Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Poikkeuksellisen suuri lasti tukkii pian Nelostien – tieltä puretaan sähkölankoja ja liikennemerkkejä

Sähkö- ja puhelinlinjoja joudutaan väliaikaisesti purkamaan tai niistä poistetaan jännite kuljetuksen ajaksi.
Sähkö- ja puhelinlinjoja joudutaan väliaikaisesti purkamaan tai niistä poistetaan jännite kuljetuksen ajaksi.Vesa Niskala
Julkaistu 26.09.2016 21:12
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Kohti Äänekosken biotuotetehtaan työmaata kulkee kuuden ajoneuvon saattue, joka kuljettaa poikkeuksellista lastia. Kokonaismittaluokaltaan kyseinen operaatio on kuljetusta hoitavan projekti-insinöörin mukaan Suomen historian suurin.

Ajoneuvot kuljettavat rakennustyömaalle valkaisutornin kappaleita, jotka on tarkoitus koota lopulliseen muotoonsa työmaalla. Pienistä kappaleista ei ole kyse, sillä tynnyrimäisten lohkojen halkaisija on yhdeksän metriä. Ajokorkeus nousee siis noin kymmeneen metriin.

– Hyvin poikkeuksellisen suuret mitat maanteillä liikutteluun, kuvailee kuljetusliike Silvastin projekti-insinööri Juha Simola MTV Uutisille.

Matka ei ole aivan pienimmästä päästä, sillä kuljettava reitti on noin 400 kilometriä Pietarsaaresta Äänekoskelle. Kuljettava reitti on valittu sillä perusteella, missä eteen tulee vähiten purettavia esteitä, kuten sähkölankoja.

– Yhdenkään sillan ali ei Suomen maassa mahduta. Lankoja on todella paljon tälläkin reitillä, satoja lankoja pitää tehdä jännitteettömäksi tai purkaa. Yläpuolisia liikennemerkkiportaaleja, liikennevaloja ja valotolppia on kymmeniä, Simola kertoo.

Saattue kulkeekin pääasiassa ilta- ja yöaikaan, jotta syntyvät sähkökatkokset aiheuttaisivat mahdollisimman vähän haittaa ihmisille. Yhteistyötä tehdään paikallisten sähkönsiirtoyhtiöiden ja muiden vastaavien tahojen kanssa.

1:55Äänekoskelta biokaasua ja biokomposiittia


Jopa kilometrien tieosuuksia suljetaan

Toinen syy myöhäiseen kuljetusaikaan on kuljetuksen hitaus. Suurikokoisia ja painavia kappaleita ei voida kuljettaa normaalin liikenteen tahtiin. Tornin palasista painavin painaa 110 tonnia, eli yli kaksi kertaa sen, mitä normaali yhdistelmäperävaunu saa kuljettaa.

– Hurjimmillaan vauhti on noin 30 kilometriä tunnissa, kapeimmissa kohdissa mennään taas todella hiljaa. Näillä mitoilla kapeita kohtia onkin sitten enemmän kuin normaalisti.

Kapeimmissa kohdissa saattueen ohi ei mahdu edes kulkemaan, jolloin koko tieosuus on saattueen kulkemisen ajaksi suljettava. Pisimmillään suljettavaa tieosuutta on useampi kilometri.

– Koitetaan päivät pysyä tieltä pois, ettei tulisi turhaa haittaa kenellekään, Similä sanoo.

Kuljetusta koskevat samat lepoaikasäädökset kuin muutakin kuljetusalaa. Yhdeksän tunnin ajojakson aikana on tarkoitus edetä aina noin 50 kilometriä.

– Taukopaikkojen vähyys on ollut haaste, eli mihin sovitaan ylipäätään pysäköimään, Similä toteaa.

_DSC5041-3Saattueessa on kuusi ajoneuvoa. Kuva: Vesa NiskalaVesa Niskala

Sääolot riski

Kuljetus lähti liikkeelle lauantaiaamuna, ja toiveena olisi olla perillä torstaina. Viimeistään maalissa Äänekoskella ollaan lauantaina.

Reitti on kulkenut Pietarsaaresta rantateitä Kokkolaan ja Kalajoelle. Nyt saattue lähestyy Nivalaa, josta se jatkaa Kärsämäelle ja siitä Nelostietä Äänekoskelle.

Tähän mennessä kuljetus on edennyt aikataulussa, ja Similän mukaan kuljetus saapuu perille sovitusti, jos mitään yllätyksiä ei tule. Esimerkiksi myrskyjen aiheuttamat akuutit työt sähkönsiirtoyhtiöille tai ajosään yllättävä huononeminen voisivat olla tällaisia syitä.

_DSC4887-2 (002)Kuljetus voi hetkellisesti katkaista pitkiäkin tieosuuksia, jos ne ovat liian kapeita vastaantulevalle liikenteelle. Vesa NiskalaVesa Niskala

Lisää aiheesta:

Yli 30-metrisen megarekan peruuttaminen oli "pahimpia työaikasyöppöjä" – suomalaisfirman nokkela laser puolitti pakittamiseen kuluvan ajanValtatie 21 on autoilijoiden painajainen, jolle "kukaan ei tee mitään" – rekkoja ojassa päivittäin, tie poikki jopa tuntejaJättirekat yhä yleisempiä maanteillä – vanhat sillat ja liikenneympyrät koetuksellaNyt on kuljetuksella kokoa! Nämä pienkerrostalon kokoiset säiliöt ajavat läpi Suomen viikonloppunaKuvat: 200 tonnia painavat jättisäiliöt vaeltavat Itä- ja Keski-Suomen maanteilläEuroopan suurin jättirekka ollut menestys Suomessa – ”Ruotsissa ollaan meille kateellisia”
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 10:31
    Kuolemantapaukset

    Poliisi tutkii Joroisten räjähdystä onnettomuutena

  • 10:09
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisi vahvistaa MTV Uutisille: Sastamalassa isompi liikenneonnettomuus – "Loukkaantuneita on"

  • 09:29
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja huolestui: minne katosi yksi asukas?

  • 09:28
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt