Uudessa huippujännitävässä Dingissä meistä kumpikin laittaa ensin pottiin kymmenen euroa. Sitten heitetään kolikkoa. Jos tulee kymmenen kertaa peräkkäin klaava, sinä voitat. Mutta jos yksikin kymmenestä heitosta on kruuna, minä voitan.
Kiinnostaako? Tuskinpa. Jokainen ymmärtää, että Ding olisi pöyristyttävän epäreilu peli. Kymmenen perättäistä klaavaa on aivan tähtititeeteellisen epätodennäköinen tapahtuma.
Et voittaisi juuri ikinä.
Siispä muutetaan sääntöjä. Sovitaan, että sinun pitääkin saada vain kaksi klaavaa, mutta minulle riittää yksi kruuna. Nyt voittaisit selvästi useammin kuin alkuperäisessä versiossa. Joko kiinnostaa?
Toivottavasti ei, koska vaikka voitat useammin, voitat silti liian harvoin. Häviäisit edelleen lopulta kaiken, mutta se tapahtuisi hitaammin kuin Dingin ensimmäisessä versiossa.
Juuri tästä on kyse Veikkauksen peleissä kauppojen auloissa. Pelaaja ei pärjää, koska matematiikka on pelaajan kannalta epäreilua.
Omistaja vie lopulta kaiken
Käytännössä kyse on siitä, että aika ajoin peli syö rahaa, ja aika ajoin se sylkee rahaa ulos. Sylkeminen ja syöminen on satunnaista eli etukäteen ei voi tietää, mitä peli milloinkin tekee.
