Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jari-Matti Latvala tykitti museovehkeellä vinhaa vauhtia – ”Jos vielä puristaa lisää, niin auto katkeaa"

Jari-Matti Latvala kurvaili viidenneksi Pohjanmaan SM-rallissa.
Jari-Matti Latvala kurvaili viidenneksi Pohjanmaan SM-rallissa.
Julkaistu 21.05.2023 14:15

MTV URHEILU – Aki Hietavala

Toyotan rallitallin päällikkö Jari-Matti Latvala kurvaili komeasti kotimaisemissaan Pohjanmaan SM-rallissa.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala lausui muiden kannalta pelottavaa tekstiä – Toyotan suurin murheenkryyni on historiaa?

LUE MYÖS: Syrjikö talli Esapekka Lappia? Suomalaiskuski repesi makeaan nauruun

LUE MYÖS: Huhut kiihtyvät entisestään – WRC-tallipaikkaan yhdistetty Teemu Sunisen lisäksi toinenkin suomalainen

Latvala starttasi 1990-luvun Toyota Celicalla kaksi tuntia sarjan kärjen perään, mutta kyyti oli silti tuimaa. Tuurilainen ajoi yleiskilpailussa viidenneksi. Eroa rallin voittaneeseen Lauri Joonaan kertyi reilut kaksi minuuttia.

– Kisa oli erittäin hyvä. Heti ensimmäiseltä pätkältä lähti hyvin liikkeelle. En oikein odottanut mitään, koska lähtönumero (104) oli niin iso. Olin vähän epäileväinen, miten tiet kestävät, Latvala summasi MTV Urheilulle.

– Nuotituksessa tuntui, että sateiden jälkeen tiet ovat huonossa kunnossa, mutta itse kisassa tilanne ei ollut niin hankala. Ajollisesti kulki hyvin. Jo perjantaina meni hyvin, mutta lauantaina pystyin vielä petraamaan ja ajamaan enemmän keula edellä.

Latvala ei ajanut Pohjanmaan SM-rallissa sarjan pisteistä, mutta entinen WRC-kuski näytti, että tasoa löytyy yhä. Latvalan taakse jäivät muun muassa uuden sukupolven Rally2-autoilla ajavat Heikki Kovalainen ja Niclas Grönholm sekä monet muut SM-sarjan vakionimet.

– Jäi kyllä tosi hyvä mieli. Yritin viimeisellä pätkällä jo vähän puristaakin. Sitten oli kuitenkin pakko löysätä, kun osui kiveen.  Olin varma, että rengas meni rikki ja sen takia vähän varmistelin. Ei onneksi kuitenkaan käynyt mitään, Latvala summasi.

– Kolmekymmentä vuotta vanhalla autolla, kun tuollaisen sijoituksen saa yleiskilpailussa, niin pitää olla tosi tyytyväinen.

Latvalan mukaan vanhalla Celicalla ei yksinkertaisesti pääse enää kovempaa.

– Sanoin Ennille (kartanlukija Mälkönen), että jos vielä puristaa lisää, niin tuo auto katkeaa. Meidän eromme parhaimmillaan Rally2-autoihin on noin sekunti tai puolitoista per kilometri. Hyvällä pätkällä pääsee noin sekuntiin, perusajolla puoleentoista. Ei siitä enää pysty kovempaa ajamaan. Autosta vaan loppuu ominaisuudet, Latvala kertoi.

Rallin MM-sarja jatkuu parin viikon päästä Sardiniassa, mutta sitä ennen Latvala piipahtaa vielä Japanissa ajo- ja edustushommissa.

– Lähden maanantaina Japaniin. Ensi viikonloppuna ajetaan siellä Fujin 24 tunnin kisa. Siellä meillä on vetyauto. Olin jo siellä viime vuonna. Nyt se ero on, että autossa on nestemäistä vetyä. Aiemmin on ollut kaasun muodossa aine, joten nyt pitäisi päästä pidemmälle aina yhdellä tankkauksella, Latvala totesi.

– Viime vuonna pääsi jotain 10-12 kierrosta, mutta nyt pitäisi määrän tuplautua. Paljon pidemmän matkan  voi ajaa nestemäisellä vedyllä. 

Lisää aiheesta:

Esapekka Lapilta raju kommentti palkintosijasta huolimatta - "Ei mitään asiaa Toyotan vauhtiin tällä vehkeellä"Esapekka Lappi lyö armottoman vaateen itselleen – "Pitää ainakin olla"Esapekka Lappi tarjoili viileän kuitin ulosajostaanHyundai istui vihdoin Esapekka Lapin käteen – ”Olimme jo veitsi kurkulla pari kertaa”Esapekka Lappi ja Teemu Suninen tiukassa voittokamppailussa – ”Pakko olla tyytyväinen”Toyotat menivät maisemaan, Esapekka Lappi turhautui – "Ei ole sellainen vessa, millä kerkeää"
RalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 17:01
    MM-ralli

    Sami Pajari ajoi vanhan ralliviisauden todeksi – kutkuttava vertaus Kalle Rovanperään: "Yritän löytää sen hetken"

  • ma06:04
    MM-ralli

    Tässäkö Kalle Rovanperän iskun paikka? Sebastien Ogieria vaanii tuttu vaara: "Voisin lyödä aika paljon vetoa"

  • 27.9.19:06
    MM-ralli

    Esapekka Lappi: Suomen mestaruus

  • 26.9.12:15
    MM-ralli

    MM-rallitähtien raju palaute herätti päättäjät – FIA valmistelee uutta sääntöpykälää

  • 26.9.10:09
    Elokapina

    Kolme Elokapinan aktivistia on kannellut poliisin televalvonnasta hovioikeuteen – syyttävät väärien tietojen antamisesta MM-rallien tapahtumista