Itämeren meriliikenne saa turvallisuusohjelman

Liikenne- ja viestintäministeriö laatii maaliskuun loppuun mennessä Itämeren meriturvallisuutta lisäävän ohjelman. Hanke on jo alkanut laajalla lausuntokierroksella ja asiantuntijakokouksella.

- Ohjelma laaditaan yhteistyössä muiden ministeriöiden, virastojen ja laitosten kanssa. Liikenneministeriön painopistealueet ovat logistiikka ja meriturvallisuus, sanoo liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.)

Suomenlahdella ja Itämerellä kulkee jatkuvasti noin 1500 kauppa-aluksen laivasto. Laivat kuljettavat noin 730 miljoonaa tonnia lastia. Suuren säiliöaluksen haveri voisi johtaa huomattavaan ympäristövahinkoon.

Itämerellä kuljetettiin viime vuonna noin 145 miljoonaa tonnia öljyä. Öljynkuljetusten arvioidaan kasvavan niin, että viiden tai kuuden vuoden päästä öljykuljetukset olisivat sata miljoonaa tonnia enemmän kuin nyt.

Itämeren meriturvallisuusohjelma määrittelee tavoitteet ja toimenpiteet, joita Suomi edistää kansainvälisessä yhteistyössä ja toteuttaa kansallisilla toimilla.

Luotsauspalvelut selvitetään

Ministeriö on antanut Merenkulkulaitoksen tehtäväksi selvittää luotsauksessa käytettäviin kieliin liittyvät riskit eli miten esimerkiksi välttää haveri, kun siitä annettua varoitusta ei ymmärretä. Tuloksia odotetaan jo syyskuun puolivälissä.

Toisaalla liikenneministeriön työryhmä selvittää luotsauspalvelujen avaamista kilpailulle. Vuoden loppuun jatkuvassa selvityksessä painotetaan, että luotsaus on turvallisuustehtävä. Siksi tarvitaan takeet turvallisuuden ja palvelutason säilymisestä.

Analyysi risteävästä meriliikenteestä

Merenkulkulaitos laatii analyysin Suomenlahden risteävästä liikenteestä, erityisesti säiliöalusliikenteestä ja sen kanssa risteävällä kurssilla liikennöivästä Helsingin ja Tallinnan välisestä matkustaja-alusliikenteestä.

Suomenlahden pakollisen ilmoittautumis- ja reittijakoalueen (GOFREP) kehittämisestä käydään niin ikään keskusteluja. Järjestelmä on Suomen, Venäjän ja Viron yhteinen.

Asiantuntijat selvittävät parhaillaan ilmoittautumisvelvollisuuden tiukentamista niin, että aluksille asetettaisiin velvoite ilmoittaa reittinsä etukäteen sekä erillisen syvänveden väylän käyttöön ottamisesta Suomenlahdella.

Reittijakojärjestelmää ollaan perustamassa myös Ahvenanmerelle. Hanke vaatii vielä kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n meriturvallisuuskomitean hyväksynnän.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat