Jättirekat laskettiin liikenteeseen kolmisen vuotta sitten, mutta vaikutuksia tiestön kulumiseen ei selvitetty kunnolla, kertoo tiistain Kaleva.
Ensimmäiset perusteelliset mittaukset tiestön pintojen ja runkorakenteiden kestävyydestä tehdään vasta tänä kesänä.
Liikenneviraston tilauksesta Tampereen teknillinen yliopisto ja rovaniemeläinen Roadscanners Oy keräävät tietoa raskaan kuljetuskaluston aiheuttamista vaurioista muutamilla tieosuuksilla eri puolilla Suomea.
– Meillä on Euroopan ohuimmat päällysteet ja raskaimmat rekat, kertoo Roadscannersin toimitusjohtaja Timo Saarenketo Kalevalle.
Syksystä 2013 lähtien Suomessa on saanut ajaa 76 tonnia painavilla rekoilla. Erityisluvalla liikenteessä saa olla yli 100-tonnisia yhdistelmiä.
– Minulta kysellään maailmalla, onko Suomessa jotakin salaista uutta tietoa kun näin uskalletaan tehdä. Mutta valitettavasti ei ole, Saarenketo huomauttaa.
Suurin uhka saattaa liittyä siltojen ja tierumpujen kantavuuden sijaan teiden runkoon, joka ei kestä valtavia rekkoja. Saarenketo kertoo Kalevalle, että jopa kymmenesosa tieverkosta on vaarassa vaurioitua.
Erityisesti Pohjois-Suomen teistä ollaan huolestuneita. Suuret pääväylät kestävät satatonniset rekat paremmin kuin pienemmät ja vähäliikenteisemmät.
Pinnan uusiminen ei Saarenkedon mukaan auta, jos runko notkuu.
Kansantaloudellisia kustannuksia
Liikenneviraston arvion perusteella seuraavan kahden vuosikymmenen aikana rekkojen käyttämien tieosuuksien vaurioituminen maksaa jopa 400 miljoonaa euroa.
Mikäli niin käy, jäävät suurten yksittäisten rekkakuormien tuomat kilpailukykyhyödyt Kalevan mukaan pieniksi.
Vaikka kesän tutkimuksesta kävisi ilmi tiestön kärsivän lähes sadan tonnin jättirekoista, ei peli ole Saarenkedon mukaan täysin menetetty.
Tiessä voitaisiin käyttää esimerkiksi teräsverkkorakennetta, joka kestäisi jättirekkojen paineen.
– Asia voidaan korjata, kunhan kriittiset kohdat vahvistetaan. Toinen vaihtoehto on siirtyä painorajoituksiin keväisin ja syksyisin. Mutta jotakin pitäisi tehdä ja nopeasti, Saarenketo kertoo Kalevalle.
Uusimmat
-
23:54
Nuori mies on sytyttänyt itsensä palamaan Trumpin oikeudenkäynnin ulkopuolella
-
22:49
Tulikuuma maalitykki Leijoniin – kuusi uutta peluria MM-leiritykseen
-
22:24
Purra: Suomi ei hyväksynyt Kansainvälisen valuuttarahaston julkilausumatekstiä – yhteinen julkilausuma jäi antamatta
-
22:23
"Monsteri" on kuollut – kehonrakentajan vaimolta tiukka toive
-
22:18
Finnair ei lennä Israelin tai Iranin ilmatilassa
-
21:49
Oulussa etsitään yhä kadonnutta naista
-
21:47
Kärppäkapteeni Atte Ohtamaa, 36, paljasti tehneensä isoja päätöksiä – "Pakko myöntää itsellekin"
-
21:26
Ogier tykitti hirmuvedon päivän päätteeksi – Kroatian MM-rallin kärjessä melkoinen tilanne: MTV seurasi
-
21:24
Kärpät palasi mitalikantaan SM-liigassa! Tähtipelaaja huudatti kotiyleisöä jatkoerässä
-
21:15
Nainen kävi yksillä Tinder-treffeillä miehen kanssa – seurasi lähes viisi vuotta vainoamista
-
21:15
Suosikkitubettaja jätti ilmoittamatta yli 180 000 euron tulot – tuomittiin ehdolliseen vankeuteen
-
20:56
Leijonilta ryhtiliike – Ruotsi kaatui jatkoajalla
-
20:52
Tilastokeskuksen asiantuntija: Alv-nosto vaikuttaa eniten pienituloisimpiin
-
20:51
Jari-Matti Latvala mietti jo synkkiä: "Ei mitään mahdollisuuksia" – suoraa puhetta Sébastien Ogierista
-
20:32
Inter edelleen ilman voittoa – Ilveksen ahdinko jatkuu
-
20:29
Epäily Ruotsissa: Mies hyökkäsi kolmen naisen kimppuun – poliisi ampui epäiltyä
-
20:13
Hanna Pakarisen sydän alkoi oireilla ja laulaja hakeutui lääkäriin – diagnoosi oli jotain, mitä hän ei saattanut lainkaan odottaa
-
20:11
Nainen törmäsi sähköskootterilla rajusti 67-vuotiaaseen Briteissä – kuskilta yllättävä reaktio
-
20:04
WHO: Lintuinfluenssa H9N2 on tarttunut ihmiseen
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo ihmettelee: "Miksi haluat tämän työn?"
-
Lataa lisää