Jättirekat laskettiin liikenteeseen kolmisen vuotta sitten, mutta vaikutuksia tiestön kulumiseen ei selvitetty kunnolla, kertoo tiistain Kaleva.
Ensimmäiset perusteelliset mittaukset tiestön pintojen ja runkorakenteiden kestävyydestä tehdään vasta tänä kesänä.
Liikenneviraston tilauksesta Tampereen teknillinen yliopisto ja rovaniemeläinen Roadscanners Oy keräävät tietoa raskaan kuljetuskaluston aiheuttamista vaurioista muutamilla tieosuuksilla eri puolilla Suomea.
– Meillä on Euroopan ohuimmat päällysteet ja raskaimmat rekat, kertoo Roadscannersin toimitusjohtaja Timo Saarenketo Kalevalle.
Syksystä 2013 lähtien Suomessa on saanut ajaa 76 tonnia painavilla rekoilla. Erityisluvalla liikenteessä saa olla yli 100-tonnisia yhdistelmiä.
– Minulta kysellään maailmalla, onko Suomessa jotakin salaista uutta tietoa kun näin uskalletaan tehdä. Mutta valitettavasti ei ole, Saarenketo huomauttaa.
Suurin uhka saattaa liittyä siltojen ja tierumpujen kantavuuden sijaan teiden runkoon, joka ei kestä valtavia rekkoja. Saarenketo kertoo Kalevalle, että jopa kymmenesosa tieverkosta on vaarassa vaurioitua.
Erityisesti Pohjois-Suomen teistä ollaan huolestuneita. Suuret pääväylät kestävät satatonniset rekat paremmin kuin pienemmät ja vähäliikenteisemmät.
