Ketosen Kuljetus Oy on ajanut Metsähallituksen puuta Ivalosta Rovaniemelle jättimäisellä 104 tonnin rekalla viime lokakuusta lähtien. Kuljetusyritys sai tuolloin viisivuotisen kokeiluluvan tiettävästi Euroopan järeimmän, 33-metrisen ajoneuvoyhdistelmän käyttöön.
Kuljettaja Aki Suoraniemi kertoo, että noin seitsemän metriä perinteisiä täysperällisiä pidempi rekka ei ole aiheuttanut hankaluuksia liikenteessä.
– Eipä sitä juuri huomaa. Ajaminenhan on aina samanlaista. Hieman pidempi ja raskaampi tämä on, ja kulkeminen vähän hitaampaa. Vähän enemmän saa pitää autoa silmällä, eikä sitä pidä päästää ihan valloilleen.
Ketosen Kuljetuksen toimitusjohtaja Risto Ketonen kertoo, että jättirekka on selviytynyt Suomen haastavista talviolosuhteista kiitettävästi.
– Auto on ajanut talvella päätietä, vaikka se on ollut helkatin liukas. Perävaunu on jouduttu jättämään kyydistä yhden ainoan kerran, koska oli niin liukasta, että muutkin autot joutuivat pysähtelemään.
– Kiinni auto ei ole jäänyt kertaakaan, ja risteyksissäkin se kulkee aivan niin kuin muutkin tavara-autot.
Ei vaikuta liikenteen sujuvuuteen
Uusien HCT-rekkojen (High Capacity Transport) vaikutusta liikenteen sujuvuuteen on tutkittu Aalto-yliopistossa. Jättirekkoihin asennetut kamerat ovat tarkastelleet muiden tienkäyttäjien käyttäytymistä jättirekkojen läheisyydessä.



