Isompi auto voi olla turvallisempi kuljettajalleen kolaritilanteessa, mutta voi helpommin vaarantaa muut osapuolet. Asiantuntija kertoo, että jalankulkijalle auton painoa olennaisempi riski kolarin sattuessa on auton muoto.
Onnettomuustietoinstituutti OTI:n liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty vahvistaa intuitiivisen epäilyn: Autojen törmätessä toisiinsa autojen välisellä kokoerolla on vaikutusta. Suurempi ja painavampi auto on yleisesti ottaen käyttäjälleen turvallisempi. Kääntöpuolena painavammalla autolla on kolarin toiselle osapuolelle suurempi tuhovoima.
Auton rakenteella on muutenkin väliä.
– Jos esimerkiksi törmäävien autojen pohjalevyt ovat kovin eri korkeuksilla, kohdistuu törmäys todennäköisemmin matalamman auton "pehmeämpiin" osiin ja pahimmillaan matalampi auto voi ajautua ainakin osittain korkeamman alle, Räty kertoo.
Lue myös: Jenkkitutkimus: Katumaasturit ovat jalankulkijoiden kannalta todella ikäviä laitteita
Jalankulkijan kohdalla auton painolla vain vähän väliä
Sen sijaan jalankulkijaan törmätessä ei ole suurta vaikutusta sillä, onko auto painavampi vai kevyempi: jalankulkijan ja auton massojen ero on niin suuri, ettei eri painoisten autojen välillä ole suurta käytännön eroa.
Painoa olennaisempia ovat auton keulan muotoilu ja törmäysnopeus. Räty kertoo, että Yhdysvalloissa jalankulkijakuolemien määrä on kasvussa, ja yhdeksi syyksi siihen arvioidaan pystykeulaisten pick-up-autojen suosion kasvu. Räty muistuttaa, että nämä ovat suomalaisittain todella suuria autoja.
Auton keulan muotoilu vaikuttaa jalankulkijakolarin vahinkoihin, koska keulan muoto vaikuttaa siihen, mihin kohtaan jalankulkijaa ensimmäinen osuma tulee. Matalakeulaisissa autoissa auto osuu ensin jalkoihin, ja jalankulkijan ylävartalo osuu seuraavaksi auton konepellille.
Nykyaikaisten autojen konepeltien alla on tyhjää tilaa, joka mahdollistaa joustavan konepellin painumisen jalankulkijatörmäyksissä. Suunnittelun tavoitteena on, että elintärkeät elimet sisältävä ylävartalo saisi pehmeämmän osuman.
Kovemmissa törmäysnopeuksissa jalankulkijan pää osuu tyypillisesti kovaa tuulilasiin, mikä on ilmeinen riski vakavalle päävammalle. Yleisesti ottaen jalankulkijan . Muun muassa tästä syystä alueilla, joilla on paljon jalankulkijoita, suositaan nykyisin 30 kilometrin tuntinopeusrajoitusta.

