-
15:12
USA lannisti Tre Kronorin trillerissä – tätä se tarkoittaa Leijonien lohkovoiton kannalta
-
15:09
Jääkiekon MM-kisat 2022: Otteluohjelma, tulokset ja tv-lähetykset
-
14:57
Venäjä kielsi Joe Bidenilta tulon maahan, Biden hyväksyi 38 miljardin euron apupaketin Ukrainalle – MTV seuraa sotaa
-
14:55
On hyvin mahdollista, että apinarokkoa tulee ilmaantumaan myös Suomessa – "Ei ole tulossa koronaviruksen kaltaista pandemiaa"
-
14:47
Ex-brittivakooja: Putin on vakavasti sairas – "Kokoukset on jaettu osiin, jotta hän saa hoitoa"
-
14:45
Miro Heiskasen dominointi alkoi välittömästi MM-jäällä – Monsterimonni lyttää eilisen vastustajan
-
14:30
Monet miestähdet ovat turvautuneet kauneusoperaatioihin – tiesitkö heidän käyneen kirurgin veitsen alla?
-
14:16
Koronaministeri Lindén: Kesän juhlia voi viettää normaalisti, mutta uuteen tautiaaltoon varaudutaan: "Emme tiedä, millaisia muunnoksia syksyllä on"
-
14:15
Greta Thunberg sai suomalaisen Maailmanmuuttaja-palkinnon – tavoistaan poiketen suostui ottamaan palkinnon vastaan
-
14:02
Vasta 15-vuotias suomalainen superlupaus vakuutti isot nimet – uusi koti maailman parhaassa CS-akatemiassa
-
13:47
Katso! Ruotsalaisfanit raivona Nokia Arenassa – videotarkistus kääntyi Tre Kronoria vastaan
-
13:44
Kalle Rovanperältä nerokas oivallus täydessä vauhdissa – asiantuntija hehkutti tätä kylmähermoista ratkaisua: "Käsittämätöntä"
-
13:42
Venäjä sanoo tuhonneensa suuren kuljetuserän länsimaiden toimittamia aseita Ukrainalle
-
Lataa lisää