Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kaleva: Jättirekat uhkaavat tuhota Suomen tiet – luvassa satojen miljoonien lasku?

Euroopan suurin puutavara-ajoneuvoyhdistelmä esiteltiin medialle Rovaniemellä viime lokakuussa.
Euroopan suurin puutavara-ajoneuvoyhdistelmä esiteltiin medialle Rovaniemellä viime lokakuussa.Lehtikuva
Julkaistu 24.05.2016 10:22

MTV LIFESTYLE

Jättirekat laskettiin liikenteeseen kolmisen vuotta sitten, mutta vaikutuksia tiestön kulumiseen ei selvitetty kunnolla, kertoo tiistain Kaleva.

Ensimmäiset perusteelliset mittaukset tiestön pintojen ja runkorakenteiden kestävyydestä tehdään vasta tänä kesänä.

Liikenneviraston tilauksesta Tampereen teknillinen yliopisto ja rovaniemeläinen Roadscanners Oy keräävät tietoa raskaan kuljetuskaluston aiheuttamista vaurioista muutamilla tieosuuksilla eri puolilla Suomea.

– Meillä on Euroopan ohuimmat päällysteet ja raskaimmat rekat, kertoo Roadscannersin toimitusjohtaja Timo Saarenketo Kalevalle.

Syksystä 2013 lähtien Suomessa on saanut ajaa 76 tonnia painavilla rekoilla. Erityisluvalla liikenteessä saa olla yli 100-tonnisia yhdistelmiä.

– Minulta kysellään maailmalla, onko Suomessa jotakin salaista uutta tietoa kun näin uskalletaan tehdä. Mutta valitettavasti ei ole, Saarenketo huomauttaa.

Suurin uhka saattaa liittyä siltojen ja tierumpujen kantavuuden sijaan teiden runkoon, joka ei kestä valtavia rekkoja. Saarenketo kertoo Kalevalle, että jopa kymmenesosa tieverkosta on vaarassa vaurioitua.

Erityisesti Pohjois-Suomen teistä ollaan huolestuneita. Suuret pääväylät kestävät satatonniset rekat paremmin kuin pienemmät ja vähäliikenteisemmät.

Pinnan uusiminen ei Saarenkedon mukaan auta, jos runko notkuu.

Kansantaloudellisia kustannuksia

Liikenneviraston arvion perusteella seuraavan kahden vuosikymmenen aikana rekkojen käyttämien tieosuuksien vaurioituminen maksaa jopa 400 miljoonaa euroa.

Mikäli niin käy, jäävät suurten yksittäisten rekkakuormien tuomat kilpailukykyhyödyt Kalevan mukaan pieniksi.

Vaikka kesän tutkimuksesta kävisi ilmi tiestön kärsivän lähes sadan tonnin jättirekoista, ei peli ole Saarenkedon mukaan täysin menetetty.

Tiessä voitaisiin käyttää esimerkiksi teräsverkkorakennetta, joka kestäisi jättirekkojen paineen.

– Asia voidaan korjata, kunhan kriittiset kohdat vahvistetaan. Toinen vaihtoehto on siirtyä painorajoituksiin keväisin ja syksyisin. Mutta jotakin pitäisi tehdä ja nopeasti, Saarenketo kertoo Kalevalle.

Lisää aiheesta:

Metsäpomon purkaus: Rapistuneet tiet ja yli tuhat huonokuntoista siltaa uhkaavat jo huoltovarmuuttaAmmattikuskien hätähuuto: Teitä ei korjata kuin ennen – "Juuri ja juuri käyttökelpoisiksi"Asiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Jopa satoja jättirekkoja tulossa Suomen teille – ministeriö haluaa eroon erityislupavaatimuksesta jo vuoden alussaJättirekat yhä yleisempiä maanteillä – vanhat sillat ja liikenneympyrät koetuksellaEuroopan suurin jättirekka ollut menestys Suomessa – ”Ruotsissa ollaan meille kateellisia”
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas